Obowiązuje już ustawa z 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, która implementuje obowiązujące w tym zakresie regulacje unijne. W związku z tym Państwowa Inspekcja Pracy opublikowała wyjaśnienia na temat nowych przepisów.
Kontrolę prawidłowości delegowania oraz warunków zatrudnienia kierowców delegowanych na terytorium Polski przewidują przepisy nowej ustawy, która została już podpisana przez Prezydenta. Implementuje ona do krajowego porządku prawnego unijne przepisy dotyczące delegowania kierowców w transporcie drogowym.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest jedną z pierwszych instytucji, która wdrożyła unijny system elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego.
15 kwietnia br. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja została przygotowana przez MSWiA we współpracy z innymi resortami.
Od 2 lutego 2022 r. zmieniły się przepisy ustawy o czasie pracy kierowców. Zmiana dotyczy również zasad ustalania podstaw wymiaru składek dla kierowców w zakresie przewozów międzynarodowych.
Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje nowelizacja ustawy o wjeździe do Polski, pobycie oraz wyjeździe z naszego kraju obywateli państw Unii Europejskiej i członków ich rodzin. Chodzi o umożliwienie osobom fizycznym z Wielkiej Brytanii kontynuowanie zamieszkiwania oraz wykonywania pracy w Polsce, do czego byli dotychczas uprawnieni jako obywatele Unii.
Przepisy o delegowaniu pracowników obowiązują w całej UE. Pracodawcy muszą więc wiedzieć, jak w praktyce stosować nowe regulacje w odniesieniu do pracowników, którzy zostali oddelegowani do naszego kraju przez zagraniczny podmiot. Przepisy obowiązują też naszych rodaków pracujących poza Polską. Jak zmieniły się przepisy o delegowaniu pracowników?
W związku z wejściem w życie na początku września 2020 roku nowych regulacji dotyczących delegowania pracowników Państwowa Inspekcja Pracy przypomniała pracodawcom o ich obowiązkach w tym zakresie.
Zmiana dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 96/71/WE w sprawie delegowania pracowników w ramach świadczenia usług wymusiła na ustawodawcy krajowym wprowadzenie nowelizacji dotyczącej zasad delegowania na podstawie krajowej ustawy w tej sprawie. Głównym celem nowelizacji jest zapobieganie nadużyciom przy delegowaniu pracowników. Sprawdź, jakie najważniejsze zmiany weszły w życie pomiędzy 21 sierpnia a 20 września 2020 r.
Nowe przepisy rozszerzają zakres warunków zatrudnienia gwarantowanych pracownikowi delegowanemu do Polski przez zagraniczny podmiot.
4 września 2020 r. weszły w życie nowe przepisy dot. pracowników delegowanych. Są one efektem zmian w przepisach unijnych. Dyrektywa, a w ślad za nią ustawa – mają na celu rozwiązanie problemu nieuczciwych praktyk związanych z delegowaniem pracowników.
W związku z wejściem w życie na początku września br. nowych regulacji dotyczących delegowania pracowników, Państwowa Inspekcja Pracy zwraca uwagę na obowiązki pracodawców w tym zakresie, również względem wspomnianej instytucji.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip