Jeśli Twoja firma realizuje inwestycje budowlane, możesz mieć wątpliwosci, jakie nakłady zaliczyć do wartości środków trwałych w budowie, by potem po zakończeniu prac i przyjęciu obiektu do użytkowania stanowić podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. Sprawdź wskazówki naszego eksperta w tym zakresie.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami podatnik ma dowolność przy obniżaniu lub podwyższaniu stawek amortyzacyjnych. Od 1 stycznia 2021 r. nastąpią w tym zakresie zmiany. Dowiedz się jakie.
Klienci biur rachunkowych realizują często inwestycje budowlane. W związku z nimi pojawiają się wątpliwości, jakie nakłady mogą być zaliczane do wartości środków trwałych w budowie, by potem po zakończeniu prac i przyjęciu obiektu do użytkowania stanowić podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.
W praktyce często się zdarza, że zarówno w podatku dochodowym, jak i w VAT przedsiębiorcy wykorzystują posiadane środki trwałe tak do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej. Jak w takiej sytuacji rozliczać takie koszty?
Nie zawsze to przedsiębiorca ponosi całkowity koszt zakupów środków trwałych. Często przy finasowaniu dużych inwestycji firmy korzystają z dotacji rządowych. Wtedy warto zapoznać się z MSR 20, aby w sposób prawidłowy zaewidencjonować takie zdarzenie gospodarcze. Proponuje on prezentacje dotacji w dwóch modelach: netto i brutto. Sprawdź, co to oznacza.
Definicję rzeczowych aktywów trwałych zawiera MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe. Zgodnie z tym standardem „środki trwałe” są to zasoby rzeczowe:
Informacja o środkach trwałych oraz przychodach składana przez podatnika obowiązanego do zapłaty podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy
Podatnik sprzedał środki trwałe w czasie zawieszenia działalności. Czy płaci od sprzedaży zaliczkę na podatek dochodowy?
Podatnik prowadzący działalność gospodarczą (lekarz świadczący usługi medyczne) korzystający ze zwolnienia od VAT posiada samochód osobowy, który zaliczył do środków trwałych. Czy kwota odpisów amortyzacyjnych jest kosztem w 100% w 2019 r.? Podatnik jednocześnie posiada samochód osobowy o wartości 200.000 zł w leasingu operacyjnym. Umowa została zawarta w 2017 r. Czy dotyczy go ograniczenie wartości do 150.000 zł i kosztów eksploatacji samochodu w 75%?
Czy w przypadku wycofania z biznesu środka trwałego wraz ze znajdującym się w nim wyposażeniem powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług? W tej sprawie wypowiedział się organ podatkowy.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip