Ustawa o ochronie sygnalistów wchodzi w życie 25 września 2024 r. Dowiedz się, co nowe przepisy oznaczają dla pracodawców i jakie naruszenia prawa zgłasza sygnalista. Zwróć uwagę, że nowych przepisów nie stosuje się do wszystkich informacji.
Sygnalista podlega ochronie merytorycznej od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego - pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa. Jest to tzw. zasada działania sygnalisty w dobrej wierze.
Wobec sygnalisty nie można podejmować działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
Zgodnie ze słowniczkiem ustawy o ochronie sygnalistów działanie odwetowe to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i, które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście.
Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, istnieje zakaz podejmowania wobec sygnalisty w szczególności następujących działań odwetowych:
Na pracodawcy spoczywa ciężar udowodnienia, że nie doszło do podjęcia działania odwetowego.
Ze szkolenia, które prowadzi Renata Majewska, dowiesz się:
Sprawdź też:
Zasady ochrony sygnalistów w pytaniach i odpowiedziach
Sygnaliści: jak skonsultować z załogą wprowadzenie procedury zgłoszeń wewnętrznych
Do 31 lipca 2024 r. pracodawcy muszą zaraportować poziom partycypacji w PPE
Przepisy o sygnalistach wchodzą w życie 25 września 2024 r.
Sygnaliści – zgłaszanie naruszeń prawa UE z aplikacją Signalink
Zaloguj się:
Otrzymuj raz w tygodniu aktualne informacje o zmianach w prawie oraz komentarze ekspertów.
Otrzymasz darmowy e-book w prezencie: "Zmiany w VAT 2025: Praktyczne zestawienie w jednym miejscu"
Witam serdecznie
Jak zwykle Portal FK zapewnia doskonałą obsługę klienta. W wielu przypadkach, kiedy liczymy się z każdym groszem, właśnie doradcy Portalu FK, zapewniają nam maksimum odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Ja osobiście, otrzymałem odpowiedzi, które w 100% spełniły moje oczekiwania. Polecam ten portal wszystkim, którzy jeszcze nie zdecydowali się na wykupienie pełnego dostępu. Naprawdę za tak niewiele, można otrzymać fachową poradę, popartą paragrafami, z którą śmiało można walczyć o swoje.
Bardzo serdecznie dziękuję za przemiły kontakt i fachowość.
Z PORTALEM FINANSOWO-KSIĘGOWYM - RUSZAJ ŚMIAŁO W TRUDY ŻYCIA!
Z poważaniem Wojciech Retko,
stały klient
Chciałbym bardzo serdecznie i gorąco podziękować Waszemu portalowi za ofertę, jaką skierowaliście do użytkowników.
Nie wiem jak inni, ale ja po krótkim użytkowaniu jestem z tego portalu bardzo zadowolony. Na pewno jak tylko tak będzie dalej, to będę Waszym stałym abonentem.
Tego było potrzeba. Są różne oferty innych firm o podobnych zagadnieniach, ale tylko u Was spotkałem się z natychmiastową reakcją.
Obsługa e-mailowa i telefoniczna jest super. Na pewno będziecie mieli więcej klientów tego portalu, gdyż Wasze działanie jest szybkie i solidne.
Pozdrawiam,
Józef Tomczak
Bardzo się cieszę, że powstał tak dobry portal dla ludzi z tej branży. Założenia i profil jest jasny, przejrzysty, bardzo czytelny i obejmuje chyba wszystkie najważniejsze dziedziny księgowości. Plusem portalu są na pewno wzory dokumentów i umów często niezbędnych w każdej firmie.
Bardzo istotna jest sprawa informowania na bieżąco podatników o wszelkich zmianach. Ten portal daje te wszystkie informacje szybko - bez niepotrzebnego i czasochłonnego wertowania ustaw i rozporządzeń. Myślę, że jest niezbędną pomocą nie tylko dla wprawnych księgowych, ale też dla księgowych małych firm lub osób, które rozliczają we własnym zakresie swoje firmy.
Monika Sacewicz
Myślę, że każda złotówka wydana na portal została wydana racjonalnie. Dotąd nie spotkałem się z tak kompetentną, rzeczową, fachową, szybką i miłą obsługą.
Jerzy Midan
Jesteśmy zadowoleni z korzystania z Portalu FK, będziemy go polecać znajomym.
Pozdrawiam Paweł Abramczyk
Jestem bardzo zadowolona z błyskawicznej reakcji na zgłoszenie i odpowiedzi eksperta. Dziękuje za pomoc.
Stały użytkownik
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.