ewidencja księgowa

Zakup nieruchomości - księgowanie

Zakup nieruchomości z najemcą: amortyzacja, zwrot VAT i przykład księgowania

Prawidłowe księgowanie zakupu nieruchomości oraz ustalanie jej wartości początkowej może w praktyce sprawić trochę problemów. Warto też pamiętać, że właściwe stosowanie stawek amortyzacyjnych oraz ujęcie dodatkowych kosztów związanych z transakcją może znacząco poprawić przejrzystość finansową przedsiębiorstwa. Sprawdź, jak księgować i jak ująć w bilansie zakup nieruchomości.

Problem: Spółka z o.o. jest opodatkowana estońskim CIT. Przedmiotem działalności spółki jest zakup/sprzedaż nieruchomości oraz ich wynajem. W maju 2024 roku spółka zakupiła lokal niemieszkalny razem z najemcą. Strony w akcie notarialnym zrezygnowały ze zwolnienia od VAT, o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o VAT, a transakcja została opodatkowana 23% stawką VAT.

Od czerwca 2024 r. spółka będzie wystawiała fakturę sprzedaży za najem lokalu opodatkowana 23% VAT. Jak ustalić wartość początkową lokalu? Jaką stawką i od kiedy spółka może amortyzować powyższy lokal biorąc pod uwagę, że poprzedni właściciel amortyzował lokal przez 3 lata? Jak zaksięgować powyższy zakup w księgach rachunkowych, uwzględniając dodatkowe koszty, które poniosła spółka m.in.: opłaty notarialne, usługi pośrednictwa agenta? Jak w bilansie zaprezentować powyższy zakup? W jakim terminie spółka może wystąpić o zwrot VAT za ten zakup?


Podział wyniku - księgowanie

Podział wyniku finansowego – ujęcie księgowe podatkowe oraz możliwe korzyści podatkowe

Połowa roku to okres walnych zgromadzeń i podziału lub pokrycia zrealizowanych wyników finansowych, a także odpowiednie ich ujęcie podatkowe. Tak jak różne mogą być decyzje właścicieli w tym zakresie, różne będą także zasady prawidłowej dekretacji. Sprawdź przykłady księgowań.

Roczne sprawozdanie finansowe jednostki powinno zostać zatwierdzone przez zgromadzenie wspólników (lub inny organ zatwierdzający), nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego. Jest to o tyle istotne, że podziałowi lub pokryciu może jednak podlegać jedynie wynik finansowy netto wynikający z zatwierdzonego sprawozdania finansowego.

Na etapie sporządzenia sprawozdania, a przed jego zatwierdzeniem wynik finansowy netto, może być ujęty na koncie 860 „Wynik finansowy”. Wynik ten przeksięgowywany jest na konto 820 „Rozliczenie wyniku finansowego” (z uwzględnieniem analityki dla poszczególnych lat) z chwilą zatwierdzenia sprawozdania finansowego przez właściwy organ.

Dla przykładu gdy w poprzednim roku obrotowym został zrealizowany zysk, dekretacja może wyglądać następująco:

  • Wn 860 „Wynik finansowy”
  • Ma 820 „Rozliczenie wyniku finansowego” (analityka dla poszczególnych lat)

Z kolei, gdy w poprzednim roku obrotowym poniesiono stratę, przykładowe księgowanie może wyglądać jak niżej:

  • Wn 820 „Rozliczenie wyniku finansowego” (analityka dla poszczególnych lat)
  • Ma 860 „Wynik finansowy”.

Sprawdź, jak prowadzić ewidencję na koncie 245

Pytanie: Jak prawidłowo postąpić w przypadku mylnych wpłat, które wiszą na koncie rozrachunki „245” od co najmniej 5 lat i nikt nie upomniał się o wypłatę środków. Poprzednia księgowa nie prowadziła analityki do tego konta, więc nie możliwe jest ustalenie, z jakiego tytułu są tam zaksięgowane kwoty. Chciałabym zrobić porządek w księgach i nie wiem, jak powinnam prawidłowo zaksięgować. Kwota jest znaczna ok. 8.000 zł. Proszę o wyjaśnienie, jak postąpić.

Konto 245 służy do ewidencji wpłaconych, a niewyjaśnionych kwot należności z tytułu dochodów budżetowych i innych tytułów. Na stronie Wn konta 245 ujmuje się w szczególności kwoty wyjaśnionych wpłat i ich zwroty. Na stronie Ma konta 245 ujmuje się w szczególności kwoty niewyjaśnionych wpłat.

Konto 245 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan niewyjaśnionych wpłat. Na koniec każdego roku salda kont zespołu 2 powinny podlegać inwentaryzacji, a niedopełnienie tego obowiązku podlega pod naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Księgowanie podatków

Księgowanie podatków: praktyczny przewodnik dla księgowych

Każda firma musi stawić czoła różnorodnym zobowiązaniom podatkowym. Poznaj kluczowe zasady księgowania najważniejszych podatków. Przykłady z praktyki ułatwią Ci codzienną pracę i pozwolą uniknąć kosztownych błędów.

Podatek od czynności cywilnoprawnych

Ciekawym przykładem jeśli chodzi o sposób księgowania jest podatek od czynności cywilnoprawnych. Jego ujęcie księgowe może wpływać zarówno na stan aktywów (majątku trwałego), jak i pasywów (kapitału własnego). Ponadto jego księgowanie możliwe jest także bezpośrednio jako kosztu, w szczególności podstawowej działalności operacyjnej. Sposób księgowania zależy od przedmiotu czynności cywilnoprawnej, z którą związany jest ten podatek. Poniżej przedstawiamy przykłady takich operacji.

Księgowanie podatku od czynności cywilnoprawnych jako zmniejszenia kapitału własnego

Ten sposób ujęcia księgowego dotyczy sytuacji podwyższenia kapitału zakładowego z tzw. agio czyli nadwyżką ceny emisyjnej nad wartością nominalną przydzielonych akcji. Zgodnie z ustawą o rachunkowości koszty emisji akcji poniesione przy powstaniu spółki akcyjnej lub podwyższeniu kapitału zakładowego zmniejszają kapitał zapasowy spółki do wysokości nadwyżki wartości emisji nad wartością nominalną akcji, a pozostałą ich część zalicza się do kosztów finansowych. Podatek od czynności cywilnoprawnych niewątpliwie należy do kosztów emisji.

Zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają m.in. umowa spółki. Podstawę opodatkowania przy umowie spółki kapitałowej stanowi:

- przy zawarciu umowy - wartość kapitału zakładowego,

- przy podwyższeniu kapitału zakładowego - wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Od podstawy opodatkowania odlicza się m. in. koszty notarialne i sądowe związane z zawarciem umowy spółki. Stawka wydatku wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.

podnoszenie kwalifikacji zawodowych - księgowania

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych – jak ewidencjonować wydatki i jak ująć w Rb-28S

Pracownicy samorządowi i nauczyciele często korzystają z różnych kursów, szkoleń czy też studiów podyplomowych. W tekście sprawdzimy na konkretnym przykładzie, jak powinna wyglądać ewidencja księgowa dofinansowania na podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli i pracowników samorządowych. Zamieszczamy też przykładowo wypełnione sprawozdanie Rb-28S. Poznaj szczegóły.

Pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe przysługują:

- urlop szkoleniowy,

- zwolnienie z całości lub części dnia pracy na czas niezbędny, by punktualnie przybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania

(art. 1031 § 2 Kodeksu pracy).

Urlop szkoleniowy

Za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy pracownik zachowuje prawo do pełnego wynagrodzenia. Ponadto pracodawca może przyznać pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe dodatkowe świadczenia, na przykład: pokryć opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki czy zakwaterowanie.

Wymiar urlopu szkoleniowego określa art. 1032 Kodeksu pracy. Wynosi on:

- 6 dni – dla pracownika przystępującego do egzaminów eksternistycznych;

- 6 dni – dla pracownika przystępującego do egzaminu maturalnego;

- 6 dni – dla pracownika przystępującego do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie lub egzaminu zawodowego;

- 21 dni w ostatnim roku studiów – na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu dyplomowego.

Urlopu szkoleniowego udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu szkoleniowego ani zwolnienia z pracy na czas szkolenia. Pracodawca powinien udzielać pracownikowi urlopu szkoleniowego w dni, które są dniami pracy, zgodnie z obowiązującym rozkładem czasu pracy.