koszty uzyskania przychodu

Udział samozatrudnionych wigilii firmowej a koszty

Udział samozatrudnionych wigilii firmowej – czy skarbówka zgadza się na rozliczanie w kosztach świątecznych imprez

Wigilijne spotkania w firmach to już niemal tradycja. Są one dobrą okazją do budowania relacji z pracownikami i na podsumowanie minionego roku. Kłopoty pojawiają się jednak z rozliczaniem takich wydatków, gdy w spotkaniu biorą udział osoby zatrudnione na B2B. Poznaj najnowsze stanowisko fiskusa dotyczące tego, czy udział samozatrudnionych w wigilii firmowej pozwoli na zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Sprawa dotyczyła spółki, którą świadcząc swoje usługi korzysta m.in. z pomocy podwykonawców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze i współpracujących ze spółką na podstawie umów świadczenia usług w tzw. systemie B2B. Podwykonawcy są wykwalifikowanymi specjalistami z sektora IT, w tym w szczególności z programowania. Oprócz podwykonawców, spółka posiada stały zespół pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Spotkanie świąteczne, w której biorą udział samozatrudnieni – co kosztami

Spółka zamierzała zorganizować spotkanie świąteczne, podczas którego będą omawiane wyniki spółki, najnowsze trendy w branży, niemniej istotnym aspektem takiego spotkania jest także integracja zespołu (zarówno podwykonawców jak i pracowników). Spotkania wigilijne odbywają się i odbywać będą poza godzinami pracy.

Dzięki integracji oraz wspólnym podsumowaniu działalności spółki, zespół działa sprawniej, zwiększa się jego wiedza o aktualnych realiach gospodarczych i technologiach w branży co przekłada się na wyniki finansowe spółki.

W związku z organizacją spotkania wigilijnego, spółka ponosi koszty związane z jego organizacją, na które składają się głównie wydatki na gastronomię. Mogą to być również wydatki związane z wynajmem sali, obsługą imprezy lub rezerwacją hotelu. Spółka będzie mieć  dokumenty związane z organizacją spotkania: faktury, harmonogram spotkania, korespondencje mailowe.

Festyn z okazji jubileuszu banku – czy wydatki na organizację imprezy można zaliczyć do kosztów

Pytanie: Bank w 2023 roku obchodzi jubileusz 75-lecia istnienia, z tej okazji postanowił zorganizować festyn z okazji jubileuszu, impreza była otwarta dla wszystkich obecnych i przyszłych klientów. Festyn był organizowany przez profesjonalne studio muzyczne (zawarta umowa z agencją), wątpiły dwa znane zespoły muzyczne. Impreza była poprzedzona reklamą w środka masowego przekazu, celem tej imprezy była promocja i reklama produktów bankowych. Oprócz występów artystycznych skierowanych do uczestników, były także atrakcje organizowane we własnym zakresie: np. dla dzieci wynajem i obsługa dmuchańców, karuzeli, wata, popcorn oraz akcesoria do malowania twarzy itp. Uważamy takie działania za zasadne do organizacji festynu w celu promocji i reklamy naszych produktów, a w szczególności przyszłości do pozyskania nowych klientów i zachowania relacji z obecnymi - pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Oprócz tych działań bank zamówił firmę, której zadaniem było wydawanie poczęstunków: zakupionego kołacza oraz kiełbasek i innych mięs grillowanych dla uczestników imprezy. Czy zakup ten należy kwalifikować jako koszty reprezentacji?
  Rower, hulajnoga, rolki w kosztach podatkowych? Sprawdź, czy możesz obniżyć podatek

Rower, hulajnoga, rolki w kosztach podatkowych? Sprawdź, czy możesz obniżyć podatek

Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakup roweru, aby dojechać do klientów, kontrahentów, urzędów i instytucji. W zatłoczonych miastach rower może okazać szybszym i tańszym środkiem transportu niż auto. Podobnie, gdy przedsiębiorca będzie przemieszczał się na rolkach lub na hulajnodze. Czy wydatki na takie zakupy można zaliczyć w koszty prowadzonego biznesu? Zobacz, jakie jest stanowisko fiskusa i sprawdź komentarz eksperta.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT (zob. art. 22 ust. 1 ustawy o PIT).

Warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;

- został właściwie udokumentowany;

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT lub art. 23 ust. 1 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Przedsiębiorca musi wykazać związek wydatku z prowadzoną działalnością

Przepisy nie ograniczają możliwości zakupu na potrzeby działalności gospodarczej różnych środków transportu osobowego, w tym także roweru. Jak wskazał dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 26 kwietnia 2013 r., nr IBPBI/1/415-95/13/SK: (…) „Warunkiem koniecznym dla uznania wydatków poniesionych na nabycie określonego składnika majątku, w tym przypadku roweru, za koszt uzyskania przychodu jest jego wykorzystywanie na potrzeby i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej”.

O tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Wykazanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy zakupem i eksploatacją tego roweru a osiągniętym przychodem spoczywa na  podatniku.  

Rekompensata za brak dostawy towaru

Rekompensata za brak dostawy towaru – czy stanowią przychody podatnika PIT

Czasem zdarzają się sytuację, gdy przedsiębiorca kupi towar, wpłaci zaliczkę, a mimo to zamówienie do niego nie dotrze. Pojawia się wówczas pytanie, czy otrzymana przez podatnika rekompensata od kontrahenta będzie stanowiła przychód  z działalności gospodarczej? Sprawdźmy to.

W toku prowadzonej działalności może wystąpić sytuacja, że przedsiębiorca dokonał zakupu i zapłaty za towar (wpłaty zaliczki), którego nie otrzymał. Zapłata zaliczki udokumentowana jest otrzymaną fakturą zaliczkową, a faktury końcowej podatnik nie otrzymał.

Faktury zaliczkowe na zamówiony towar nie zostały uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów. Zdarza się, że w takiej sytuacji, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami kontrahenta (np. regulaminy), że podatnik (przedsiębiorca) otrzymuje od kontrahenta rekompensatę, w związku z dokonaniem transakcji zakupu towaru, która to dostawa nie została zrealizowana.

W sytuacji, gdy otrzymana rekompensata okazałaby się nienależna lub sprzedający (kontrahent) naprawi szkodę, to podatnik (przedsiębiorca) jest zobowiązany do niezwłocznego zwrotu na rachunek kontrahenta. W takiej sytuacji powstaje wątpliwość, czy otrzymana przez podatnika (przedsiębiorcę) rekompensata w wyniku wykonania przez kontrahenta (sprzedawcę)  postanowień regulaminu będzie stanowiła przychód  z działalności gospodarczej?