oddelegowanie do pracy za granicą

Oddelegowanie pracownika do pracy za granicą – wynagrodzenie i warunki pracy

Oddelegowanie pracownika do pracy za granicą – wynagrodzenie i warunki pracy

Jeżeli pracodawca deleguje do zagranicznego oddziału powinien zawrzeć stosowny aneks do umowy o pracę, w którym zmienione zostanie miejsce wykonywania pracy, a także wynagrodzenie pracownika. Jeżeli w umowie o pracę jako miejsce pracy pracodawca wskaże konkretne miejsce w państwie na terenie UE, wówczas należy zastosować przepisy o oddelegowaniu. W przypadku oddelegowania nie przysługują diety i inne świadczenia z tytułu podróży służbowej. Pracowników będą jednak obowiązywały zasady zatrudniania, w tym wynagrodzenie minimalne, jakie obowiązują w państwie oddelegowania.

Wykonywanie pracy poza terytorium Polski może co do zasady nastąpić:

  • w wyniku oddelegowania, tj. wyznaczenia miejsca pracy na terenie innego kraju niż Polska w umowie o pracę, a w trakcie zatrudnienia na podstawie porozumienia zmieniającego lub wypowiedzenia zmieniającego albo
  • w ramach polecenia odbycia zagranicznej podróży służbowej.

Co musi ustalić pracodawca, zanim oddeleguje pracownika do pracy za granicą

Delegacja pracownika w ramach swobody świadczenia usług w obrębie Unii Europejskiej (UE), powoduje dla pracodawców konieczność dokonania kilku zasadniczych ustaleń. Dotyczą one:

  • właściwego systemu prawnego, którym będzie objęta osoba pracująca za granicą,
  • minimalnych warunków pracy w okresie oddelegowania (właściwych dla państwa, w którym pracownik został zatrudniony, albo kraju, do którego pracownik został oddelegowany),
  • wysokości wynagrodzenia wypłacanego osobom wysyłanym za granicę.