Prezydent 19 listopada br. podpisał ustawę o pracowniczych planach kapitałowych. Ustawa wprowadza regulacje prawne, które mają utworzyć powszechny system dobrowolnego oszczędzania, w ramach pracowniczych planów kapitałowych, na zabezpieczenie potrzeb osoby po ukończeniu 60. roku życia.
W dniu 17 lipca 2018 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji został upubliczniony zaktualizowany Projekt ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK) będący jednym z najważniejszych elementów rządowej Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Planowana rewolucja systemu emerytalnego w Polsce wzbudza uzasadnione kontrowersje wśród przedsiębiorców, na których nowe przepisy nałożą jeszcze większe obowiązki. Czy w związku z zapowiedzianymi zmianami firmy będą rozważać ucieczkę z biznesem poza granice Polski?
Twoja firma rozwiązała z pracownikiem umowę o pracę w związku z przejściem na emeryturę. Po ustaniu stosunku pracy wypłaciłeś pracownikowi wynagrodzenie za pracę i „trzynastkę”. Od świadczeń tych odprowadziłeś wszystkie składki. Czy w związku z tym były pracownik może żądać od ZUS ponownego przeliczenia emerytury? Czy wypłacone przez Twoją firmę świadczenia po dacie przyznania emerytury mają wpływ na jej wysokość? Sprawdźmy jakie zdanie na ten temat ma Sąd Najwyższy.
Prezydent podpisał nowelę ustawy o pracowniczych programach emerytalnych. Przepisy dostosowują prawo do unijnej dyrektywy, która ma ułatwić korzystanie z prawa do swobodnego przemieszczania się pracowników między państwami Unii Europejskiej.
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie zarządzania nieruchomościami, pobierający jednocześnie świadczenie emerytalne, zawarł kontrakt menedżerski. Umowa ta została zawarta w ramach tej działalności na zarządzanie pensjonatem. Osoba ta jest podatnikiem VAT, a z tytułu prowadzenia firmy opłaca tylko składkę zdrowotną. Czy przedsiębiorca od zawartej umowy o świadczenie usług opłaca obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne?
Projekt ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych nadal budzi emocje. Zgodnie z zapowiedziami – obowiązek tworzenia PPK powstanie już od 1 stycznia 2019 roku – początkowo tylko w odniesieniu do podmiotów zatrudniających ponad 250 pracowników, po to by co kolejne pół roku obejmować swym zasięgiem następne grupy coraz mniejszych pracodawców. Docelowo projekt ustawy przewiduje objęcie obowiązkiem tworzenia PPK wszystkich osób, za które podmioty zatrudniające odprowadzają składki na ubezpieczenia społeczne.
Obowiązek zawierania umów o zarządzanie PPK ma być́ wprowadzany stopniowo. Najszybciej będą nim objęte podmioty zatrudniające co najmniej 250 osób według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r. Dla nich 3-miesięczny termin, w ciągu którego należy zawrzeć́ umowę̨ o prowadzenie PPK będzie liczony od 1stycznia 2019 r. Do jakich pracodawców ustawa o PPK nie będzie miała zastosowania?
Płatnicy składek, którzy zatrudniają na umowę o pracę czy umowę zlecenia osoby pobierające emeryturę lub rentę mają obowiązek do 28 lutego 2018 r. złożyć w ZUS zaświadczenie o uzyskanych przez nich dochodach w 2017 r. Zaświadczenie ma na celu zweryfikowanie wysokości tych dochodów w celu ustalenia czy świadczenie było słusznie pobierane w pełnej wysokości czy powinno ulec zmniejszeniu albo wstrzymaniu ze względu na przekroczenie ustawowych limitów. Sprawdź, jak wypełnić zaświadczenie o przychodach osiągniętych przez emeryta/rencistę w 2017 r.
Przedsiębiorcy zmarł współmałżonek, który pobierał emeryturę przez 1,5 roku. Czy podatnik może zwrócić się do ZUS o wypłacenie mu składek wpłaconych przez małżonka?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip