Bywa i tak, że jedna osoba jest zatrudniona na umowę o pracę, umowę zlecenia i jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą. W takiej sytuacji rozstrzygnięcie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za taką osobę zależy od tego, czy umowę zlecenia wykonuje na rzecz swojego pracodawcy czy innego podmiotu a także czy przedmiot umowy zlecenia mieści się w zakresie prowadzonej działalności. Jakie składki na ZUS opłaca się w takim przypadku piszemy w tekście.
Jak wiadomo pracownicy w związku z zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy od dnia jego nawiązania podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu i chorobowemu. Podlegają ponadto obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu. Pracownicy podlegają tym ubezpieczeniom obowiązkowo do dnia ustania stosunku pracy. Jakim ubezpieczeniom podlegają pracownicy, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą w przypadku zbiegu tytułów do ubezpieczeń piszemy w tekście.
Często ma miejsce sytuacja, gdy pracownik wykonuje pracę w Polsce, ale pracodawca wysyła go także do wykonywania pracy poza granicami kraju. Jak należy w takiej sytuacji ukształtować umowę o pracę, aby dokładnie regulowała miejsce wykonywania pracy i jakie są skutki nieprecyzyjnego zapisania w umowie kwestii miejsca pracy? Warto też wiedzieć, czy jeśli pracownik złożył wniosek o czas wolny w zamian za wypracowane godziny nadliczbowe ma prawo do dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Poznaj stanowisko Sądu Najwyższego w tej sprawie.
Wielu pracodawców boryka się z kryzysem ekonomicznym. W związku z tym w umowie o pracę zdarza się, że wynagrodzenie pracownika zostaje ustalone przez pracodawcę w powiązaniu z ciążącym na nim ryzykiem gospodarczym. Czy taka praktyka jest w świetle przepisów prawa dopuszczalna?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip