Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak księgować nabycie udziałów w innej jednostce.
Polecamy też inne teksty dotyczące rachunkowości:
Księgi zamknięte a różnice inwentaryzacyjne nierozliczone na czas – co zrobić
Faktura VAT od totalizatora sportowego za prowizję od sprzedaży - księgowanie
W kwestii ewidencji świadectw energetycznych komitet standardów rachunkowości wydał komunikat. Zgodnie z nim w jednostkach niebędących przedsiębiorstwami energetycznymi nabyte prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia kwalifikuje się i zalicza odpowiednio do inwestycji długoterminowych lub krótkoterminowych i wycenia zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 3 lub (odpowiednio) pkt 5 ustawy o rachunkowości.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
jak zaksięgować świadectwo efektywności energetycznej.
Polecamy też inne porady dla jednostek:
Zakup i montaż klimatyzatorów w jednostce – jak księgować
W paragrafie 295 „Wpływy ze zwrotów niewykorzystanych dotacji oraz płatności” ujmuje się między innymi zwroty niewykorzystanych, w rozumieniu art. 168 ustawy, dotacji oraz płatności wynikające z rozliczenia umów, projektów, a także zwroty środków w związku z uzyskaniem dochodów, z wyłączeniem zwrotów, o których mowa w paragrafie 291.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak zaksięgować zwrot nadpłaty przekazanej dotacji od innej jednostki.
Polecamy też inne porady dla jednostek:
Zakup i montaż klimatyzatorów w jednostce – jak księgować
Obowiązkowi uiszczania opłat na składki ZUS podlegają osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, wspólnicy spółek osobowych i wspólnicy w jednoosobowych spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspólnicy w spółkach z o. o. czy spółkach akcyjnych nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z uwagi na sam fakt bycia wspólnikiem. Jednak mogą być objęci obowiązkowymi składkami na ZUS, jeśli powiązani są ze spółkami umowami o pracę lub umowami cywilnoprawnymi.
Spółka jawna ma obowiązek odprowadzania składek ZUS za pracowników zatrudnionych w spółce. Natomiast składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz FP za wspólników mogą być opłacane ze środków spółki na podstawie udzielonego upoważnienia.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
jak księgowaćskładki ZUS wspólników.
Polecamy też:
Jakie składki ZUS płaci jedyny wspólnik spółki z o.o.
Składki do ZUS względem członka rady nadzorczej
Zobacz inne porady dotyczące księgowań:
Zapisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 18 ust 1 pkt 1 i 7) dotyczące możliwości odliczenia darowizny od podatku dochodowego określają, że można odliczyć darowizny:
1. przekazane na cele zawierające się w sferze zadań publicznych (określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie),
- organizacjom tj. stowarzyszeniom i\lub fundacjom o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy,
- prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie.
2. przekazane na cele kultu religijnego.
Od podstawy opodatkowania można odliczyć darowizny w kwocie nie wyższej niż 10% uzyskanego dochodu.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Kiedy darowiznę ująć w księgach rachunkowych.
Polecamy też:
Darowizna auta dla członka rodziny – co z podatkiem
W pytaniu nie ma informacji, czy zakup, mimo wskazania osoby fizycznej jako nabywcy, jest związany z prowadzoną działalnością oraz czy realizowany jest dla celów działalności opodatkowanej VAT. Zauważmy, że nabywca (czyli osoba fizyczna) faktycznie nabywa towar i dla sprzedawcy jest jedyną stroną transakcji. Płatnik (czyli w tym przypadku sp. z o.o.) jedynie płaci za towar, lecz nie jest dla sprzedawcy stroną transakcji. Płatnik nie jest też stroną transakcji w ujęciu podatkowym. Dane płatnika mogą, lecz nie muszą, znaleźć się na fakturze, i nie mogą zastąpić one danych nabywcy, których obowiązek wskazania wynika wprost z ustawy o VAT.
Biorąc powyższe pod uwagę, można przyjąć że wydatek na zakup leku nie będzie stanowił dla spółki kosztu uzyskania przychodu, ani podstawy do odliczenia VAT naliczonego.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak zaksięgować wydatek związany z zakupem leku.
Polecamy też inne porady dotyczące księgowania:
Kiedy darowiznę ująć w księgach rachunkowych
Zakup nieruchomości przez spółkę – sprawdź księgowanie
Sprawdź, jak zaksięgować opłatę za rejestrację samochodu
Jak ująć w bilansie i rachunku zysków i strat odpis na fundusz remontowy
Wziąwszy pod uwagę jedną z nadrzędnych zasad rachunkowości, tj. zasadę memoriału, w księgach rachunkowych należy ująć wszelkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i koszty z nimi związane dotyczące danego roku obrotowego, bez względu na termin zapłaty należności. Ze względu na to płatności za fakturę można dokonać w grudniu, i nie będzie to miało wpływu na sposób jej ewidencji księgowej.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Kiedy rozliczyć wstępną fakturę za gaz.
Polecamy inne porady dla sektora publicznego:
Jak udokumentować nieodpłatne przekazanie środka trwałego innej jednostce
Sprawdź, jak księgować nabyte udziały w spółce
Jak zaksięgować korektę faktury za energię dotyczącą ubiegłego roku
Zapisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 18 ust 1 pkt 1 i 7) dotyczące możliwości odliczenia darowizny od podatku dochodowego określają, że można odliczyć darowizny:
1. przekazane na cele zawierające się w sferze zadań publicznych (określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie),
- organizacjom tj. stowarzyszeniom i\lub fundacjom o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy,
- prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie.
2. przekazane na cele kultu religijnego.
Od podstawy opodatkowania można odliczyć darowizny w kwocie nie wyższej niż 10% uzyskanego dochodu.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Kiedy darowiznę ująć w księgach rachunkowych.
Polecamy też:
Darowizna auta dla członka rodziny – co z podatkiem
Budynek mieszkalny, budynek garażowo-gospodarczy oraz grunt będą stanowiły trzy odrębne środki trwałe. Wynika, to z różnej klasyfikacji według przepisów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). Dodatkowo jest to związane z różnymi zasadami amortyzacji, gdyż:
- grunty (z wyjątkiem gruntów służących wydobyciu kopalin metodą odkrywkową) nie podlegają amortyzacji– ani bilansowej, ani podatkowej,
- budynek mieszkalny będzie podlegał jedynie amortyzacji bilansowej,
- budynek garażowo-gospodarczy będzie podlegał zarówno amortyzacji bilansowej, jak i podatkowej.
Jeśli w akcie notarialnym wyszczególniono ceny zakupu dla ww. składników majątku, będą one podlegały ujęciu w ewidencji według tych cen (z uwzględnieniem kosztów związanych z zakupem). W sytuacji gdy wyszczególniono jedynie cenę zakupu gruntu, oraz łączną cenę budynków, możliwe jest ustalenie ceny zakupu poszczególnych budynków z zastosowaniem klucza podziałowego na przykład w postaci powierzchni użytkowej.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak zaksięgować zakup dwóch nieruchomości wraz z gruntem.
Polecamy też inne porady:
Sprawdź, jak zaksięgować opłatę za rejestrację samochodu
Sprzedaż wierzytelności własnej – skutki w VAT i księgowanie
Czy można podnieść wartość nieruchomości prezentowanej w bilansie likwidacyjnym
W ustawach podatkowych nie zdefiniowano pojęcia kosztów bezpośrednich związanych z przychodami.
Przyjmuje się jednak, iż koszt należy uznać, za bezpośredni, jeżeli:
- koszt można wprost przypisać do osiągniętego konkretnego przychodu,
- da się ustalić, kiedy i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.
Jeśli te warunki nie są spełnione, mamy do czynienia z kosztem pośrednim.
Powyższe jest zgodne zarówno ze znaczeniem językowym pojęcia kosztu bezpośredniego, jak i praktyką organów podatkowych.
Oczywiście podział na koszty bezpośrednie i pośrednie uzależniony jest od specyfiki i charakteru prowadzonej działalności.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
jak zaksięgować opłatę za rejestrację samochodu
Czym są koszty bezpośrednie i pośrednie.
Polecamy też:
Sprawdź, w jaki sposób należy korygować koszty bezpośrednie na przełomie lat podatkowych
Jak ustalać wartość kosztów bezpośrednich i pośrednich oraz niewykorzystane moce produkcyjne
Zaliczenie w koszty wydatków poniesionych przed uzyskaniem pozwolenia na budowę
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
W jaki sposób skorygować błędnie naliczoną składkę wypadkową i jak takie zdarzenie zaksięgować.
Polecamy też:
Nie przegap terminów związanych ze sprawozdaniem finansowym - praktyczne zestawienie
Poradnia rachunkowa - odpowiedzi na pytania z webinaru 19 października
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Jakie są różnice między remontem a modernizacją środka trwałego
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.