Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Kontrolę prawidłowości delegowania oraz warunków zatrudnienia kierowców delegowanych na terytorium Polski przewidują przepisy nowej ustawy, która została już podpisana przez Prezydenta. Implementuje ona do krajowego porządku prawnego unijne przepisy dotyczące delegowania kierowców w transporcie drogowym.
Celem nowych regulacji jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z 15 lipca 2020 r. ustanawiającej przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania przepisów oraz rozporządzenie (UE) nr 1024/2012. Dyrektywa ta stanowi jeden z elementów unijnego tzw. Pakietu Mobilności I. Celem przewidzianych w nim rozwiązań jest uporządkowanie i harmonizacja przepisów państw członkowskich UE w zakresie transportu drogowego, tak aby poprawić warunki pracy kierowców oraz ułatwić prowadzenie działalności przedsiębiorstw transportowych.
Ustawa, która została podpisana przez Prezydenta 31 lipca 2023 r., określa zasady:
Jej przepisy zasadniczo będą miały będą miały zastosowanie do przewoźników drogowych z tzw. państw trzecich, którzy kierują tymczasowo kierowców będących ich pracownikami do pracy na terytorium Polski, w związku z realizacją usługi transportu drogowego.
Podstawowym obowiązkiem takiego przewoźnika będzie (poza zapewnieniem delegowanemu kierowcy odpowiednich warunków zatrudnienia) zgłoszenie delegowania tego kierowcy najpóźniej w momencie rozpoczęcia delegowania. Odbywać się to będzie elektronicznie za pomocą interfejsu publicznego połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI). Dodatkowym obowiązkiem wspomnianego przewoźnika będzie zapewnienie, aby kierowca podczas delegowania dysponował określonymi dokumentami w postaci papierowej lub elektronicznej, pod kątem ewentualnych kontroli.
Na wprowadzenie wspomnianych regulacji – które mają zwiększyć ochronę krajowego rynku przewozów drogowych przed nieuczciwą konkurencją spoza Polski – zezwala art. 1 ust. 10 wskazanej na wstępie dyrektywy unijnej. Stanowi on bowiem, że przedsiębiorstwa transportowe mające siedzibę w państwie niebędącym państwem członkowskim nie mogą być traktowane w sposób bardziej uprzywilejowany niż przedsiębiorstwa mające siedzibę w państwie członkowskim, w tym w trakcie wykonywania przewozów na podstawie umów dwustronnych lub wielostronnych przyznających dostęp do rynku unijnego lub jego części.
Większość przepisów ustawy z 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym ma wejść w życie po 14 dniach od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Sprawdź też:
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.