Od 16 maja 2020 r. obowiązuje nowa Tarcza Antykryzysowa 3.0. Wśród wielu różnych regulacji, które mają pomóc przedsiębiorcom w przezwyciężeniu problemów związanych z pandemią koronawirusa i złagodzeniu jej skutków ekonomicznych – znalazły się również te, które dotyczą gospodarowania odpadami.
Nowe regulacje, o których mowa, zostały wprowadzone na podstawie ustawy z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Są one adresowane m.in. do przedsiębiorców gospodarujących odpadami, którzy z tego tytułu są obarczeni różnymi obowiązkami o charakterze sprawozdawczym i rejestracyjnym.
Jednym z najważniejszych obowiązków spoczywających na przedsiębiorcach wytwarzających i przetwarzających odpady, a także gospodarujących nimi – jest cykliczne składanie sprawozdań o odpadach. Sprawozdania te składa się do właściwego marszałka województwa elektronicznie w systemie BDO (Baza Danych o Odpadach). W świetle dotychczas obowiązujących przepisów, termin do złożenia rocznych sprawozdań o odpadach za 2019 rok przypadał 30 czerwca 2020 r. Jednakże na podstawie Tarczy Antykryzysowej 3.0., która wprowadziła zmiany m.in. do ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach – ze względu na sytuację epidemiczną w kraju, został on znacząco wydłużony.
Podana data nie dotyczy jednak prowadzących stacje demontażu pojazdów oraz prowadzących strzępiarki. W ich przypadku ostateczny termin do złożenia sprawozdania określono na 11 września 2020 r. Do tego samego dnia będą również musieli złożyć sprawozdania za ubiegły rok m.in. wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach, wprowadzający pojazdy, opony, oleje i smary, dystrybutorzy sprzętów elektrycznych i elektronicznych, a także baterii i akumulatorów.
Natomiast do 31 sierpnia 2020 r. został przesunięty termin w zakresie składania sprawozdań:
Kolejną zmianą jest to, że podmioty podlegające wpisowi do rejestru z urzędu i na wniosek (np. wprowadzające pojazdy, baterie i akumulatory, a także, które uzyskały zezwolenie na zbieranie lub przetwarzanie odpadów) – przed uzyskaniem takiego wpisu będą mogły prowadzić ewidencję odpadów w postaci papierowej. Zmianie tej towarzyszyło uchylenie art. 236a ust. 3 ustawy o odpadach, który zobowiązywał podmioty prowadzące ewidencję papierową do wprowadzenia informacji zawartych w tej ewidencji do BDO – w terminie do 31 stycznia 2021 r. Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu nowelizacji, dzięki wspomnianemu rozwiązaniu podmioty prowadzące ewidencję w formie papierowej nie będą musiały uzupełniać tych danych w BDO, co zmniejszy ich obciążenie w czasie walki ze skutkami epidemii COVID-19.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.