księgowanie

Wyksięgowywanie należności oraz zobowiązań

Pytanie: Moje pytanie dotyczy wyksięgowywania należności oraz zobowiązań. W 2021 roku naszym klientem została sp. z o. o., która wcześniej była prowadzona przez dwa różne biura rachunkowe. Jedyne zapisy księgowe, jakie dostaliśmy od poprzedniego biura dotyczące lat poprzednich to zestawienie obrotów i sald na koniec 2020 roku. Nie posiadamy żadnych zapisów księgowych z poprzednich lat, poprzednie biuro twierdzi, że zostały one przez nich wykasowane i są nie do odzyskania. Przyjmujemy, że nie jest możliwe ich odtworzenie przez nas. Zakładając, że nie jesteśmy w stanie uzyskać informacji, co składa się na salda poszczególnych kont, chcemy „wyczyścić” należności i zobowiązania spółki. Przejrzeliśmy je z klientem i większości z nich nie rozpoznają lub twierdzą, że zostały uregulowane, niektóre udało się potwierdzić telefonicznie z kontrahentem. Niestety nie mamy możliwości dokładnego zidentyfikowania wszystkich kontrahentów, ponieważ posiadamy tylko nazwę konta, bez NIP czy jakiejkolwiek innej informacji. Oczywiście nie wiemy też, jakich konkretnie faktur dotyczą zobowiązania i należności. Nie mamy możliwości zweryfikowania poprawności wykazanych sald. Czy odpisanie sald na kontach należności i zobowiązań jako odpowiednio przychód podatkowy lub NKUP jest poprawnym podejściem? Czy takie odpisy wymagają specjalnej dokumentacji?