koszty uzyskania przychodów

  Jak rozliczać koszty pośrednie na wyposażenie wynajmowanych powierzchni (fit-out)? Przełomowe stanowisko NSA

Jak rozliczać koszty pośrednie na wyposażenie wynajmowanych powierzchni (fit-out)? Przełomowe stanowisko NSA

Niedawny wyrok NSA zmienia podejście do rozliczania kosztów aranżacji wynajmowanych lokali na rzecz kolejnych najemców (tzw. fit-out wtórny). Sprawdź, co zmieniło się w podejściu do tych wydatków i jakie korzyści możesz zyskać dzięki nowym regulacjom.

Stan faktyczny

Spółka zajmuje się wynajmem powierzchni biurowych w budynku będącym jej własnością. Prowadzi prace aranżacyjne powierzchni biurowych, które będą zajmowane przez najemców. Umowy najmu zawierane są na kilkuletni okres. Prace wykończeniowe są wykonywane po raz pierwszy od momentu oddania budynku do użytkowania (tzw. fit-out pierwotny). Prace te polegają na ulepszeniu i mogą obejmować rozbudowę elementów instalacji technicznych i systemów. Wartość jednostkowych ulepszeń przekracza wartość 10.000 zł.

Fit-out wtórny – jak rozliczać

Ponadto, spółka wykonuje tzw. fit-out wtórny, który dotyczy prac wykończeniowych wykonywanych na potrzeby kolejnego najemcy danej powierzchni użytkowej. Fit-out wtórny nie obejmuje elementów, które mogą samodzielnie stanowić środek trwały. Kwestią sporną było rozliczenie w czasie wydatków fit-outów wtórnych będący kosztami pośrednimi.

Spółka: wydatki na fit-outy wtórne (nieobjęte odsprzedażą nakładów) to koszty pośrednie

W ocenie spółki wydatki na fit-outy wtórne (nieobjęte odsprzedażą nakładów) stanowią koszty pośrednie uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.  Jednak dla celów określenia momentu poniesienia tych kosztów zastosowanie będzie mieć zasada określona w zdaniu drugim art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, która jest przepisem szczególnym w stosunku do zasady wskazanej w zdaniu pierwszym tego przepisu.

Zatem koszty te będą rozliczane proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Okres ten pokrywa się z okresem, na jaki zawarto daną umowę najmu. Jednocześnie, charakter tych wydatków sprawia, że nie można przypisać konkretnych kwot dotyczących danego roku podatkowego. Przykładowo, w przypadku umowy najmu zawartej na 5 lat, spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w jednym roku podatkowym kwoty wydatków odpowiadającej jednej piątej wydatków na dany fit-out wtórny.

Odmienne stanowisko organu podatkowego

Organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem spółki.

  Black Friday – podatkowe skutki sprzedaży towarów w obniżonej cenie

Black Friday – podatkowe skutki sprzedaży towarów w obniżonej cenie

W działalności handlowej coraz częściej praktykowanym sposobem zdobywania klientów jest oferowanie im produktów po obniżonej cenie, w tym także za tzw. symboliczną złotówkę. W takich przypadkach u sprzedawców mogą pojawiać się wątpliwości pod kątem podatkowego rozliczenia takich transakcji. Tym bardziej, że często w ramach takich akcji promocyjnych, np. z okazji Black Friday czy wyprzedaży świątecznych, produkty te są sprzedawane poniżej cen zakupu. Dowiedz się, jak uniknąć problemów z fiskusem, zabezpieczyć przychody i przekształcić rabaty w długoterminowy sukces biznesowy.

Jeśli chodzi o rozpoznanie przychodów z takiej sprzedaży przez przedsiębiorcę, to będzie się ono odbywać na zasadach ogólnych. Okoliczność, że wartość tego przychodu z jednostkowej transakcji jest niewielka, nie eliminuje obowiązku jego wykazania do celów podatkowych. W przypadku działalności gospodarczej osób fizycznych obowiązuje w tym zakresie reguła, że  przychodami są kwoty należne, choćby nie zostały otrzymane (art. 14 ust. 1 ustawy o PIT). Również w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się osiągnięte w roku podatkowym należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT).

  Czy księgowy odliczy wydatki na psychoterapeutę

Czy księgowy odliczy wydatki na psychoterapeutę

Częste zmiany przepisów i ryzyko odpowiedzialności karno-administracyjnej sprawiają, że księgowi narażeni są na nieustanny stres. Czy skarbówka pozwala księgowym rozliczyć w kosztach wydatki na sesje terapeutyczne? Sprawdźmy.

Sprawa dotyczyła księgowego, który usługowo zajmuje się prowadzeniem ksiąg rachunkowych i KPiR. Prowadzi jednoosobową działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidulanej podatnik napisał, że jego praca związana jest z wysokim poziomem stresu, obarczona dużym ryzykiem wypalenia zawodowego i chorób psychicznych.

Datkowym obciążeniem jest odpowiedzialność za kontakty z organami podatkowymi, rozliczenia podatkowe oraz ryzyko odpowiedzialności karno-administracyjnej (sankcje administracyjne) i karno-skarbowej za błędy.

We wniosku podatnik przytoczył wyniki różnych badań związanych z pracą księgowych. Wynika z nich, że postępujące zmiany legislacyjne nie pozwalają księgowym na stabilną pracę. Częste zmiany prawa wzbudzają niepokój i potęgują stres związany z pracą zawodową Księgowi są podatni na stres zawodowy, a co za tym idzie na wypalenie zawodowe.

Podatnik zauważył, że sam też odczuwa efekty stresu związanego z wykonywaniem zawodu. Lekarz psychiatra zalecił księgowemu podjęcie psychoterapii indywidualnej, dzięki czemu  będzie mógł regularnie pracować, bez konieczności odbywania przerw od pracy i korzystania ze zwolnień lekarskich.

Podatnik zapytał, czy wydatki na psychoterapię indywidualną stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT?

Wydatki na imorezy firmowe

LIVE na FB: Jak optymalizować koszty podatkowe na imprezy firmowe, zajęcia sportowe i relaksacyjne dla pracowników

Zapraszamy do obejrzenia zapisu live’a, który odbył się na Facebooku. Z Ewą Guerri, doradcą podatkowym i menadżerką w Accreo rozmawialiśmy na temat wydatków na imprezy firmowe, zajęcia sportowe, relaksacyjne w kontekście rozliczeń podatkowych.

Korzyści 

Zapraszamy do obejrzenia live’a, podczas którego ekspertka przedstawiła aktualne stanowisko organów podatkowych i stanowisko sądów w zakresie rozliczeń wydatków na imprezy firmowe, zajęcia sportowe i relaksacyjne.

Oglądając live dowiesz się:

  • Czy wydatki na imprezy firmowe są przychodem pracownika;
  • Jakie warunki muszą być spełnione, aby wydatki na imprezy firmowe można było zaliczyć do kosztów podatkowych, o czym pamiętać i na co uważać;
  • Co jeżeli w spotkaniach firmowych biorą udział pracownicy na B2B albo jeżeli firma organizuje piknik integracyjny, na który przychodzą pracownicy wraz z rodzinami? Czy w takiej sytuacji wydatki możemy zaliczyć do kosztów w całości? Czy trzeba je dzielić;
  • Czy impreza integracyjna sfinansowana z ZFŚS może być kosztem;
  • Jakie są skutki podatkowe dotyczące sfinansowania pracownikom różnych zabiegów, które często firmy finansują swoim pracownikom, np. masaże, zajęcia z jogi;
  • Czy wydatki na alkohol można zaliczyć do kosztów podatkowych;
  • Jakie są skutki podatkowe zakupu kart multisport dla pracowników i współpracowników? Czy pracodawca zaliczy takie wydatki do kosztów? I czy odliczy VAT?