W pierwszej wersji tarczy antykryzysowej przewidziano kilka istotnych instrumentów wsparcia, o które mogą ubiegać się przedsiębiorcy. Jednak z uwagi na przyjęte prze Rząd kryteria, wsparcie to było w praktyce dostępne dla wąskiej grupy beneficjentów. W drugiej wersji tarczy antykryzysowej zakres podmiotów, które mogą skorzystać ze wsparcia, został istotnie rozszerzony.
Rozwiązanie to polega na okresowym – za marzec, kwiecień oraz maj - zwolnieniu z obowiązku płacenia przez przedsiębiorców składek na: ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz na ubezpieczenia zdrowotne. Zwolnienie ze składek obejmuje 3 miesiące: marzec, kwiecień, maj.
Przedsiębiorcamoże uzyskać dofinansowanie ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) na wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w następstwie wystąpienia COVID-19, tj.:
a) dofinansowanie pracodawcy do wynagrodzenia pracownika objętego przestojem ekonomicznym ze środków FGŚP wynosi 50% minimalnego wynagrodzenia lub
b) przy obniżonym wymiarze czasu pracy o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu dofinansowanie do wysokości połowy wynagrodzenia, ale nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Sprawdź też:
Chociaż rozwiązanie powyższe oceniano przychylnie, to pomijało ono znaczną ilość podmiotów potrzebujących pomocy:
W celu pozyskania przedmiotowego dofinansowania konieczne jest spełnieni dodatkowych warunków, które dotyczą tak przedsiębiorców jaki nowododanej grupy beneficjentów. Najważniejsze warunki to:
Należy pozytywnie ocenić, dokonane w tarczy antykryzysowej 2.0, rozszerzenie kręgu beneficjentów mogących korzystać z opisanych narzędzi wsparcia w dobie COVID-19. Szczególnie istotne jest rozszerzenie kręgu podmiotów mogących skorzystać ze zwolnienia z odprowadzania składek. W ten sposób ten instrument pomocy objął dodatkowo bardzo liczną grupę przedsiębiorców. Można mieć jedynie zastrzeżenia do faktu, że w przypadku nowododanej grupy beneficjentów, zwolnienie może dotyczyć tylko 50% składek. Niemniej, należy wziąć pod uwagę, również ograniczenia, którym podlega budżet państwa.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.