Czy pracownik, który uległ wypadkowi w pracy, musi przedstawić zwolnienie lekarskie w ZUS?

Izabela Nowacka

Autor: Izabela Nowacka

Dodano: 18 lipca 2008
Dokument archiwalny

Pytanie: Pracownik uległ wypadkowi w pracy. Przedstawił zwolnienie lekarskie od 30 czerwca 2008 r. do 10 lipca 2008 r. Pracownik jest zatrudniony na czas nieokreślony z wynagrodzeniem brutto 2.400 zł. Czy zwolnienie trzeba złożyć w ZUS? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.

Pytanie: Pracownik uległ wypadkowi w pracy. Przedstawił zwolnienie lekarskie od 30 czerwca 2008 r. do 10 lipca 2008 r. Pracownik jest zatrudniony na czas nieokreślony z wynagrodzeniem brutto 2.400 zł. Czy zwolnienie trzeba złożyć w ZUS? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.



Odpowiedź: Dokumentem stanowiącym podstawę do wypłaty zasiłku chorobowego jest zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy wystawione na druku ZUS ZLA. Jeżeli zasiłek wypłacany jest przez ZUS, pracodawca musi dołączyć również zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3. Oprócz tego do wypłaty zasiłku z ubezpieczenia wypadkowego niezbędny jest protokół powypadkowy, sporządzony przez zespół powypadkowy.


Okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy ustala zespół powypadkowy, w którego skład wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziałowy (wydziałowy) społeczny inspektor pracy. U pracodawcy, który nie ma obowiązku tworzenia służby

bezpieczeństwa i higieny pracy, w skład zespołu powypadkowego, zamiast pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy, wchodzi pracodawca lub pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań służby bhp, albo specjalista spoza zakładu pracy.


Zespół powypadkowy m.in. dokonuje prawnej kwalifikacji wypadku, tzn. ocenia, czy zdarzenie było wypadkiem przy pracy zgodnie z art. 3 ustawy wypadkowej.

Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku zespół powypadkowy sporządza – nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku – protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, według wzoru ustalonego w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. nr 227, poz. 2298).

Protokół sporządza się w niezbędnej liczbie egzemplarzy i dołącza się do niego protokoły przesłuchania poszkodowanego i świadków, a także zebrane w trakcie postępowania wyjaśniającego materiały, dokumenty, opinie lekarskie, opinie specjalistów, szkice lub fotografie miejsca wypadku. Protokół powypadkowy jest udostępniany również poszkodowanemu w celu zapoznania się z jego treścią. Poszkodowany, jeżeli nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może wnieść uwagi i zastrzeżenia.


Podstawa prawna:

- art. 237 z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94),

- rozporządzenie Rady Ministrów z 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz.U. nr 115, poz. 744 ze zm.).


Autor: Iza Nowacka, księgowa w biurze podatkowym, specjalista ds. kadrowo-płacowych


Odpowiedź udzielona: 18 lipca 2008 r.
Izabela Nowacka

Autor: Izabela Nowacka

Ekonomista, specjalizuje się w prawie pracy, ubezpieczeniach społecznych i prawie podatkowym. Autorka licznych publikacji z zakresu rozliczania wynagrodzeń, współpracuje z wieloma wydawnictwami, jest autorką publikacji m.in. w Rzeczpospolitej, Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, Monitorze rachunkowości budżetowej
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz