PIT-11

Nie wszystkie błędy w informacji PIT-11 wymagają korekty

Nie wszystkie błędy w informacji PIT-11 wymagają korekty

Ze względu na skomplikowane i często zmieniające się przepisy, wielu płatników oraz biur rachunkowych popełnia błędy w dokumentach składanych do urzędu skarbowego. Dotyczy to również rocznych informacji PIT-11. Wiele z tych nieprawidłowości wynika z zaniedbań podatników lub przyczyn technicznych. Sprawdź, jak uniknąć takich błędów i kiedy korekta PIT-11 jest konieczna.

PIT-11 jest sporządzaną  przez płatników  informacją o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Zasadą jest, że  przesyła  się  ją  do urzędu skarbowego  (wyłącznie drogą elektroniczną) w terminie do końca stycznia roku następującego po roku  podatkowym.  Natomiast podatnikowi (np. pracownikowi, zleceniobiorcy itp.) dokument ten trzeba przekazać w terminie do końca lutego roku następującego po roku  podatkowym.  Zatem wspomniane informacje za 2024 rok należało przekazać fiskusowi do 31 stycznia 2025 r., zaś podatnikom – do 28 lutego 2025 r.

Jakie błędy mogą pojawić się w PIT-11

Może się zdarzyć, że pracodawca popełni błędy w sporządzonej informacji PIT-11, bądź z innych przyczyn dokument ten będzie niezgodny z rzeczywistym stanem prawnym lub faktycznym.

Niezgodności te mogą przykładowo:

  • wynikać z błędnego wprowadzenia danych, np. adresowych podatnika (tak samo jak płatnika),
  • być skutkiem pomyłek w jego imieniu i nazwisku,
  • polegać na podaniu nieprawidłowego NIP pracodawcy, czy PESEL pracownika,
  • polegać na wpisaniu niewłaściwego dla podatnika urzędu skarbowego,
  • dotyczyć wysokości przychodu lub dochodu tej osoby,
  • polegać na wykazaniu zaliczek na podatek w błędnej wysokości –np. w wyniku omyłek rachunkowych, zastosowania zawyżonych (zaniżonych) kosztów pracowniczych itp.

Przy czym błędy te w wielu przypadkach mogą w bardzo istotny sposób rzutować na sytuację podatnika, ponieważ na podstawie otrzymanej informacji PIT-11 sporządza on swoje zeznanie roczne (np. PIT-37, PIT-36).

Korekta PIT-11 – kiedy jest wymagana

Pojawia się pytanie, jak postąpić w razie stwierdzenia takich nieprawidłowości, czy to przez podatnika, czy też przez samego płatnika, który ten dokument sporządził, a następnie wysłał do urzędu skarbowego i temu podatnikowi. Przepisy nakazują, aby w takich sytuacjach płatnik sporządził korektę informacji PIT-11. Podstawę prawną do dokonywania takich korekt stanowi art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z jego treścią, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Obowiązki informacyjne PIT do 28 lutego 2025 – przewodnik dla płatników

Obowiązki informacyjne PIT do 28 lutego 2025 – przewodnik dla płatników i przedsiębiorców

Z dniem 28 lutego 2025 r. upływa termin na przekazanie przez płatników PIT niektórych dokumentów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 rok, w tym podatnikom informacji PIT-11. Obowiązki informacyjne PIT do 28 lutego dotyczą również producentów rolnych, którzy muszą pamiętać o przepisach dotyczących podatku akcyzowego. Dodatkowo, termin ten jest kluczowy dla osób, które mają obowiązki względem ZUS, a także dla firm obowiązanych do przestrzegania innych przepisów. Skorzystaj z naszego praktycznego zestawienia, aby nic Ci nie umknęło.

Ważne terminy dla przedsiębiorców, które upływają 31 stycznia

Ważne obowiązki do 31 stycznia 2025 r. Ściągawka dla księgowych

31 stycznia to ostateczny termin na dopełnienie wielu kluczowych obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. PIT-11, ZAW-RD, ZUS IWA, Mały ZUS Plus – sprawdź, które deklaracje musisz złożyć i jak uniknąć kosztownych błędów. Skorzystaj z naszej ściągawki i dopilnuj wszystkich formalności na czas.

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Płatnicy rozliczający podatek dochodowy od osób fizycznych, w terminie do 31 stycznia 2025 r. (piątek) powinni przekazać do właściwego urzędu skarbowego:

  • PIT-11 – informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za 2024 rok,
  • PIT-4R – roczną deklarację o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za 2024 rok,
  • PIT-8C – informację o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych za 2024 rok,
  • PIT-8AR – roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym za 2024 rok,
  • PIT-R – informację o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich za 2024 rok,
  • PIT-40A/11A – roczne obliczenie podatku przez organ rentowy/informację o dochodach uzyskanych od organu rentowego za 2024 rok.
Elektroniczna wysyłka PIT-11

Elektroniczna wysyłka PIT-11 - jakie obowiązki ma płatnik w związku z przekazywaniem podatnikom informacji

Wiele firm korzysta z platform internetowych, systemów i aplikacji, które umożliwiają przesyłanie i wypełnianie wewnętrznych dokumentów. Coraz częściej płatnicy udostępniają podatnikom PIT-11 w wersji elektronicznej. O jakich wymaganiach trzeba pamiętać w przypadku elektronicznej wysyłki PIT-11, aby zakład pracy wypełnił ustawowe warunki związane z przekazaniem PIT-11 pracownikom. Sprawdźmy.

Pracodawcy jako płatnicy mają obowiązek poboru zaliczek na PIT od przychodów ze stosunku pracy. Zakłady pracy są zobowiązane ponadto zobowiązane do sporządzenia oraz przesłania podatnikom oraz urzędom skarbowym informacji PIT-11 po zakończeniu każdego roku podatkowego. Do urzędu PIT-11 trzeba wysłać do końca stycznia, a podatnikom przekazać do 28 lutego 2025 r.

W wielu firmach pracownicy mają możliwość dostępu oraz korzystania z wewnętrznego elektronicznego portalu pracowniczego. Służy on do obsługi spraw kadrowo-płacowych oraz pracowniczych. Takie narzędzie umożliwia pracownikom składanie określonych  wniosków. Można też pobierać dokumenty udostępniane na portalu.

Niektóre podmioty rezygnują w związku z tym z przesyłania informacji PIT-11 w formie papierowej.

Jak elektronicznie można przekazywać PIT-11

Coraz częściej firmy decydują się na przesyłanie pracownikom informacji PIT-11 w formie dokumentu elektronicznego. Jest on zamieszczony  w portalu firmowym w postaci nieedytowalnego pliku PDF. Plik jest sporządzany zgodnie z ustalonym wzorem określonym przez ministra finansów oraz opatrzony nadrukiem z imieniem, nazwiskiem oraz stanowiskiem służbowym osoby upoważnionej do sporządzenia Informacji PIT-11.

Brak PESEL i adresu podatnika – czy wolno nie wysłać PIT-11

Brak PESEL i adresu podatnika – czy wolno nie wysłać PIT-11