Zdarza się, że biura rachunkowe mają problem z klientami, którzy nagle znikają bez śladu. Kontakt urywa się z dnia na dzień, a w biurze zostają wszystkie dokumenty danego przedsiębiorcy. Jak długo przechowywać dokumenty takiego klienta w biurze rachunkowym?
Rachunkowość jednostki obejmuje m.in. gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą. Kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, również w przypadku, gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości zostaną powierzone innej osobie lub przedsiębiorcy (biuro rachunkowe). Przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę lub przedsiębiorcę powinno być stwierdzone w formie pisemnej.
Przechowywanie dokumentów klienta przez biuro rachunkowe
Jeżeli biuro rachunkowe, umownie zobowiązało się do przechowywania dokumentacji, bez dodatkowych uregulowań lub zastrzeżeń, należy przyjąć, że dokumentacja powinna być przechowywana w okresie przewidzianym ustawą.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Przez jaki czas biuro rachunkowe powinno przechowywać dokumenty księgowe klienta.
Oglądaj szkolenia:
Klient biura rachunkowego a KSeF – szkolenie online
KSeF: Wzywania dla biur rachunkowych
Umowy w biurze rachunkowym a KSeF – jak dobrze ułożyć relacje z klientem
Polecamy też:
Na jaką minimalną sumę gwarancyjną może ubezpieczyć się biuro rachunkowe w 2024 roku
Umowy z klientami a KSeF: pobierz praktyczne wskazówki dla biur rachunkowych
Ewidencja rachunkowa: 6 pytań i odpowiedzi z praktyki księgowej
Zdarza się, że firma, którą rozlicza biuro rachunkowe, nie dostarczy wymaganych dokumentów. Pojawia się wtedy kłopot z wysyłką na czas pliku JPK_VAT. A za niewywiązywanie się z obowiązków dotyczących JPK grożą sankcje. Co zrobić w takiej sytuacji? Poznaj wskazówki.
Przy rozliczeniach miesięcznych JPK_V7M wysyłamy do 25. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Z kolei podatnicy rozliczający VAT kwartalnie, przekazują do urzędu skarbowego jedynie część ewidencyjną JPK_V7K za pierwsze 2 miesiące każdego kwartału (w terminie do 25. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni). Natomiast po zakończeniu kwartału podatnik przekazuje część ewidencyjną za 3. miesiąc kwartału oraz część deklaracyjną za cały kwartał.
Brak transakcji w danym okresie – czy wysyłać JPK_VAT zerowy
Jeżeli w danym okresie rozliczeniowym podatnik nie dokonywał żadnych transakcji, to musi przekazywać fiskusowi JPK_V7, nawet jeśli są to dokumenty „zerowe”.
Czytaj też:
Jak w pliku JPK_VAT wykazać import towarów
Wykazywanie w pliku JPK_VAT zwrotów towarów w przypadku sprzedaży bezrachunkowej
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Wykazanie w pliku JPK_VAT wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu
Likwidacja działalności gospodarczej a wysłanie JPK_VAT
Co się zmieniło w JPK_VAT od 1 stycznia 2023 r. Praktyczne zestawienie
Pliki JPK_VAT – wysyłka w określonym terminie
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.