kasa fiskalna

Sprzedaż posiłków pracownikom a kasa fiskalna

Sprzedaż posiłków na rzecz pracowników – czy trzeba ewidencjonować na kasie fiskalnej

Przedsiębiorca prowadzi stołówkę i zamierza sprzedawać posiłki pracownikom. Czy taką sprzedaż trzeba ewidencjonować na kasie rejestrującej? Sprawdźmy.

Sprzedaż (dostawy towarów oraz świadczenie usług) na rzecz osób prywatnych (tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) podlega, co do zasady, ewidencjonowaniu za pomocą kas rejestrujących (zob. art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Istnieją jednak zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, które określa rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

Kiedy nie można korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencji na kasie

Nie wszystkie jednak czynności mogą korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania określonych tym rozporządzeniem. W § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania określony jest bowiem katalog czynności, które ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie korzystają, a więc których dokonywanie na rzecz osób prywatnych podlega bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania.

Do czynności tych należą między innymi usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne (zob. § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).

Od powyższego istnieje wyjątek dotyczący świadczenia usług przez podatnika na rzecz jego pracowników (oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali).

Korzyści 

Po  przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • czy trzeba ewidencjonować na kasie fiskalnej sprzedaż pracownikom posiłków w stołówce pracowniczej;
  • kiedy można skorzystać ze zwolnienia od ewidencji na kasie fiskalnej.

Polecamy też:

Posiłki dla pracowników – wyższy limit zwolnienia składkowego

Od 1 września 2023 r. wyższy limit zwolnienia ze składek ZUS posiłków dla pracowników

Dofinansowanie obiadów dla pracowników i współpracowników – co z kosztami podatkowymi

Jakie obowiązki ma podatnik po zakończeniu korzystania z kasy fiskalnej

Zakończenie korzystania z kasy – utylizacja

Jakie obowiązki ma podatnik po zakończeniu korzystania z kasy fiskalnej

Podatnicy, którzy wycofują z eksploatacji kasy rejestrujące, zastanawiają się, czy mogą je zutylizować.  Pojawiają się wątpliwości, czy podatnicy mają obowiązek przechowywania urządzenia, aż do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Przyjrzyjmy się temu na przykładzie kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii i kasy online.

Przypomnijmy, że stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Sprzedaż to z koleiodpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).

Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia ministra finansów z  29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1625 ze zm., dalej: rozporządzenie).  

Jakie obowiązki ma podatnik po zakończeniu korzystania z kasy rejestrującej

W przypadku zakończenia używania kas online, a także kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (tzw. kasy tradycyjne) podatnik:

1) wystawia raport fiskalny dobowy (w przypadku kas tradycyjnych dodatkowo raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2) niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół (w przypadku kas tradycyjnych niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół), według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym (lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym – dot. tylko kas on-line), w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia

(§  31 ust. 1, §  34 rozporządzenia).

Wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas

Podatnik, który kończy używanie kasy on-line, kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym musi złożyć wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas.

Wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas wraz z protokołem z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy i wystawionym raportem fiskalnym rozliczeniowym składa się do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia (a w przypadku gdy odczytu kasy dokonuje podmiot prowadzący serwis główny, wniosek o wyrejestrowanie kasy podatnik sporządza i składa w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu).

Zgodnie z §  34 rozporządzenia, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

1) wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy (§  36 rozporządzenia).

Usługi budowlane opłacane przelewem a obowiązek ewidencjonowania

Pytanie: Podatnik posiada kasę fiskalną, ponieważ prowadzi sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych oraz dla firm - branża remontowo budowalna. Czy w przypadku, gdy do transakcji sprzedaży wystawiana jest faktura lub faktura zaliczkowa na przelew, za który płaci  osoba fizyczna (opisując, za jaką fakturę płaci), to trzeba ewidencjonować na kasie taką transakcję? Na kasę fiskalnej wykazywany jest obrót wyłącznie gotówkowy i faktury do paragonów płatne gotówką. Nie mam pewności, czy taki obrót jest poprawny.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób prywatnych (tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (zob. art. 111 ust. 1 ustawy o VAT).

Istnieją jednak zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, które określa rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

Rozporządzenie to między innymi zwalnia z obowiązku ewidencjonowania między innymi świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Zwolnienie to wynika z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

Faktura wystawiona z kasy fiskalnej korekta

Sprawdź, czy faktura wystawiana bezpośrednio z kasy fiskalnej może zostać skorygowana w zakresie uzupełnienia o NIP nabywcy

Paragon z zaniżoną stawką VAT – sprawdź, co zrobić

Pytanie: W dniu 22 grudnia 2023 r. pracownik nabił na kasę fiskalną paragon ze stawką VAT 5%, a powinna być stawka 23%. Nikt nie zwrócił na to uwagi, dopiero przy rozliczeniu kasy fiskalnej za grudzień 2023 roku zauważono błąd. Nie posiadamy tego paragonu. Jak prawidłowo postąpić w takiej sytuacji?

W przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęciu w odrębnej ewidencji:

  • błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego);
  • krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.

W przypadkach takich, jak stanowi § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnik ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości.

Wskazane przepisy nie mają zastosowania w przypadku pomyłek innych niż oczywista (w tym w przypadku pomyłek ujawnianych po upływie pewnego czasu od dokonania sprzedaży – zob. przykładowo interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 31 lipca 2014 r., nr IPTPP4/443-366/14-2/BM), jednak również w przypadku takich pomyłek dopuszczalne jest korygowanie paragonów (także w przypadku braku oryginałów tych paragonów – zob. przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 6 lipca 2016 r., sygn. akt I SA/Lu 187/16, czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 19 grudnia 2016 r., akt sygn. I SA/Bd 718/16).