estoński CIT

Wpłaty na PFRON – czy podlegają opodatkowaniu estońskim CIT

Pytanie: Czy zapłata na PFRON w roku 2023 stanowi podstawę do naliczenia estońskiego CIT? Jeżeli tak, to co jeszcze, oprócz odsetek budżetowych, stanowi podstawę naliczenia ryczałtu od dochodów spółek.

Jednym z przedmiotów opodatkowania ryczałtem od dochodów spółki są wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą, które w przypadku wystąpienia podlegają opodatkowaniu łącznie z dochodem z ukrytych zysków. Należny podatek trzeba wówczas zapłacić w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty, wydatku lub wykonania świadczenia.

Czym są wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą

Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dlatego też pojęcie to powinno być zinterpretowane na podstawie standardowych metod wykładni prawa podatkowego - w szczególności wykładni językowej, która ma pierwszeństwo w przypadku prawa podatkowego (zob. uchwała 7 sędziów NSA z 14 marca 2011 r., sygn. akt II FPS 8/10).

Amortyzacja mieszkań a estoński CIT

Amortyzacja mieszkań – czy jest możliwa przy estońskim CIT

Czy przedsiębiorstwo opodatkowane estońskim CIT może korzystać z amortyzacji lokali mieszkalnych? Poznaj stanowisko skarbówki i sprawdź komentarz eksperta.

Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy PIT i CIT nie mają możliwości amortyzacji lokali mieszkalnych.  Jednocześnie na mocy art. 71 ustawy wprowadzającej tą zmianę, podatnicy Ci mogli, nie dłużej niż do 31 grudnia 2022 r., zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych będących odpowiednio budynkami mieszkalnymi, lokalami mieszkalnymi stanowiącymi odrębną nieruchomość, spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego lub prawem do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, nabytych lub wytworzonych przed 1 stycznia 2022 r. 

Tym samym od 1 stycznia 2023 r. nikt już nie może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych będących odpowiednio budynkami mieszkalnymi, lokalami mieszkalnymi stanowiącymi odrębną nieruchomość, spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego lub prawem do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.

Zmiana ta została bardzo negatywnie odebrana przed podmioty, które swoją działalność gospodarczą opierają na nieruchomościach mieszkalnych. Z tego też powodu między innymi podatnicy zaczęli rozważać możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodów spółek (potocznie nazywanego estońskim CIT).

webinar_RP(24)

Ważna interpretacja ogólna. Wybór estońskiego CIT w trakcie roku

Część podatników po wybraniu estońskiego CIT jako formy opodatkowania zastanawiała się czy skutecznie weszła w system ww. ryczałtu. W odpowiedzi na te wątpliwości MF wydało interpretacje ogólną dotyczącą wpływu terminu zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego na termin złożenie zawiadomienia o wyborze tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt. 7 ustawy o CIT, podatnik może wejść w system ryczałtu od dochodów spółek, jeśli spełnia wszystkie „ warunki wejścia”, w tym złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Dodatkowo w art. 28j ust. 5 ustawy o CIT przewidziano, iż podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.

Gdzie pojawia się więc problem z wejściem w trakcie roku? Kluczem do odpowiedzi na to pytanie jest sekwencja wykonywanych czynności. Podatnik wybierający wejście w trakcie roku, może teoretycznie złożyć najpierw zawiadomienie, a potem sporządzić sprawozdanie finansowe lub najpierw sporządzić sprawozdanie finansowe, a potem złożyć zawiadomienie. Która z tych kolejności jest prawidłowa?

Początkowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej prezentował stanowisko, zgodnie z którym zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości musi nastąpić przed złożeniem zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem. Przykładowo takie stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z 14 marca 2023 roku ( 0114-KDIP2-2.4010.30.2023.1.ASK. Jednakże później, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zmienił swoje stanowisko wydając interpretację indywidualną z 28 listopada 2023 roku (0111-KDIB1-2.4010.561.2023.1.MK) , w której wskazał, iż zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości może nastąpić po złożeniu zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem.

Z uwagi na pojawiające się wątpliwości podatników, w dniu 25 stycznia 2024 roku wydano interpretację ogólną ( DD8.8203.1.2023). Stwierdzono w niej, iż „ […] Terminu na zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego w żaden sposób nie modyfikuje termin na złożenie wskazanego wyżej zawiadomienia. Innymi słowy treść art. 28j ust. 5 ustawy CIT nie modyfikuje terminu na zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego, ani nie wymaga, aby czynności te zostały dokonane przed złożeniem zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem.” A co się stanie, jeśli podatnik złoży zawiadomienie, a następnie nie sporządzi sprawozdania finansowego w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego? Wtedy jak wskazuje interpretacja ogólna „ Jeśli podatnik złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, lecz na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem nie zamknie ksiąg rachunkowych oraz nie sporządzi sprawozdania finansowego w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego – wówczas zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem zostanie uznane za bezskuteczne”.

Podatnik ma rok podatkowy równy kalendarzowemu. Podatnik rozpoczął rok 2024 i zdecydował się, że wejdzie w system ryczałtu od dochodów spółek dopiero od 1 lutego 204 roku. Podatnik jest zobowiązany do zamknięcia ksiąg rachunkowych na 31 stycznia 2024 roku, sporządzenia sprawozdania finansowego na 31 stycznia 2024 roku i złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek do końca lutego 2024 roku. Podatnik zamyka na dzień 31 stycznia 2024 roku księgi rachunkowe i sporządza na ten dzień sprawozdanie finansowe. Podatnik na sporządzenie sprawozdania finansowego ma czas do końca kwietnia 2024 roku. Podatnik złożył zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek 25 lutego 2024 roku. Sprawozdanie finansowe jest sporządzone i podpisane 16 marca 2024 roku. Podatnik skutecznie wszedł w system ryczałtu od dochodów spółek.

Korzyści 
  • jakie jest najnowsze stanowisko organów podatkowych wyrażony w interpretacji ogólnej w zakresie wchodzenia w Estoński CiT
  • uzyskasz pewność zgodności swoich działań z najnowszym stanowiskiem MF
Podatnicy, którzy wybrali ryczałt od dochodów spółek, wchodząc w ten system w trakcie roku podatkowego, nie byli pewni, czy skutecznie weszli w system ryczałtu, czyli tzw. estońskiego CIT.

Minister finansów wyjaśnił, jak w trakcie roku przejść na estoński CIT

Podatnicy, którzy wybrali ryczałt od dochodów spółek, wchodząc w ten system w trakcie roku podatkowego, nie byli pewni, czy skutecznie weszli w system ryczałtu, czyli tzw. estońskiego CIT. Na czym polegał problem? I jak minister finansów rozwiązał go w interpretacji ogólnej z 25 stycznia 2024 r.? Sprawdź w komentarzu eksperta.

Podatnik może wejść w system ryczałtu od dochodów spółek, czyli estońskiego CIT, jeśli spełnia wszystkie „warunki wejścia”. Jednym z nich jest złożenie zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, czyli ZAW-RD. Zawiadomienie składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Estoński CIT można wybrać w trakcie roku

Dodatkowo w art. 28j ust. 5 ustawy o CIT przewidziano, że podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.

W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Na czym polegają problemy podatników, którzy zaczęli korzystać z estońskiego CIT w trakcie roku;
  • Jakie wnioski dla podatników płyną z interpretacji ogólnej z 25 stycznia 2024 r.;
  • Jak skutecznie wejść w ryczałt od dochodów spółek.

Wyjaśnienie znajdziesz na przykładach.

Sprawdź treść interpretacji ogólnej ministra finansów z 25 stycznia 2024 r.

Oglądaj szkolenia online dotyczące estońskiego CIT:

Sprawdź komentarze ekspertów dotyczące estońskiego CIT:

Ważne terminy dla przedsiębiorców, które upływają 31 stycznia

Ważne terminy dla przedsiębiorców, które upływają 31 stycznia

Z końcem pierwszego miesiąca stycznia br. upływają ważne terminy z punktu widzenia podmiotów zobligowanych m.in. do dokonywania rozliczeń podatkowych, a także płatników składek na ubezpieczenia społeczne. Dotyczy to zarówno dużych firm, jak i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na niewielką skalę.  

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Płatnicy rozliczający podatek dochodowy od osób fizycznych, w terminie do 31 stycznia 2024 r. (środa) powinni przekazać do właściwego urzędu skarbowego:

  • PIT-11 – informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za 2023 rok,
  • PIT-4R – roczną deklarację o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za 2023 rok,
  • PIT-8C – informację o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych za 2023 rok,
  • PIT-8AR – roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym za 2023 rok,
  • PIT-R – informację o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich za 2023 rok,
  • PIT-40A/11A – roczne obliczenie podatku przez organ rentowy/informację o dochodach uzyskanych od organu rentowego za 2023 rok.

Wspólnik w kilku spółkach z o.o. - czy nowo powstała spółka może być opodatkowana estońskim CIT

Pytanie: Pan X jest wspólnikiem sp. z o.o., która jest opodatkowana estońskim CIT. Teraz od nowego roku 2024 będzie wspólnikiem innej sp. z o.o. , która to spółka też chce być opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek. Czy nowo powstała spółka może być opodatkowana estońskim CIT? Czy nie wyklucza ją z tej formy opodatkowania fakt, że jej wspólnik Pan X jest udziałowcem w innej spółce z o.o.?

Jak wskazuje art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)           mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)            z wierzytelności,

b)           z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)            z części odsetkowej raty leasingowej,

d)           z poręczeń i gwarancji,

e)            z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)            ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)            z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

2)           podatnik:

a)            zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)   ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

3)     prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

4)           nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)           nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

6)           złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.