Wprowadzona z dniem 1 stycznia 2017 r. przez austriacki rząd Ustawa o zapobieganiu dumpingu płacowego i socjalnego, pozostawia wiele pytań oraz wprowadza niepewność dla branży transportowej. Nowe przepisy nakładają szereg obowiązków dla przewoźników i właścicieli firm transportowych, jednak uregulowania oprócz ogólnych wytycznych, nie precyzują wszystkich, istotnych dla branży kwestii.
Wzrost płacy minimalnej i zmiany zapisane w ustawie odbiją się na wysokości wypłacanych wynagrodzeń. Eksperci oceniają, że wejście w życie nowelizacji o minimalnym wynagrodzeniu nie spowoduje wstrząsu w branży transportowej.
Twoja firma wypłaca pracownikom minimalne wynagrodzenie za pracę? Sprawdź na przykładzie, jakie koszty poniesie zatrudniając pracownika na cały etat i połówkę, jeżeli minimalne wynagrodzenie od przyszłego roku wyniesie 2.000 zł.
Od 1 stycznia 2016 r. pracownikowi zatrudnionemu na cały etat pracodawca nie będzie mógł wypłacić mniej niż 1.850 zł (brutto).
Komisja Trójstronna nie podjęła w terminie wspólnej uchwały o wysokości płacy minimalnej w przyszłym roku. Związkowcy nadal nie uczestniczą w pracach komisji, mimo uchwalenia ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, która ją zastąpi. Płaca ta prawdopodobnie wyniesie więc tyle ile proponował rząd, czyli 1850 zł.
Z dniem 1 stycznia 2015 r. w Niemczech zaczęła obowiązywać ustawa o płacy minimalnej, według której stawka za godzinę pracy wynosi 8,50 euro. Zdaniem Niemców stawka ta dotyczy zarówno obywateli niemieckich, jak i innych państw, z których pracownicy wykonują pracę w tym kraju. Odnosząc te przepisy do naszego kraju, oznacza to, że każda polska firma transportowa, której pojazd przejeżdża tranzytem przez terytorium Niemiec, musi zapłacić swoim kierowcom odpowiednio wysokie stawki określone w niemieckiej ustawie tzw. MiLog. Taka interpretacja przepisów może mieć negatywny i nieodwracalny wpływ na rynek wewnętrzny Unii Europejskiej, w szczególności na rozwój sektora transportu.
Jeżeli indywidualna umowa o pracę kierowcy podlega polskiemu prawu pracy to tym samym do tej umowy nie znajdują zastosowania niemieckie przepisy o płacy minimalnej dla kierowców. Poznaj zdanie eksperta w tej sprawie. Zobacz także, jakiej odpowiedzi udzielił na pytanie Czytelnika.
Płaca minimalna wzrosła od 1 stycznia do 1750 zł. Dla pracujących pierwszy rok wynosi ona 1400 zł.
Od 1 stycznia 2014 r. pracownik w kolejnym roku pracy, zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy nie może zarabiać mniej niż 1680 zł brutto.
Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę na przyszły rok. Od 1 stycznia 2014 r. będzie ono wynosić 1680 zł.
Od 1 stycznia 2014 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od kwoty 1.680 zł (brutto). Zwiększenie wynagrodzenia wpłynie na wzrost kosztów zatrudnienia. Wpłynie również na wysokość składek dla osób rozpoczynających prowadzenie swojej firmy.
W stosunku do wynagrodzenia minimalnego obowiązującego w 2013 r. (1.600 zł) jest to wzrost o 80 zł, tj. o 5 proc.
Rada Ministrów zaakceptowała przedłożoną przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę na 2014 r. w wysokości 1680 zł. Kwota ta będzie poddana konsultacjom w ramach Komisji Trójstronnej.
We wtorek rząd zadecydował o wzroście płacy minimalnej, która w 2014 r. wyniesie 1.680 zł. Kwota ta zostanie poddana do konsultacji partnerom społecznym na forum Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych.
Przedstawiona przez resort pracy i zaakceptowana przez rząd na posiedzeniu, które odbyło się 11 czerwca 2013 r., propozycja wysokość płacy minimalnej na 2014 r. opiera się na minimum wynikającym z przepisów.
Znane są już wskaźniki ekonomiczne niezbędne do ustalenia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę na przyszły rok. Resort pracy proponuje, aby w 2014 r. wyniosło ono 1680 zł.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip