ewidencja księgowa

Składki ZUS za wspólników spółki – sprawdź ewidencję księgową

Jak zaksięgować wydatek związany z zakupem leku

Zakup nieruchomości przez spółkę – sprawdź księgowanie

Pytanie: Jak zaksięgować zakup nieruchomości mieszkalnej przez spółkę z o.o.? Na posesji są dwa budynki jeden mieszkalny, a drugi garażowo-gospodarczy. Na jakie konta zaksięgować i jak rozbić te środki trwałe?

Budynek mieszkalny, budynek garażowo-gospodarczy oraz grunt będą stanowiły trzy odrębne środki trwałe. Wynika, to z różnej klasyfikacji według przepisów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). Dodatkowo jest to związane z różnymi zasadami amortyzacji, gdyż:

- grunty (z wyjątkiem gruntów służących wydobyciu kopalin metodą odkrywkową) nie podlegają amortyzacji– ani bilansowej, ani podatkowej,

- budynek mieszkalny będzie podlegał jedynie amortyzacji bilansowej,

- budynek garażowo-gospodarczy będzie podlegał zarówno amortyzacji bilansowej, jak i podatkowej.

Jeśli w akcie notarialnym wyszczególniono ceny zakupu dla ww. składników majątku, będą one podlegały ujęciu w ewidencji według tych cen (z uwzględnieniem kosztów związanych z zakupem). W sytuacji gdy wyszczególniono jedynie cenę zakupu gruntu, oraz łączną cenę budynków, możliwe jest ustalenie ceny zakupu poszczególnych budynków z zastosowaniem klucza podziałowego na przykład w postaci powierzchni użytkowej.

Sprawdź, jak zaksięgować opłatę za rejestrację samochodu

Pytanie: Spółka z o.o. zamierza rozpocząć działalność w zakresie handlu samochodami osobowymi. Czy opłata za rejestrację samochodu, który jest towarem handlowym to koszt bezpośredni, który należy zaksięgować na konto „Wartość sprzedanych towarów” w momencie sprzedaży? Czy jednak opłata za rejestrację samochodu to koszt pośredni, księgowany na konto „Usługi obce” w momencie zapłaty i wystawienia dokumentu KP przez starostwo?

W ustawach podatkowych nie zdefiniowano pojęcia kosztów bezpośrednich związanych z przychodami.

Przyjmuje się jednak, iż koszt należy uznać, za bezpośredni, jeżeli:

- koszt można wprost przypisać do osiągniętego konkretnego przychodu,

- da się ustalić, kiedy i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

Jeśli te warunki nie są spełnione, mamy do czynienia z kosztem pośrednim.

Powyższe jest zgodne zarówno ze znaczeniem językowym pojęcia kosztu bezpośredniego, jak i praktyką organów podatkowych.

Oczywiście podział na koszty bezpośrednie i pośrednie uzależniony jest od specyfiki i charakteru prowadzonej działalności.

Kontrola ZUS i błędnie naliczona składka wypadkowa – sprawdź księgowania

Pytanie: Po kontroli ZUS okazało się, że za lata 2019 i 2020 roku spółka źle naliczała składkę wypadkową, tzn. w zaniżonej wysokości. Jak to w tej chwili poprawić, czy trzeba sporządzać korektę każdej jednej listy płac? Czy można to zrobić za pośrednictwem płatnika, poprzez poprawienie stawki wypadkowej i ponowne przeliczenie? Jak to zaksięgować? Czy będzie to koszt uzyskania przychodów bieżącego roku? Bilanse za tamte lata są zatwierdzone. Poza składką wypadkową jest kilka przypadków odnośnie złych oświadczeń dotyczących umów zleceń, np. zleceniobiorca złożył oświadczenie, że jest gdzieś zatrudniony i uzyskuje przynajmniej minimalne wynagrodzenie i rezygnuje z dobrowolnych ubezpieczeń, a w rzeczywistości nie pracował i w związku z tym należało naliczać i potrącić z jego wynagrodzenia składki na ubezpieczenia społeczne. Obecnie pracownik już nie pracuje pracodawca musi sam pokryć zarówno składki, które powinien wtedy naliczyć, a poza tym zapłacić składki za pracownika. Co z kosztami uzyskania przychodów, czy te składki będą kosztami? Według mnie te, które powinny być zapłacone przez pracownika nie są kosztami, a te naliczone teraz i odprowadzone będą kosztami podatkowymi, czy mam rację? Na pewno wystąpią odsetki i one moim zdaniem nie będą kosztami. Ponadto zdarzyły się przypadki odwrotne, czyli zleceniobiorca złożył oświadczenie, że nie pracuje, więc podlegał ubezpieczeniom społecznym, a w rzeczywistości pracował i ubezpieczeniom społecznym mógł podlegać dobrowolnie, ale nie było oświadczenia. Pracodawca zdecydował w tym wypadku o poprawieniu list płac bez naliczania składek społecznych, wtedy wystąpi w ZUS nadpłata i jednocześnie nadpłata do zwrotu dla pracownika. Jak to wszystko poprawić? Dziękuję za odpowiedź i pomoc w poprawnym skorygowaniu i zaksięgowaniu w tych wszystkich przypadków. Pozdrawiam eksperta i Redakcją Portalu FK.

Jak księgować koszty dotyczące procesu sądowego

Pytanie: Otrzymaliśmy wyrok sądu rejonowego z 18 lipca 2023 r. przeciwko gminie o zapłatę na rzecz powódki: kwoty głównej 2.565 zł z odsetkami ustawowymi za opóźnienie od 8 czerwca 2022 r. do dnia zapłaty, zwrot kosztów procesu 1.117 zł wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie od dnia uprawomocnienia się wyroku do dnia zapłaty. Wyrok uprawomocnił się 2 października 2023 r. W dniu 10 października 2023 r. nasz zakład zapłacił powyższe kwoty wraz z odsetkami ustawowymi. Sprawa dotyczyła rozszczelnienia się rury wodociągowej na przyłączu doprowadzającej wodę do budynku należącym do powódki i zalania tego budynku. O zaistniałym zdarzeniu powódka zgłosiła do naszego zakładu gospodarki komunalnej 16 kwietnia 2022 r. Kierownik zakładu stwierdził, że awaria jest na przyłączu, więc powódka sama musi naprawić rozszczelnienie rury. Powódka naprawiła awarię, wynajmując fachowca, który wystawił jej faktury za usunięcie awarii w wysokości 2.565 zł, i założyła sprawę przeciwko pozwanej, czyli gminie (zakładowi gospodarki komunalnej). Sąd stwierdził, że pozwana (gmina) nie podjęła działań w celu usunięcia awarii, i nakazał zwrócić powódce ww. koszty. Moje pytanie, jak mam zaksięgować powyższe koszty i odsetki ustawowe, w jakich paragrafach je ująć? Pragnę nadmienić, że sytuacja taka zaistniała w naszym zakładzie po raz pierwszy.