PYTANIE: Firma chce zatrudnić pracownika na umowę zlecenia w Polsce, a pracownik jest już zatrudniony we francuskiej firmie na umowę o pracę. Jak naliczyć listę płac, co z ZUS i podatkiem?
Pracownik po okresie zasiłkowym 182 dni otrzymał decyzję o przyznaniu renty chorobowej i stwierdzeniu przez lekarza orzecznika ZUS o częściowej niezdolności do pracy. Pracodawca skierował pracownika na badania kontrolne do lekarza medycyny pracy. Lekarz nie dopuścił pracownika do wykonywania pracy na wskazanym stanowisku. Pracodawca nie mogąc zapewnić pracownikowi innego rodzaju pracy, wypowiedział umowę za 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia (staż pracy u danego pracodawcy to 8 lat). Czy pracodawca może skorzystać z art. 36 § 6 Kodeksu pracy i ustalić na mocy porozumienia stron wcześniejsze rozwiązanie umowy? Czy w tym wypadku ma również zastosowanie 36 1§ 1 Kodeksu pracy? Nie jest to likwidacja pracodawcy ani ogłoszenie upadłości, jak również przyczyna nie leży po stronie pracodawcy.
Jedną z najszerzej komentowanych kwestii dotyczących prawa podatkowego w ostatnich miesiącach stał się tzw. test przedsiębiorcy. Na jego podstawie organy skarbowe miałyby określać, czy dany podmiot faktycznie jest przedsiębiorcą, a tym samym, czy może korzystać z wynikających z tego tytułu uprzywilejowanych zasad opodatkowania. Zapowiedzi te wywołały liczne obawy. I choć Ministerstwo Finansów wycofało się z planów, nie oznacza to, że problem zniknął. Także bez specjalnego nowego mechanizmu organy podatkowe, inspekcje pracy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych mogą bowiem badać, czy przyjmowana forma zatrudnienia lub współpracy w danych sytuacjach nie narusza przepisów prawa. Dodatkowo problem dotyczyć może nie tylko działalności gospodarczej, ale także umów cywilnoprawnych. Ewentualne konsekwencje dotkną zaś nie tylko pracowników, ale także pracodawców.
Pracodawca, który niestarannie przygotuje i źle uzasadni wypowiedzenie umowy o pracę będzie musiał wypłacić pracownikowi odszkodowanie albo przywrócić go do pracy. Niepozorny błąd w uzasadnieniu może narazić firmę na poważne konsekwencje. O czym trzeba pamiętać?
W wakacje często zatrudniane są dodatkowe osoby do pracy. Sprawdź, jakie masz w związku z tym obowiązki i jak bezbłędnie rozliczyć takich pracowników.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip