Pytanie:W 1997 roku wspólnicy spółki jawnej zakupili od gminy działkę z budynkami produkcyjnymi na potrzeby prowadzenia działalności. Na podstawie aktu notarialnego wprowadzono do ewidencji środków trwałych budynki w jednej wartości i dokonywano odpisów amortyzacyjnych (2,5%) do dzisiaj. Wówczas nie wyodrębniono wartości gruntu. Chcemy sprzedać część gruntu osobie fizycznej. W jaki sposób skorygować zapisy, w jaki sposób wyprostować błędy sprzed lat? Jak ująć sprzedaż gruntu (będzie to ok. 5.000 zł) i czy należy naliczyć VAT?
Środek trwały możesz zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów, jeśli wysokość odpisu nie przekracza 100.000 zł w roku podatkowym. Kwota limitu to jednak niejedyny wyznacznik dotyczący możliwości zastosowania odliczenia.
Pytanie: W 1997 roku wspólnicy spółki jawnej zakupili od gminy działkę z budynkami produkcyjnymi na potrzeby prowadzenia działalności. Na podstawie aktu notarialnego wprowadzono do ewidencji środków trwałych budynki w jednej wartości i dokonywano odpisów amortyzacyjnych (2,5%) do dziś. Wówczas nie wyodrębniono wartości gruntu. Chcemy sprzedać część gruntu osobie fizycznej. W jaki sposób skorygować zapisy, w jaki sposób wyprostować błędy sprzed lat? Jak ująć sprzedaż gruntu (będzie to ok. 5.000 zł) i czy należy naliczyć VAT?
Choć 11 Krajowy Standard Rachunkowości został opublikowany kilka lat temu, dobrze co pewien czas przypomnieć sobie jego regulacje dotyczące środków trwałych, mające zastosowanie dla sprawozdań rocznych oraz śródrocznych.
Ustawa z 29 września 1992 r. to uniwersalny „kręgosłup” dla rachunkowości podmiotów prowadzących różne rodzaje działalności. Jej przepisy są jednak zbyt ogólne, by mogły być wykorzystywane przez podmioty wykonujące różne rodzaje działalności. By jednak pomóc w rozwiązywaniu konkretnych problemów, wydawane są Krajowe Standardy Rachunkowości, których celem jest objaśnienie przepisów uor. Zgodnie z art. 10 ust. 3 uor, w przypadku braku uregulowania w przepisach rachunkowości zasad klasyfikacji, wyceny lub prezentacji określonej transakcji lub innego zdarzenia występującego w jednostce, kierownik jednostki – ustalając przyjęte zasady (politykę) rachunkowości – może korzystać z Krajowych Standardów Rachunkowości. W bieżącym numerze prezentujemy jeden z ważniejszych KSR. Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe”, który będzie pomocny przy zapewnianiu jednolitości rozwiązań stosowanych przez jednostki w zakresie uznawania, wyceny i ujęcia w księgach rachunkowych oraz prezentacji w sprawozdaniu finansowym tego składnika aktywów.
Klienci biur rachunkowych realizują często inwestycje budowlane. W związku z nimi pojawiają się wątpliwości, jakie nakłady mogą być zaliczane do wartości środków trwałych w budowie, by potem po zakończeniu prac i przyjęciu obiektu do użytkowania stanowić podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.
Pytanie dotyczy inwestycji w firmie. Podatnik kupił budynek, który przygotowuje na biuro oraz magazyn. Rozpoczął inwestycję, której niw ukończył z końcem 2022 r. Zamierza ją zakończyć w lutym 2023 r. (stan surowy). Czy może taki budynek (w stanie surowym) wprowadzić jako środek trwały i amortyzować? Wartość początkowa nie przekroczy kwoty 100.000.
W wakacje wiele firm intensyfikuje swoją działalność gospodarczą, otwierane są sezonowe punkty z małą gastronomią czy wypożyczalnie sprzętu wodnego. Warto więc sprawdzić zasady amortyzacji używanych przy tej okazji środków trwałych.
W ewidencji środków trwałych widnieje lokal o wartość 1.200.000 zł, który został wprowadzony 1 kwietnia 2019 r. jako darowizna. Lokal został wprowadzony błędnie, gdyż nie był objęty aktem darowizny. Ten lokal był majątkiem jednoosobowej działalności w 2006 r. Wartość lokalu widniała na akcie w wysokości 465.000 zł. Nie ma lokalu ujętego w Księgach jako BO 2019 roku i nie ma w późniejszych księgowaniach 2019 r. Lokal jest majątkiem firmy, amortyzacja jest naliczana co miesiąc. Nie znajduje się w aktywach. Jak wyprostować tę sytuację?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip