Przedsiębiorcy dotknięci powodzią mogą później opłacić składki ZUS

Dodano: 19 września 2024
  Przedsiębiorcy dotknięci powodzią mogą później opłacić składki ZUS

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. w terminie do 15 września 2025 r. Muszą tylko złożyć do ZUS oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Z jakich form pomocy w opłacaniu składek ZUS mogą skorzystać przedsiębiorcy dotknięci przez powódź
  • Jak uzyskać niezbędne informacje w tej sprawie

Polecamy też:

0% stawka VAT na wsparcie powodzian - jakie warunki trzeba spełnić

Pomoc ZUS dla firm z terenów objętych stanem klęski żywiołowej

Pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku podtopienia, zalania, powodzi po ulewach

Skutki zdarzeń losowych w podatkach i w księgach rachunkowych

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą złożyć specjalne oświadczenie do ZUS. Dzięki temu będą mogli zapłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. dopiero we wrześniu 2025 roku.

Odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą także wystąpić do ZUS z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty. Mogą również wnioskować o zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek lub zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie należności na raty. W przypadku zawieszenia realizacji umowy ZUS wyznaczy nowy termin odroczenia lub nowy termin płatności rat.

ZUS uprościł procedury rozpatrywania wniosków o udzielenie ulgi. Będą się one opierały głównie na oświadczeniu płatnika. Przedsiębiorcy nie będą musieli zatem składać m.in. dokumentów obrazujących ich sytuację ekonomiczno-finansową z ostatnich trzech lat.

Wniosek o umorzenie składek

Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia mogą też wystąpić do ZUS z wnioskiem o ich umorzenie. Zakład może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ niosłoby to za sobą zbyt ciężkie skutki dla niego i jego rodziny.

Chodzi w szczególności o przypadek, gdy przedsiębiorca poniesie straty materialne w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, które powodują, że po opłaceniu należności z tytułu składek zobowiązany nie mógłby dalej prowadzić działalności.

Okres, za który zostały umorzone składki na ubezpieczenia społeczne, nie będzie uwzględniany przy ustalaniu prawa do emerytur i rent z ubezpieczeń społecznych ani innych świadczeń, do których prawo zależy od posiadania wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego w rozumieniu przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Okres ten nie wpłynie także na wysokość emerytur, rent i innych świadczeń.

Informacja  dla przedsiębiorców

Pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń.

Dodatkowo od 18 września do 4 października 2024 r. w godz. 8:00–15:00 pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek.

Ułatwienia w przekazywaniu dokumentacji

Co ważne, płatnicy składek z terenów objętych powodzią nie zostali zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS kompletów dokumentów rozliczeniowych za bieżące okresy. Płatnicy, którzy będą mieli problem z ich złożeniem, mogą je przekazać do ZUS później. Nie będą wyciągane konsekwencje z tego tytułu. Jeśli przedsiębiorca nie przekaże dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc, wymiar składek zostanie utworzony z urzędu. Płatnik zostanie o tym poinformowany na PUE ZUS/eZUS.

Źródło:

www.zus.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz