Pracownicy zatrudnieni od poniedziałku do soboty a planowanie pracy w listopadzie br.

Autor: Tomasz Jankowski

Dodano: 4 listopada 2008
Pytanie:  W firmie obowiązuje miesięczny okres rozliczenia czasu pracy. Pracownicy pracują od poniedziałku do soboty. Jak należy rozliczyć czas pracy w listopadzie br.? Jak powinna wyglądać lista obecności za listopad br.?
Odpowiedź: 

Wymiar czasu pracy w listopadzie br. wynosi 144 godzin, 18 dni. Praca powyżej tego nominału będzie kwalifikowana jako praca w godzinach nadliczbowych z obowiązkiem stosownej rekompensaty.

Z Państwa pytania, wynika, że pracownicy zatrudnieni są w 6 dni w tygodniu. Proszę zauważyć, że pracodawca nie może zatrudniać pracowników przez 6 dni w tygodniu, gdyż narusza w ten sposób kodeksową zasadę, zgodnie z którą praca powinna być wykonywana przeciętnie przez 5 dni w tygodniu. Dodatkowo w listopadzie, za święto przypadające w dniu 1 pracodawca ma obowiązek udzielenia innego dnia wolnego od pracy.

Przeciętnie 5-dniowy tydzień pracy

Z pytania nie wynika, jaki system czasu pracy ma zastosowanie do pracowników. Zakładając, że jest to podstawowy system czasu pracy, pracodawca powinien mieć na uwadze, że zgodnie z przepisami Kodeksu pracy czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w przeciętnie 5-dniowym tygodniu w przyjętym okresie rozliczeniowym.Oznacza to, że pracodawca zarówno na etapie planowania pracy, jak i na etapie rzeczywistego czasu pracy nie może dopuścić do zatrudnienia pracowników przez 6 dni w każdym tygodniu okresu rozliczeniowego.

Nawet jeżeli skróci normę dobową, tak aby nie przekroczyć nominalnego czasu pracy, to zatrudnienie przez 6 dni w tygodniu jest niedozwolone.

W związku z tym w każdym tygodniu poza niedzielą powinien być zaplanowany jeszcze 1 dzień wolny od pracy, tak aby zapewnić przeciętnie 5-dniowy tydzień pracy. Ponieważ przepisy Kodeksu pracy wskazują na przeciętność, oznacza to, że w jednym tygodniu pracodawca może zaplanować pracę przez 6 dni, ale w kolejnym tygodniu powinien zaplanować pracę tylko na 4 dni, tak aby zachować przeciętnie 5-dniowy tydzień pracy. Na marginesie dodać należy, że naruszenie zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika.

Państwa firma powinna zmienić zasady planowania pracy, tak aby pracownicy świadczyli pracę nie więcej niż przeciętnie 5 dni w tygodniu.

Jak obliczyć nominalny wymiar czasu pracy w listopadzie 2008 r.

Przepisy Kodeksu pracy precyzyjnie definiują, jak należy obliczać wymiar czasu pracy.

Mianowicie, należy pomnożyć 40 godzin przez liczbę tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym, następnie dodać iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego (przypadających od poniedziałku do piątku) i odjąć (ewentualnie) święta przypadające w okresie rozliczeniowym.

A zatem w listopadzie 2008 r. wymiar czasu pracy należy obliczyć w następujący sposób:

(40 × 4) – (2 × 8)= 144 godziny, co w sumie daje 18 dni pracy.

Z obliczenia wynika, że nie wystąpiły dni „wystające” poza pełne tygodnie, a zarazem wystąpiły dwa święta, które obniżyły wymiar.

A zatem w listopadzie 2008 r. wymiar czasu pracy wynosi 18 dni, 144 godziny.Z pytania wynika, że pracownicy są zatrudnieni od poniedziałku do soboty, wobec czego pracodawca, aby zaplanować pracę zgodnie z obliczonym wymiarem, powinien zatrudniać pracowników przez 5 dni w tygodniu.Oprócz tego powinien wyznaczyć dodatkowy dzień wolny od pracy (z tytułu święta w dniu 1 listopada).

W 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym – ten dzień wolny powinien być wyznaczony najpóźniej do 30 listopada.

Niedopuszczalne jest, aby dzień wolny za święto był udzielany pracownikom poza okresem rozliczeniowym.

Poinformowanie pracowników o dniu wolnym udzielonym za święto

Ponieważ obniżenie wymiaru z tytułu święta powoduje wiele wątpliwości po stronie pracowników, warto zadbać o wcześniejsze poinformowanie pracowników o dniu wolnymudzielonym za przypadające święto. Pracodawca powinien przekazać pracownikom informację w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy, dbając o to, aby pracownicy mogli z tą informacją zapoznać się (np. poprzez tablicę ogłoszeń, informację w mailu do wszystkich pracowników, czy też komunikat w sieci wewnętrznej – intranecie).

Lista obecności a karta ewidencji czasu pracy

Pracodawca powinien określić w regulaminie pracy (a jeżeli nie ma obowiązku tworzenia regulaminu – to w informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia) sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy. Z pytania wynika, że pracownicy potwierdzają obecność w liście obecności, wobec czego każdy dzień pracy powinien być odnotowany w liście.

Należy wspomnieć, że lista obecności nie wyczerpuje obowiązków pracodawcy w zakresie rozliczenia czasu pracy, gdyż oprócz listy obecności pracodawca ma obowiązek ewidencjonować czas pracy do celów prawidłowego ustalenia wynagrodzenia. W karcie ewidencji, prowadzonej odrębnie dla każdego pracownika należy wykazać: pracę w poszczególnych dobach, w tym pracę w niedziele i święta, w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych oraz w dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, oraz dyżury, urlopy, zwolnienia od pracy oraz inne usprawiedliwione nieobecności w pracy.

Tekst opublikowany: 

30 października 2008 r.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz