Czy polisę na życie można zaliczyć w koszty?

Monika M. Brzostowska

Autor: Monika M. Brzostowska

Dodano: 3 września 2024
Pytanie: Przedsiębiorca prowadzący działalność lekarską zamierza kupić polisę ubezpieczeniową na życie. Czy taką polisę może zaliczyć do kosztów działalności firmy?
Odpowiedź:

Nie, taka polisa jest traktowana jako wydatek osobisty niestanowiący kosztów uzyskania przychodów. 

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT).

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być należycie udokumentowany.

Prywatnej polisy na życie nie można wliczyć do kosztów prowadzonej działalności. Stanowisko takie potwierdzają interpretacje organów skarbowych np. pismo z 10 września 2010 r., wydane przez Izbę Skarbową w Poznaniu (ILPB1/415-699/10-5/KŁ). W piśmie tym czytamy:

„(…)  wydatki związane z opłaceniem składek na ubezpieczenie na życie osoby prowadzącej działalność gospodarczą mają charakter wydatków osobistych. Zatem ww. wydatki nie mają bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie są wydatkami ponoszonymi w celu powstania lub zwiększenia przychodu oraz zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu. Brak ww. związku przyczynowo-skutkowego wyklucza możliwość zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej”.

Autor:

Monika M. Brzostowska

Monika M. Brzostowska

Autor: Monika M. Brzostowska

doradca podatkowy 13753
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz