Księgowi i doradcy podatkowi załatwią zdalnie więcej spraw klientów

Dodano: 10 maja 2024
  Księgowi i doradcy podatkowi załatwią zdalnie więcej spraw klientów

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zorganizowały webinarium dla księgowych i doradców podatkowych dotyczące kolejnych ułatwień w obsłudze klientów. Eksperci wyjaśniali, w jaki sposób korzystać z identyfikacji telePIN w celu bezpiecznego uzyskania informacji objętych tajemnicą skarbową podczas rozmowy z konsultantem infolinii KAS.  Przekazano również informacje, w jaki sposób realizować swoje obowiązki podatkowe lub uzyskać informacje w pozostałych kanałach zdalnych, w tym za pośrednictwem usług dostępnych w serwisie e-Urząd Skarbowy.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Co daje możliwość uwierzytelnienia telePIN-em przy korzystaniu z infolinii KAS
  • Kto obecnie może korzystać z tego rozwiązania
  • Jakie są korzyści z konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym
  • Na czym będą  polegać ułatwienia dla księgowych i doradców podatkowych w dostępie do informacji dotyczących ich klientów, które chce wdrożyć MF

Sprawdź też:

Jak długo biuro rachunkowe powinno przechowywać dokumenty klienta

Na jaką minimalną sumę gwarancyjną może ubezpieczyć się biuro rachunkowe w 2024 roku

Czy główny księgowy zatrudniony w spółce z o.o. może otworzyć własne biuro rachunkowe?

Odszkodowanie za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem usług rachunkowych

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa rozwijają centralną infolinię KAS. Jej główną zaletą –  dzięki mechanizmowi uwierzytelnienia telePIN-em – jest możliwość uzyskania przez telefon informacji objętych tajemnicą skarbową. Teraz taką możliwość mają już mieszkańcy sześciu województw: dolnośląskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podlaskiego i wielkopolskiego. W kolejnych miesiącach dołączą następne województwa.

Klienci mogą również załatwić swoje sprawy podatkowe przez Internet w serwisie e-Urząd Skarbowy, dzięki bezpiecznym formom logowania z wykorzystaniem platformy login.gov.pl. Korzystając z e-Urzędu Skarbowego klienci i ich pełnomocnicy mają możliwość załatwienia większości spraw bez wizyty w urzędzie skarbowym. W czasie webinarium dla podmiotów obsługujących podatników eksperci wyjaśniali, w jaki sposób księgowy lub doradca podatkowy mogą wykorzystać te narzędzia do efektywniejszej obsługi klientów.

Konto organizacji z nowymi funkcjonalnościami

Księgowi i doradcy podatkowi mogą skorzystać z tych ułatwień na różne sposoby, w zależności od tego kogo reprezentują. Obsługujący przedsiębiorców, fundacje i stowarzyszenia mogą wykorzystywać funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Tą drogą można szybko i wygodnie wyrazić zgodę na otrzymywania korespondencji na konto w e-US, składać pisma do organów podatkowych, bezpłatnie występować o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, składać zawiadomienia i przeglądać dane rejestracyjne organizacji, czy wygenerować raport podatnika. Aby skorzystać z tych funkcjonalności, wystarczy, że organizacja złoży wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji dla osoby fizycznej, do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek dostępny jest na stronie podatki.gov.pl.

Użytkownik konta organizacji – podobnie jak pełnomocnik ogólny – może też z wykorzystaniem swojego telePIN-u uzyskać na infolinii KAS informacje objęte tajemnicą skarbową, dotyczące organizacji, które reprezentuje.

Kiedy potrzebne jest pełnomocnictwo

Aby księgowi i doradcy podatkowi, świadczący usługi na rzecz osób fizycznych, mogli działać w imieniu swoich klientów we wszystkich sprawach podatkowych, powinni uzyskać pełnomocnictwo ogólne (PPO-1). Dzięki temu, dzwoniąc na infolinię i uwierzytelniając się swoim osobistym telePIN-em, będą mieli możliwość uzyskiwania informacji dotyczących klientów, których reprezentują.

MF poinformowało,  że pracuje nad funkcjonalnością, która zapewni dostęp do konta osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym innej osobie fizycznej. Dzięki temu rozszerzy dostęp do informacji podatkowej dla podmiotów obsługujących podatników.

Eksperci resortu finansów wskazują, że do czasu udostępnienia tej funkcjonalności pełnomocnikom osób fizycznych przydatne w bieżącej obsłudze klientów mogą być usługi dostępne w e-Urzędzie Skarbowym: Raport Podatnika i Rozliczenia. Te funkcjonalności umożliwiają wygenerowanie przez podatnika dedykowanych raportów, które zawierają informacje niezbędne do załatwienia większości spraw podatkowych.

Na przykład w Raporcie Podatnika, znajdują się m.in.: informacje o ewentualnych zaległościach podatkowych, o prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym, rozliczeniach zaliczek i deklaracji podatkowych, dane o rachunkach bankowych w tym mikrorachunku podatkowym, wykaz pełnomocników i ich uprawnienia, informacje o przynależności do grupy VAT lub kapitałowej oraz wszelkie dane identyfikacyjne i adresowe, w tym dotyczące formy opodatkowania.

Z kolei w Rozliczeniach są informacje dotyczące zaksięgowanych deklaracji, zeznań podatkowych, rozliczeń, dokonanych wpłat i zrealizowanych zwrotów oraz inne szczegóły rozliczeń np. informacje o błędnych deklaracjach.

Centralna infolinia, jednolite procedury

Wdrożenie centralnej infolinii KAS zapewni też ujednolicenie procedur i procesów w całym kraju. Z informacji, które trafiają do MF wynika, że zdarzają się przypadki, w których różne urzędy skarbowe wymagają np. innych dodatkowych dokumentów do wniosków o wydanie zaświadczeń. Centralizacja infolinii wiąże się z ustaleniem jednolitych procedur w całym kraju. To powinno ułatwić pracę księgowym czy doradcom podatkowym, reprezentującym klientów pozostających we właściwości różnych urzędów skarbowych, a także samym podatnikom.

Komfortowo w urzędzie skarbowym

Jeśli klient lub jego reprezentant wolą załatwić sprawy w placówce, to mogą skorzystać z opcji umawiania wizyty w urzędzie skarbowym. Na spotkanie z pracownikiem urzędu można się umówić samodzielnie przez Internet, telefonicznie lub osobiście w urzędzie skarbowym. Można też poprosić o to konsultanta na infolinii KAS. Rezerwując wizytę, klient może skorzystać z dostępnego katalogu spraw i wyszukiwarki usług, można również dodać komentarz ze wskazaniem danego urzędnika lub konkretnej sprawy.

Kolejne webinarium dla klientów

Resort finansów wskazał, że już 15 maja, o godzinie 10.00, odbędzie się webinarium skierowane do podatników. Eksperci będą podpowiadali krok po kroku jak ustawić telePIN. Wyjaśnią też jak uwierzytelnić się w czasie rozmowy telefonicznej. Podadzą też przykłady spraw, w których kontakt telefoniczny i przez Internet będzie umożliwiał załatwienie sprawy bez konieczności wizyty w urzędzie. Do webinarium będzie można dołączyć pod poniższym linkiem:

Źródło:

www.gov.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz