Podatek od szopy wyższy niż od domu - czy MF zmieni przepisy

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 23 grudnia 2024
Podatek od kilkunastometrowej szopy ogrodowej może w wielu przypadkach być wyższy niż podatek od stumetrowego domu.

Podatek od kilkunastometrowej szopy ogrodowej może w wielu przypadkach być wyższy niż podatek od stumetrowego domu. Powodem tego są przepisy, które dopuszczają, aby takie budynki infrastruktury przydomowej mogły być obciążane podatkiem dziesięciokrotnie wyższym niż budynki mieszkalne. Zwrócił na to uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich, który zarazem podjął stosowną interwencję, wystąpiwszy do Ministra Finansów o wyjaśnienia w tej sprawie.  

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Co jest przedmiotem  opodatkowania podatkiem od  nieruchomości
  • Kto jest podatnikiem wspomnianego  podatku
  • Ile wynosi stawka tej daniny dla  budynków infrastruktury przydomowej
  • Dlaczego przepisy obowiązujące w tym zakresie budzą wątpliwości RPO

Sprawdź też:

Kolejna propozycja zmian w opodatkowaniu nieruchomości - nowelizacja już opublikowana

Niższy podatek od nieruchomości dla wynajmu mieszkań w ramach działalności gospodarczej - korzystne rozstrzygnięcie NSA

Zakup nieruchomości przez spółkę – sprawdź księgowanie

Wyrok TK w sprawie budowli. Sprawdź, skutki dla podatników

Zgodnie z art. 2 ust. 1  ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości  podlegają nieruchomości lub obiekty budowlane w postaci gruntów, budynków lub ich części, a także  budowli lub ich części związanych  z prowadzeniem działalności gospodarczej. Podatnikami tej daniny są osoby fizyczne, osoby prawne, a także jednostki organizacyjne, w tym spółki niemające osobowości prawnej, które są  m.in.

  • właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,
  • posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,
  • użytkownikami wieczystymi gruntów.

Stawki podatku od nieruchomości mają charakter kwotowy. Ich wysokość jest zróżnicowana, w zależności m.in. od  przeznaczenia nieruchomości. Na ogół  kształtują się one różnie w poszczególnych gminach, ponieważ określają je w swoich uchwałach rady gmin. Nie mogą one jednak przekraczać górnej granicy tych stawek, która jest określana corocznie przez Ministra Finansów w drodze obwieszczenia. Wyjątek stanowi stawka od budowli (czyli obiektów, które nie są budynkami), która ma charakter procentowy i wynosi 2% wartości tych budowli.

Opodatkowanie budynków  infrastruktury przydomowej

Na to, że opłacanie tego podatku jest problematyczne dla wielu podatników, niejednokrotnie zwracał uwagę Racznik Praw Obywatelskich. W jednym ze swoich  wystąpień skierowanych ostatnio do Ministra Finansów, poruszył on kwestię opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynków infrastruktury przydomowej.

W piśmie w tej sprawie  do MF z 6 grudnia 2024 r. (nr  V.511.400.2024.KB) – podpisanym przez szefa zespołu ds. prawa i administracyjnego i gospodarczego Biura RPO – przekazano, że budynki należące do takiej infrastruktury (szopy, altany, komórki) mogą być obciążane stawką podatku od nieruchomości dziesięciokrotnie wyższą od budynków mieszkalnych. Zaliczane są one bowiem  przez organy podatkowe do tzw. „pozostałych budynków”, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy  o podatkach i opłatach lokalnych. Są to budynki niemieszkalne, niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.  Ustalany przez radę gminy podatek od tzw. budynków pozostałych nie może przekroczyć 11,17 zł od  1 m2 powierzchni użytkowej. Natomiast maksymalną wysokość podatku od budynku mieszkalnego Minister Finansów ustalił na 1,15 zł od 1 m2  powierzchni użytkowej.

Oznacza to, że podatek od budynków, gdzie przechowuje się np. opał, żywność czy narzędzia gospodarskie, jest w wielu przypadkach wyższy od podatku od dużego budynku mieszkalnego.

W tym zakresie w przedmiotowym  piśmie powołano się na przypadek jednego z obywateli, który zwrócił się do RPO ze skargą na powyższe przepisy. Skarżący stwierdził, że z podatku od nieruchomości zwolnione są altany działkowe i obiekty gospodarcze o powierzchni do 35 m2. oraz budynki stanowiące infrastrukturę ogrodową na  rodzinnych ogrodach działkowych. Tak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 12  komentowanej ustawy. Jego zdaniem nie jest  zrozumiałe, dlaczego takie same budynki gospodarcze na działkach pod zabudowę mieszkaniową, które służą również rekreacji, są obciążone wysoką stawką podatku, zaś te na terenie ogródków działkowych są od niego zwolnione. Według skarżącego zróżnicowanie sytuacji prawno-podatkowej i odmienne traktowanie podatników w tym zakresie może naruszać standardy konstytucyjne.

Oczekiwania RPO względem  Ministerstwa Finansów  

Mając to na uwadze Biuro RPO zwróciło się do Ministra Finansów z prośbą o zajęcie stanowiska w przedstawionej sprawie. Chodzi w szczególności o wyjaśnienie, jakie było  „ratio legis” ukształtowania maksymalnych stawek podatku od budynków gospodarczych w wysokości 10-krotnie wyższej od stawek podatku za budynki mieszkalne. Została również sformułowana  prośba o informację, czy resort finansów dostrzega potrzebę ustawowej zmiana proporcji wysokości opodatkowania budynków mieszkalnych i pozostałych.

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz