Likwidacja obowiązku informowania o strategii podatkowej 2025 staje się faktem. Rząd pracuje nad nowelizacją ustawy o CIT, która zlikwiduje ten wymóg dla największych podatników. Projekt zmian ma uprościć przepisy i ograniczyć bariery administracyjne. Sprawdź, jakie obowiązki znikną, kogo dotyczą zmiany i kiedy nowelizacja ma zostać przyjęta.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Limit zwolnienia z VAT 2026 – wyższy próg dla małych firm
Zmiany w akcyzie PIT i CIT 2025 – nowelizacja już obowiązuje. Sprawdź skutki dla podatników
Deregulacja podatkowa Rafała Brzoski: propozycje zmian dla firm i podatników
Kary za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe w 2025 roku są wyższe
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt zmian w Ordynacji podatkowej 2026, który wprowadza wiele istotnych zmian w przepisach podatkowych. Zmiany mają na celu zwiększenie efektywności organów skarbowych, uproszczenie procedur dla podatników oraz ujednolicenie zasad m.in. w zakresie przedawnienia zobowiązań podatkowych czy raportowania schematów podatkowych MDR. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co dokładnie się zmieni i jakie konsekwencje niosą dla przedsiębiorców oraz osób fizycznych.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Zmiany w VAT i akcyzie 2025 – nowe regulacje wchodzą w życie 1 kwietnia 2025 r.
Dowiedz się, czy można skorygować PIT po kontroli podatkowej
Nowelizacja Ordynacji podatkowej 2026 – mniej formalności i większa pewność dla podatników!
Nie tylko adwokaci i radcowie prawni mają prawo zasłaniać się tajemnicą zawodową, uchylając się w ten sposób od obowiązku raportowania schematów podatkowych (MDR). Jednak interpretacja ogólna Ministra Finansów wskazuje, że doradcy podatkowi również mają prawo do powoływania się na tajemnicę zawodową w określonych warunkach. Poznaj te warunki, a także sprawdź, czy przywilej ten dotyczy również księgowych.
Resort finansów opublikował interpretację ogólną Ministra Finansów z 5 marca 2025 r. (nr DTS5.8092.2.2025) w sprawie „prawnie chronionej tajemnicy zawodowej” promotora i wspomagającego na gruncie przepisów o schematach podatkowych. Dotyczy ona stosowania przepisów o tzw. schematach podatkowych (ang. Mandatory Disclosure Rules – MDR), zawartych w art. 86a–86o Ordynacji podatkowej.
Tajemnica zawodowa doradców podatkowych a MDR – dostosowanie przepisów
Jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów, publikacja tej interpretacji ogólnej jest pokłosiem wydania przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wyroków z 8 grudnia 2022 r. w sprawie C-694/20 Orde van Vlaamse Balies) i z 29 lipca 2024 r. w sprawie C-623/22 Belgian Association of Tax Lawyers). Na jej wydanie miała również wpływ zmiana przez ustawodawcę unijnego treści dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z 25 maja 2018 r. (tzw. DAC6), dokonanej dyrektywą Rady (UE) 2023/2226 z 17 października 2023 r.
W pierwszym ze wskazanych powyżej orzeczeń TSUE zakwestionował mechanizm informowania przez pośrednika (promotora) objętego adwokacką tajemnicą zawodową każdego innego (znanego mu) pośrednika (promotora) o konieczności zaraportowania do administracji skarbowej schematu podatkowego. Natomiast w wyroku w sprawie C-623/22 Trybunał doprecyzował kwestię „prawniczej tajemnicy zawodowej” na gruncie ww. dyrektywy Rady (UE) 2018/822 (DAC6). Mianowicie wskazał w nim wprost zawody, których przedstawiciele mogą być zwolnieni z obowiązków sprawozdawczych z obszaru schematów podatkowych ze względu na obowiązującą ich tajemnicę zawodową.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Minister Finansów wyjaśnił, kiedy leasing operacyjny podlega MDR
Dyrektor KIS wydal przełomową interpretację w zakresie schematów MDR
Co dalej z raportowaniem MDR przez doradców podatkowych – jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Księgowi i doradcy podatkowi załatwią zdalnie więcej spraw klientów
Kiedy powstaje obowiązek raportowania schematów podatkowych (MDR)
Rząd nie wycofuje się z planów zmian w przepisach dotyczących opodatkowania fundacji rodzinnych. Na razie mają one jednak jedynie wstępny charakter, będąc przedmiotem konsultacji z przedstawicielami środowiska firm o charakterze rodzinnym. Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską w tej sprawie.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Wypłaty z fundacji rodzinnej na rzecz małżonków jednak bez PIT
Przedsiębiorcy krytykują MF za plany dotyczące zmian w opodatkowaniu fundacji rodzinnych
Fundacja rodzinna – nowoczesna ochrona majątku firmowego i korzystne rozwiązania podatkowe
Zapraszamy na drugą część szkolenia dotyczącego powrotu obowiązków w zakresie informacji o krajowych schematach podatkowych MDR. Nie przegap terminów. Za niewywiązanie się z obowiązków przewidziane są wysokie kary.
Sprawdź, jakie masz obowiązki w zakresie raportowania schematów krajowych. Barbara Dąbrowska, dyrektor w firmie consultingowej, wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej wyjaśni m.in.:
Zapraszamy na pierwszą część szkolenia:
MDR – wracają obowiązki w zakresie informacji o krajowych schematach podatkowych (cz. 1)
W związku z epidemią COVID-19 obowiązki w zakresie schematów podatkowych (MDR) zostały zawieszone. Od 1 lipca br. został zniesiony w Polsce stan zagrożenia epidemicznego, a to oznacza powrót obowiązków w zakresie raportowania schematów podatkowych. Czy Twoja firma jest gotowa na ponowne wdrożenie procedur MDR?
Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego wiąże się z przywróceniem wielu zawieszonych obowiązków. Stawia to przed przedsiębiorstwami nowe wyzwania w zakresie monitorowania i raportowania struktur podatkowych.
Raportowanie krajowych schematów podatkowych wraca 30 dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.
Niedopełnienie obowiązków w zakresie raportowania MDR albo niedotrzymanie ustawowych terminów może skutkować wysokimi karami finansowymi.
Co dla przedsiębiorstw oznacza powrót do obowiązkowego raportowania schematów podatkowych MDR po ustąpieniu pandemii?
O tym opowie Barbara Dąbrowska, dyrektor w firmie consultingowej, wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej.
Polecamy też:
Wszystko wskazuje na to, że od 1 lipca 2023 r. zostanie odwołany w Polsce stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Oznacza to zakończenie obowiązywania wielu przepisów tymczasowych, w tym w zakresie prawa podatkowego. Jakie ma to konsekwencje podatkowe dla przedsiębiorców?
Biała lista podatników VAT: Skrócenie terminu składania zawiadomień ZAW-NR
Przepisy ustaw o podatku dochodowym oraz Ordynacji podatkowej przewidują możliwość wyłączania sankcji za dokonanie płatności na rachunek kontrahenta spoza białej listy poprzez dokonanie zawiadomienia na formularzu ZAW-NR.
Czytaj też:
Odliczenie VAT z faktury wystawionej przez kontrahenta wykreślonego z rejestru podatników VAT
Nieposiadanie przez kontrahenta rachunku na „białej liście”
Standardowy termin złożenia takiego zawiadomienia wynosi 7 dni od dnia zlecenia przelewu (zob. art. 22p ust. 4 pkt 1 ustawy o PIT, art. 15d ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT oraz art. 117ba § 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej). W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19 termin ten jest przedłużony do 14 dni od dnia zlecenia przelewu.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Zakończenie stanu epidemii w Polsce. Sprawdź, skutki podatkowe
Zniesienie stanu epidemii – poznaj konsekwencje dla pracodawców
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.