odpisy amortyzacyjne

Leasing a podatki

Umowy leasingu a podatki dochodowe i VAT– szkolenie video

Przechowywanie KPIR

Jak długo przechowywać PKPiR w kontekście środków trwałych i odpisów amortyzacyjnych  

Podatkowa księga przychodów i rozchodów powinna być przechowywana do czasu upływu terminu przedawnienia podatku PIT za rok, którego ona dotyczy. Upewnij się, do kiedy przechowywać dokumenty dotyczące środka trwałego oraz  wartości niematerialnych  prawnych będących podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Poznaj wyjaśnienie na przykładach i sprawdź stanowisko skarbówki.

Osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (art. 24a ust. 1 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem art. 24a ust. 3, 5 i 5a ustawy o PIT) albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o ustawy o PIT.

Szczegółowy krąg podmiotów zobowiązanych do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy art. 24a ustawy o PIT oraz rozporządzenie ministra finansów  w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Czym są księgi podatkowe

Księgi podatkowe  (w rozumieniu art. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej) to  księgi rachunkowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia - do celów podatkowych - na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy lub inkasenci.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów uznawana jest zatem za księgę podatkową w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Księgi podatkowe i dokumenty źródłowe będące odzwierciedleniem zapisów znajdujących się w tych księgach należy przechowywać przez okres równy okresowi przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dotyczy to m.in. podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Limity podatkowe na 2023 rok. Sprawdź wysokość

Sprawdź, jakie limity podatkowe obowiązują w 2024 roku

Od nowego roku limity podatkowe zostaną obniżone, gdyż kurs euro z 2 października 2023 r., będący podstawą obliczeń jest niższy niż rok wcześniej. Oznacza to, że w 2024 roku przedsiębiorca straci status małego podatnika w PIT, CIT, VAT, gdy jego przychód w 2023 roku przekroczy 9.218.000 zł. Poznaj limity podatkowe na 2024 rok.

Wyliczenie limitów na kolejny rok, które określają ustawy podatkowe oraz ustawa o rachunkowości są ustalane na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego.

W tym roku pierwszy dzień roboczy przypadł na poniedziałek 2 października 2023 r. Oznacza to, że kwoty limitów będą obliczane w oparciu o ten dzień. Kurs euro z 2 października 2023 r. (tabela kursów średnich NBP nr 190/A/NBP/2023) wynosi 4,6091 zł.

W związku z tym, że jest on niższy (4,6091 zł) w porównaniu do roku ubiegłego (4,8272 zł) spadną limity, które są wyszczególnione w ustawach podatkowych i ustawie o rachunkowości.

Odpisy amortyzacyjne od inwestycji w obcym środku trwałym

Czy możliwe są odpisy amortyzacyjne od inwestycji w obcym środku trwałym

Zdarza się, że najemcy i dzierżawcy budynków lub lokali zaliczają do środków trwałych poniesione nakłady na najmowany (dzierżawiony) lokal lub budynek jako tzw. inwestycje w obcym środku trwałym. Czy jeżeli wynajmowany lokal, w którym wytworzono te inwestycje, jest budynkiem mieszkalnym, to możliwa jest amortyzacja? Sprawdźmy.

Kiedy możliwa jest amortyzacja

Amortyzacji podlegają (z zastrzeżeniem art. 16c ustawy o CIT i art. 22c ustawy o PIT), stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 ustawy o CIT i art. 23a pkt 1 ustawy o PIT, zwane środkami trwałymi.

Czytaj też:

Kiedy można dokonać jednorazowej amortyzacji

Czy można zmienić metodę amortyzacji

Budynek w stanie surowym – co z amortyzacją

Amortyzacji podlegają również (z zastrzeżeniem art. 16c ustawy o CIT i art. 22c ustawy o PIT), niezależnie od przewidywanego okresu używania:

1) przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych (dalej: inwestycje w obcych środkach trwałych),

2) budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,

3) składniki majątku, wymienione w art. 16a ust. 1 ustawy o CIT lub art. 22a ust. 1 ustawy o PIT (tj. m.in. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością), niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1 ustawy o CIT i art. 23a ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami tych składników - jeżeli zgodnie z przepisami rozdziału 4a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający

- zwane także środkami trwałymi.

Uwaga:

Amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów (art. 22c pkt 1 ustawy o PIT).

Amortyzacja po Polskim Ładzie

Polski Ład zlikwidował od 1 stycznia 2022 r. możliwość amortyzacji budynków i lokali mieszkalnych. Dotyczy to budynków i lokali mieszkalnych uznawanych zarówno za środki trwałe, jak i za wartości niematerialne i prawne.

Do 31 grudnia 2021 r. amortyzacji podlegały wartości niematerialne i prawne, czyli nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego (art. 22b ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT i art. 16b ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT),
  • prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej (art. 22b ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT i art. 16b ust. 1 pkt 3)

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu. Od 1 stycznia 2022 r. przepisy te zostały uchylone. 

Amortyzacja – jak jest obecnie

Amortyzacji nie podlegają m.in.:

  • budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe (art. 16c pkt 2 ustawy o CIT)
  •  budynki mieszkalne, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej (zob. art. 16c pkt 2a ustawy o CIT, dodany z dniem 1 stycznia 2022 r.)

- zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Czytaj też:

Czy możliwa jest dalsza amortyzacja lokali w 2023 r.

Sprawdź ograniczenia dotyczące amortyzacji mieszkań od 1 stycznia 2023 r.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się m.in.:

  • Co się zmieniło w amortyzacji od 1 stycznia 2023 r.;
  • Czym jest inwestycja w obcym środku trwałym
  • Czy możliwe są odpisy amortyzacyjne od inwestycji w obcym środku trwałym.

Polecamy też:

Oglądaj szkolenie online:

Amortyzacja podatkowa w 2023 roku z uwzględnieniem nieruchomości

Ulga na robotyzację

Ulga na robotyzację – czy inwestycje w robotyzację sfinalizowane w poprzednich latach dają prawo do preferencji

Praktyczne aspekty stosowania ulgi na robotyzację budzą wątpliwości. Dotyczą między innymi rozumienia kategorii „kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację”, co stanowi centralne pojęcie w przepisach regulujących stosowanie tej ulgi.  Jakie problemy pojawiają się przy rozliczaniu ulgi na robotyzację i jak sobie z nimi poradzić? Sprawdźmy.

Problem: Spółka, której rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, nabyła fabrycznie nowe roboty przemysłowe. Niektóre zostały zakupione przed 1 stycznia 2022 r. (data faktury dokumentującej zakup i instalacji robota). Część z nich została przyjęta do używania jeszcze w 2021 i w tym samym roku rozpoczęto dokonywanie od nich odpisów amortyzacyjnych.

Inne, choć zakupione w 2021 roku, przyjęto do używania po 1 stycznia 2022 r., a więc pierwszych odpisów amortyzacyjnych od nich dokonano w 2022 roku. Czy koszty poniesione na roboty nabyte przed 1 stycznia 2022 r. mogą być uwzględnione przez spółkę w ramach ulgi na robotyzację?  

Rozwiązanie: Zgodnie z poglądem prezentowanym aktualnie przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej także roboty przemysłowe nabyte i wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. uprawniają do ulgi na robotyzację. Rozliczeniu w ramach ulgi mają podlegać dokonywane w okresie od 2022 do 2026 roku odpisy amortyzacyjne od tych robotów. Stanowisko to może jednak budzić wątpliwości.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Czym jest ulga na robotyzację;
  • Kiedy można stosować ulgą na robotyzację;
  • Jakie są praktyczne problemy z rozliczaniem ulgi na robotyzację.