koszty uzyskania przychodu

Czekoladki dla pracownic z okazji Dnia Kobiet – czy są kosztem firmy

Czekoladki dla pracownic z okazji Dnia Kobiet – czy są kosztem firmy

Wydatki na zakup drobnych upominków dla pracowników z okazji różnego rodzaju świąt i jubileuszy, w tym wręczanych na Dzień Kobiet, mogą być dla pracodawcy kosztem uzyskania przychodów. Takie korzystne dla przedsiębiorców stanowisko zajął dyrektor KIS w jednej z wydanych interpretacji. Poznaj szczegóły

W sprawie, której dotyczyła interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 sierpnia 2022 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.342.2022.2.ŚS) podmiotem wnioskującym o jej wydanie była spółka z o.o. Jak wynikało ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym przez nią w tym celu, jednostka jako pracodawca z okazji świąt Bożego Narodzenia, Dnia Kobiet, rocznic jubileuszowych spółki, a także innych istotnych wydarzeń – dokonuje zakupu dla pracowników drobnych prezentów okolicznościowych np. kwiatów, słodyczy, herbat itp. Wydatki te podatnik finansuje ze swoich środków obrotowych. Przy czym nie różnicuje wartości prezentów dedykowanych poszczególnym pracownikom według stanowisk lub jakiejkolwiek innej hierarchii.

Wydatki ponoszone przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą jako KUP

Problem:Podatnik założył jednoosobową działalność gospodarczą, bez zatrudniania pracowników, nie jest podatnikiem VAT − usługi psychologiczne i psychoterapeutyczne. Działalność wykonuje w wynajmowanych gabinetach osobiście i zdalnie oraz zdalnie z adresu zamieszkania.

Czy można potraktować jako KUP takie wydatki, jak:

1)  wydatki w wynajętym gabinecie − zakup firan, zasłon, poduszek, dywanu, kwiatka doniczkowego i dekoracji, ramek na zdjęcia, foteli, szafek, stolików, lamp (zapewnienie odpowiedniego oświetlenia); wydatki nie przekraczają łącznie kwoty 10.000 zł;

2) wydatki w pokoju w miejscu zamieszkania (siedzibą firmy jest miejsce zamieszkania − na sesje zdalne, a także na prowadzenie innych niż operacyjne spraw firmy) − remont pokoju, tj. drobne wydatki na zakup gładzi, rolet, firanek, listew przypodłogowych; wydatki nie przekraczają łącznie kwoty 10.000 zł;

3) wydatki bieżące − woda, kawa, herbata, świeże kwiaty, owoce, świece, abonament w serwisach typu Znanylekarz.pl; wszystkie te wydatki mają służyć zapewnieniu i podniesieniu klientom komfortu w czasie oczekiwania przed sesją i na sesji, a także zbudowaniu atmosfery zaufania, relaksacji, wygodnego miejsca do rozmowy, zbudowaniu pozytywnych odczuć, sprawienia, że pomieszczenie jest bardziej domowe i przyjazne i mają wpłynąć na zwiększenie spodziewanych przychodów; czy te wydatki są racjonalne i akceptowalne w orzecznictwie;

4) wydatki na dokształcenie i zdobycie wiedzy, zwiększenie prestiżu − superwizję (w celu uzyskania certyfikacji zawodowej), opłata za studia psychologiczne, opłata za kurs języka angielskiego, szkolenia specjalistyczne, materiały edukacyjne związane z obszarem prowadzonej działalności (prenumeraty, literatura, audiobooki, książki branżowe); mają one wpłynąć na poprawienie pozycji na rynku; podatnik jest w stanie oferować usługi zdalnie również poza terytorium PL, a także dla obcokrajowców;

5) wydatki na zwierzę (np. rybki, kot, pies) wykorzystywane w działalności w celu terapeutycznym − zakup zwierzęcia, szkolenie, opieka weterynarza, zabiegi, szczepienia, wyżywienie; po zakończeniu pracy w gabinecie zwierzę (np. pies, kot) wraca do miejsca zamieszkania.

Udział samozatrudnionych wigilii firmowej a koszty

Udział samozatrudnionych wigilii firmowej – czy skarbówka zgadza się na rozliczanie w kosztach świątecznych imprez

Wigilijne spotkania w firmach to już niemal tradycja. Są one dobrą okazją do budowania relacji z pracownikami i na podsumowanie minionego roku. Kłopoty pojawiają się jednak z rozliczaniem takich wydatków, gdy w spotkaniu biorą udział osoby zatrudnione na B2B. Poznaj najnowsze stanowisko fiskusa dotyczące tego, czy udział samozatrudnionych w wigilii firmowej pozwoli na zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Sprawa dotyczyła spółki, którą świadcząc swoje usługi korzysta m.in. z pomocy podwykonawców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze i współpracujących ze spółką na podstawie umów świadczenia usług w tzw. systemie B2B. Podwykonawcy są wykwalifikowanymi specjalistami z sektora IT, w tym w szczególności z programowania. Oprócz podwykonawców, spółka posiada stały zespół pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Spotkanie świąteczne, w której biorą udział samozatrudnieni – co kosztami

Spółka zamierzała zorganizować spotkanie świąteczne, podczas którego będą omawiane wyniki spółki, najnowsze trendy w branży, niemniej istotnym aspektem takiego spotkania jest także integracja zespołu (zarówno podwykonawców jak i pracowników). Spotkania wigilijne odbywają się i odbywać będą poza godzinami pracy.

Dzięki integracji oraz wspólnym podsumowaniu działalności spółki, zespół działa sprawniej, zwiększa się jego wiedza o aktualnych realiach gospodarczych i technologiach w branży co przekłada się na wyniki finansowe spółki.

W związku z organizacją spotkania wigilijnego, spółka ponosi koszty związane z jego organizacją, na które składają się głównie wydatki na gastronomię. Mogą to być również wydatki związane z wynajmem sali, obsługą imprezy lub rezerwacją hotelu. Spółka będzie mieć  dokumenty związane z organizacją spotkania: faktury, harmonogram spotkania, korespondencje mailowe.

Festyn z okazji jubileuszu banku – czy wydatki na organizację imprezy można zaliczyć do kosztów

Pytanie: Bank w 2023 roku obchodzi jubileusz 75-lecia istnienia, z tej okazji postanowił zorganizować festyn z okazji jubileuszu, impreza była otwarta dla wszystkich obecnych i przyszłych klientów. Festyn był organizowany przez profesjonalne studio muzyczne (zawarta umowa z agencją), wątpiły dwa znane zespoły muzyczne. Impreza była poprzedzona reklamą w środka masowego przekazu, celem tej imprezy była promocja i reklama produktów bankowych. Oprócz występów artystycznych skierowanych do uczestników, były także atrakcje organizowane we własnym zakresie: np. dla dzieci wynajem i obsługa dmuchańców, karuzeli, wata, popcorn oraz akcesoria do malowania twarzy itp. Uważamy takie działania za zasadne do organizacji festynu w celu promocji i reklamy naszych produktów, a w szczególności przyszłości do pozyskania nowych klientów i zachowania relacji z obecnymi - pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Oprócz tych działań bank zamówił firmę, której zadaniem było wydawanie poczęstunków: zakupionego kołacza oraz kiełbasek i innych mięs grillowanych dla uczestników imprezy. Czy zakup ten należy kwalifikować jako koszty reprezentacji?
  Rower, hulajnoga, rolki w kosztach podatkowych? Sprawdź, czy możesz obniżyć podatek

Rower, hulajnoga, rolki w kosztach podatkowych? Sprawdź, czy możesz obniżyć podatek

Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zakup roweru, aby dojechać do klientów, kontrahentów, urzędów i instytucji. W zatłoczonych miastach rower może okazać szybszym i tańszym środkiem transportu niż auto. Podobnie, gdy przedsiębiorca będzie przemieszczał się na rolkach lub na hulajnodze. Czy wydatki na takie zakupy można zaliczyć w koszty prowadzonego biznesu? Zobacz, jakie jest stanowisko fiskusa i sprawdź komentarz eksperta.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT (zob. art. 22 ust. 1 ustawy o PIT).

Warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;

- został właściwie udokumentowany;

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT lub art. 23 ust. 1 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Przedsiębiorca musi wykazać związek wydatku z prowadzoną działalnością

Przepisy nie ograniczają możliwości zakupu na potrzeby działalności gospodarczej różnych środków transportu osobowego, w tym także roweru. Jak wskazał dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 26 kwietnia 2013 r., nr IBPBI/1/415-95/13/SK: (…) „Warunkiem koniecznym dla uznania wydatków poniesionych na nabycie określonego składnika majątku, w tym przypadku roweru, za koszt uzyskania przychodu jest jego wykorzystywanie na potrzeby i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej”.

O tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Wykazanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy zakupem i eksploatacją tego roweru a osiągniętym przychodem spoczywa na  podatniku.  

Rekompensata za brak dostawy towaru

Rekompensata za brak dostawy towaru – czy stanowią przychody podatnika PIT

Czasem zdarzają się sytuację, gdy przedsiębiorca kupi towar, wpłaci zaliczkę, a mimo to zamówienie do niego nie dotrze. Pojawia się wówczas pytanie, czy otrzymana przez podatnika rekompensata od kontrahenta będzie stanowiła przychód  z działalności gospodarczej? Sprawdźmy to.

W toku prowadzonej działalności może wystąpić sytuacja, że przedsiębiorca dokonał zakupu i zapłaty za towar (wpłaty zaliczki), którego nie otrzymał. Zapłata zaliczki udokumentowana jest otrzymaną fakturą zaliczkową, a faktury końcowej podatnik nie otrzymał.

Faktury zaliczkowe na zamówiony towar nie zostały uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów. Zdarza się, że w takiej sytuacji, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami kontrahenta (np. regulaminy), że podatnik (przedsiębiorca) otrzymuje od kontrahenta rekompensatę, w związku z dokonaniem transakcji zakupu towaru, która to dostawa nie została zrealizowana.

W sytuacji, gdy otrzymana rekompensata okazałaby się nienależna lub sprzedający (kontrahent) naprawi szkodę, to podatnik (przedsiębiorca) jest zobowiązany do niezwłocznego zwrotu na rachunek kontrahenta. W takiej sytuacji powstaje wątpliwość, czy otrzymana przez podatnika (przedsiębiorcę) rekompensata w wyniku wykonania przez kontrahenta (sprzedawcę)  postanowień regulaminu będzie stanowiła przychód  z działalności gospodarczej?