koszty podatkowe

Zegarek w kosztach podatkowych

Drogi zegarek w kosztach prowadzonego biznesu? Skarbówka wyjaśnia

Czy zegarek za kilkadziesiąt tysięcy złotych zaliczysz do kosztów podatkowych? Jaka jest granica między wydatkami firmowymi a osobistymi? Przekonaj się, dlaczego nie wszystko, co podatnik wykorzystuje w prowadzonej działalności przekłada się na koszty firmowe i co to oznacza dla prowadzonego biznesu. Poznaj stanowisko organu podatkowego dotyczące zaliczenia zegarka do kosztów podatkowych.

Podatnik prowadzi działalność polegającą na prowadzeniu inwestycji w innowacyjne przedsiębiorstwa, tj. „start-up’y”. We wniosku o interpretację podatnik wskazał, że proces inwestycyjny obejmuje w szczególności pozyskanie inwestorów, którzy posiadają odpowiednią ilość środków do zainwestowania z uwzględnieniem wysokiego ryzyka.

Przedsiębiorca zwrócił uwagę, że środowisko biznesowo-inwestycyjne postrzega osobę prowadzącą inwestycję przez pryzmat jej sukcesów osobistych, które wyrażają się m.in. w posiadaniu ubrań czy urządzeń o wartości większej niż przyjęta powszechnie w społeczeństwie.

Przedsiębiorca zamierzał kupić zegarek z funkcją chronografu, który będzie służył zarówno do organizacji pracy, weryfikacji czasu poszczególnych czynności, jak i ustalania podstawy wynagrodzenia. Zakupiony zegarek będzie wykorzystywany wyłącznie w prowadzonej działalności. Będzie on używany tylko i wyłącznie podczas spotkań z klientami lub innymi czynnościami służbowymi. Koszt zegarka to ok. 30.000 zł brutto.

Podatnik chciał wiedzieć, czy może zaliczyć do kosztów zakupu zegarka mechanicznego z funkcją chronografu do kosztów uzyskania przychodów. Jego zdaniem jest to możliwe.

Wydatki na szkolenie związane ze sprzedażą produktów – czy zaliczysz w koszty podatkowe

Pytanie: Spółka organizuje szkolenia dla kontrahentów i osób odpowiedzialnych i mających wpływ na sprzedaż marek własnych niebędących pracownikami spółki. Szkolenia mają na celu przekazanie stosownej wiedzy na temat produktów przez nią sprzedawanych, ich cech jakościowych, użytkowych czy technicznych. Szkolenie składa się z dwóch części: wykładowej i warsztatowej. Szkolenie jest dwudniowe i organizowane jest w hotelu, który udostępnia salę konferencyjną, zapewnia wyżywienie i nocleg. Następnie hotel wystawia fakturę o treści „organizacja konferencji”. Czy w związku z tym taką fakturę można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatek można zaliczyć do kosztów podatkowych, jeżeli:

  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodu kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Czym jest reklama

Reklamą jest „działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów i usług”. Reklamą jest też „napis, rysunek, plakat, film itp. służące temu celowi”. Za reklamę należy więc uznać rozpowszechnianie informacji o danym towarze, w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu.

Czytaj też:

Festyn z okazji jubileuszu banku – czy wydatki na organizację imprezy można zaliczyć do kosztów

Reklama polega na rozpowszechnianiu informacji o zaletach i wartościach towarów, miejscach ich nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś, prezentowaniu danego towaru, danej usługi, marki, cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu lub korzystania z usługi.

Kiedy mówimy o reprezentacji

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje również terminu „reprezentacja”, dlatego też ponownie należy posłużyć się wykładnią językową. I tak ,,reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu »reprezentacja« mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy” (por. dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 lutego 2010 r., nr IPPB5/423-771/09-4/JC).

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

Czy wydatki związane z organizacją szkolenia dla kontrahentów i osób odpowiedzialnych mających wpływ na sprzedaż można zaliczyć w koszty prowadzonego biznesu.

Polecamy też:

Jak rozliczyć koszty szkolenia przedsiębiorcy

Koszty szkolenia członka zarządu jako koszty uzyskania przychodów

Częściowy zwrot kosztów szkolenia – jakie skutki w VAT

Koszty organizacji wigilii dla pracowników i kontrahentów a koszty podatkowe

Pytanie: Firma organizuje wigilię dla pracowników i kontrahentów w restauracji. Jak musi być opis faktury, aby poczęstunek zaliczyć w koszty - usługa cateringowa czy gastronomiczna? Jakie warunki trzeba spełnić, aby zaliczyć wydatki na wigilię w koszty podatkowe?

Kosztami uzyskania przychodów z działalności gospodarczej są koszty ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów z działalności gospodarczej lub w celu zachowania albo zabezpieczenia działalności gospodarczej jako źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (zob. art. 22 ust. 1 ustawy o PIT). Jak jednocześnie stanowi art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wydatki na wigilię w części dotyczącej pracowników

W świetle powyższych przepisów wydatki na organizację różnego rodzaju imprez mogą stanowić w całości koszty uzyskania przychodów przede wszystkim w części dotyczącej pracowników i emerytowanych pracowników podatników.

  Sprawdź, czy pakiety medyczne dla samozatrudnionych zaliczysz w koszty

Sprawdź, czy pakiety medyczne dla samozatrudnionych zaliczysz w koszty

Czy przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na prywatną opiekę medyczną pracowników i współpracowników na umowach B2B? Poznaj stanowisko skarbówki.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jakie warunki muszą być spełnione, aby wydatek można było bezpiecznie zaliczyć do kosztów podatkowych;
  • Czy wydatek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników można wrzucić w koszty;
  • Czy pakiety medyczne dla współpracowników na umowach B2B można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Polecamy też:

Pakiet medyczny – czy zgoda na potrącenie należności z wynagrodzenia za pracę jest konieczna

Ubezpieczenie grupowe dla pracowników – czy zgodę na potrącanie składki może przechowywać ubezpieczyciel

Sfinansowanie pakietów medycznych pracownikowi – skutki podatkowe