księgowanie

Ewidencja księgowa wytwarzanej energii – sprawdź księgowania

Pytanie: Jak powinna wyglądać prawidłowa ewidencja księgowa wytwarzanej energii? Jesteśmy firmą produkcyjną zajmującą się wydobyciem kruszyw. Posiadamy instalację fotowoltaiczną wytwarząjącą energię elektryczną, która ma być głównie wykorzystywana na potrzeby własnej produkcji, a nadwyżki mają być oddawane do sieci i sprzedawane zakładowi energetycznemu. Ewidencja kosztów prowadzona jest na kontach zespołu 4 i 5. Spółka sporządza rachunek zysków i strat w wersji porównawczej. Koszty każdego etapu produkcji ewidencjonowane są na odrębnym koncie zespole „5”, np. wydobycie, spedycja. Proponowane księgowania:
1. ewidencja kosztów wytworzenia energii:
- Wn konto „4” Konto rodzajowe np. amortyzacja
- Ma konto „490” Rozliczenie kosztów
- Wn konto „509” Koszty energii wytworzonej
- Ma konto zespół 2. 2. Rozliczenie kosztów na koniec miesiąca:
- Ma konto „509” Koszty energii
- Wn konto „580” Rozliczenie kosztów produkcji energii. 3. Przeksięgowanie wytworzonej energii elektrycznej następuje po rozliczeniu ilości wytworzonej energii i przeliczeniu w jakiej ilości energia została zużyta na potrzeby własne a w jakiej została oddana do sieci i sprzedana:
a) w części energii zużytej na własne potrzeby:
- Wn konto zespołu 5 (ilość przypadająca na dany wydział który zużył energię do produkcji kruszyw) - Ma konto 580 Rozliczenie kosztów produkcji energii. b) w części dotyczącej energii sprzedanej:
- Wn konto 606 "Energia elektryczna",
- Ma konto 580 Rozliczenie kosztów produkcji energii. A następnie ujęcie sprzedanej energii:
- Wn konto 715 „Koszt sprzedanej energii”,
- Ma konto 606 „Energia elektryczna”.
W różnych opracowaniach dotyczących tego zagadnienia czytałam, że powinny być użyte do księgowania konta 790 i 791 dotyczące obrotów wewnętrznych, jednak w proponowanym księgowaniu nie zauważam momentu wyjścia poza krąg kosztów i ich nie wykazałam w propozycji. Czy moje myślenie jest prawidłowe? Czy jednak popełniam błąd? Jeśli tak, to w którym momencie?
Jak prawidłowo ujmować koszty rodzajowe w księgowości

Koszty rodzajowe w praktyce – sprawdź, jak je prawidłowo ewidencjonować

Dowiedz się, jak zgodnie z ustawą o rachunkowości ewidencjonować koszty rodzajowe, aby zapewnić zgodność z przepisami i przejrzystość danych finansowych. Poznaj zasady klasyfikacji kosztów oraz praktyczne wskazówki, które ułatwią zarządzanie finansami Twojego przedsiębiorstwa. Sprawdź szczegóły i usprawnij swoją pracę.

Jak księgować wydatki i przychody w spółce z o.o. na estońskim CIT przy zakupie, remoncie i sprzedaży nieruchomości

Pytanie: Spółka z o.o. opodatkowana estońskim CIT prowadzi działalność w zakresie zakupu i sprzedaży nieruchomości. Spółka kupuje nieruchomości (mieszkalne i niemieszkalne), które następnie remontuje i sprzedaje. Spółka przygotowuje RZiS w wariancie porównawczym, tylko konta „4”, nie prowadzi również konta „Rozliczenie zakupu”. Proszę o informację: na jakie konta w trakcie roku księgować wydatki związane z zakupem nieruchomości: a) faktura/umowa za zakup nieruchomości – 300.000 zł; b) faktury za opłaty (notarialne, usługi prawne, doradztwa podatkowego, agenta nieruchomości) – 15.000 zł; c) podatek PCC – 6.000 zł; d) faktury za usługi budowlane od firmy remontowej –  70.000 zł; e) faktury za materiały budowlane  – 60.000; f) faktury za wyposażenie nieruchomości m.in sprzęt AGD, RTV, meble itp. – 25.000 zł. Jakich księgowań należy dokonać na koniec roku bilansowego, jeżeli remont nieruchomości nie został jeszcze zakończony? W jakich pozycjach bilansu oraz RZiS należy przedstawić niezakończony remont na koniec każdego miesiąca, a jak na koniec roku bilansowego? Jak należy zaksięgować przychód ze sprzedaży wyremontowanej nieruchomości – 700.000 zł. Jak zaksięgować koszt sprzedanej nieruchomości?