Kto musi sporządzić informację o realizowanej strategii podatkowej za 2022 rok

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 15 listopada 2023
  Kto musi sporządzić informację o realizowanej strategii podatkowej za 2022 rok

Podatnikom pozostało już niewiele czasu na realizację obowiązków informacyjnych w zakresie ich strategii podatkowej za 2022 rok. Sprawdź, na czym polegają te obowiązki, na których podmiotach ciążą, a także do kiedy wspomniane podmioty powinny się z nich wywiązać.

Przepisy nakładające obowiązki w zakresie informowaniao realizowanej strategii podatkowej funkcjonują od 2021 roku. Zgodnie z ich  treścią obowiązkami tymi są objęte:

  • podatkowe grupy kapitałowe (bez względu na wielkość osiąganych przychodów),
  • pozostali podatnicy, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro (przeliczonych na złote według  odpowiedniego kursu tej waluty ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, wskazanego w tych przepisach).
Informacji o realizowanej strategii podatkowej nie muszą natomiast sporządzać podatnicy, którzy zawarli z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej tzw. umowę o współdziałanie, a także uczelnie w rozumieniu ustawy z 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Co powinna zawierać informacja z realizacji strategii

W sporządzanej informacji o realizowanej za dany rok strategii podatkowej podatnik powinien uwzględnić m.in. dane o:

  • stosowanych procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,
  • dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej (KAS),
  • realizacji obowiązków podatkowych na terytorium Polski (w tym o liczbie przekazanych Szefowi KAS informacji o tzw. schematach podatkowych),
  • złożonych wnioskach o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej,  wiążącej informacji stawkowej (WIS), czy wiążącej informacji akcyzowej,
  • transakcjach z podmiotami powiązanymi,
  • planowanych lub podejmowanych działaniach restrukturyzacyjnych (mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów z nim powiązanych),
  • rozliczeniach podatkowych dokonywanych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (w tzw. rajach podatkowych).

Nie wszystkie jednak dane w przedstawionym zakresie należy zamieszczać w tego rodzaju wykazach. W art. 27c ust. 2 ustawy o CIT wyraźnie bowiem zastrzeżono, że  w informacji o realizowanej strategii podatkowej nie zamieszcza się informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego. Dlatego przed jej sporządzeniem należy bardzo dokładnie przeanalizować, które dane pozostające w dyspozycji przedsiębiorstwa (podatkowej grupy kapitałowej) udostępnić w omawianym trybie, a których nie. Należy również zauważyć, że jeśli wspomniana informacja jest sporządzana przez podatkową grupę kapitałową (PGK), to powinna zawierać wymagane dane zarówno w odniesieniu do całej tej grypy, jak też każdej ze spółek wchodzących w jej skład.

Dane trzeba podać do publicznej wiadomości

Przygotowaną informację o realizowanej strategii podatkowej podatnik powinien podać do publicznej wiadomości, w sposób do tego przewidziany. Przepis nakazują mianowicie, aby taka informacja (lub jej tłumaczenie na język polski) została zamieszczona na stronie internetowej tego podatnika. Natomiast jeśli zobowiązany podmiot nie ma takiej strony, to przedmiotową informację  udostępnia na stronie internetowej podmiotu powiązanego (w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT).. Na stronach internetowych, o których była mowa wcześniej,  muszą być dostępne sporządzone i podane do publicznej wiadomości informacje o realizowanej strategii podatkowej za poszczególne lata. Omawianych czynności podatnicy powinni dopełnić w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego (art. 27c .ust. 4 ustawy o CIT).

Oznacza to, że jeśli rok podatkowy podatnika pokrywa się z rokiem kalendarzowym, to informacje o realizowanej strategii podatkowej za 2022 rok powinien on opublikować na stronie internetowej do 31 grudnia 2023 r.

Oprócz obowiązku podania do publicznej wiadomości informacji, o której była mowa wcześniej, na objętych nim podmiotach spoczywa również powinność zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o adresie strony internetowej, na której ta informacja została zamieszczona. Również tej czynności należy dopełnić w podanym terminie (tj. do 31 grudnia br.). Przy czym przepisy nakazują, aby wspomnianego zawiadomienia dokonać drogą elektroniczną.

Za niedopełnienie obowiązków dotkliwe kary

Jeżeli podatnik nie opublikuje w wymaganym terminie informacji o realizowanej strategii  podatkowej, względnie nie złoży do naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o adresie strony internetowej, na której ta informacja została zamieszczona – musi liczyć się dotkliwymi sankcjami o charakterze finansowym. Za niedopełnienie obowiązków w tym zakresie przepisy przewidują bowiem karę pieniężną w wysokości do 250.000 zł. Jest ona nakładana w drodze decyzji przez właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego.

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz