Przedsiębiorca, który kupuje mieszkanie na kredyt i ponosi wydatki na jego remont, może zmniejszyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli jedno z pomieszczeń planuje przeznaczyć na biuro, ma możliwość zaliczenia części wydatków remontowych do kosztów podatkowych oraz odliczenia VAT. Poznaj zasady, które pozwolą Twojemu klientowi maksymalnie skorzystać z dostępnych korzyści.
Po przeczytaniu tekstu:
Polecamy też:
Najem mieszkania dla pracownika w koszty firmy
Skutki w VAT nieodpłatnego przekazania na cele osobiste wybudowanego w poprzednim roku mieszkania
Amortyzacja mieszkań – czy jest możliwa przy estońskim CIT
Czy przedsiębiorca może prowadzić biuro w przyczepie kempingowej, a wydatki zaliczyć w koszty
Zdarzenia losowe zawsze stanowiły element ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie wydarzenia ostatnich lat, takie jak globalna pandemia, czy wojna za wschodnią granicą, są przykładem, że zdarzenia losowe to nie tylko incydentalne przypadki, lecz także wydarzenia o powszechnie występujących skutkach. Jak podatkowo i księgowo rozliczać skutki takich zdarzeń?
Czym jest zdarzenie losowe
Zarówno w ustawach podatkowych, jak i ustawie o rachunkowości nie zdefiniowano pojęć „zdarzenie losowe”. Zgodnie z interpretacjami organów podatkowych przez „zdarzenie losowe” należy rozumieć wszelkie nagłe i niespodziewane zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności. Zdarzenie losowe jest więc wydarzeniem, na które człowiek nie ma wpływu, które pojawia się nagle, nieoczekiwanie i pociąga za sobą przemijające, usuwalne skutki lub następstwa nieodwracalne.
Zdarzenia losowe dotyczące przedsiębiorcy
Ujęcie księgowe skutków zdarzeń losowych
Zgodnie z ustawą o rachunkowości koszty i przychody związane ze zdarzeniami losowymi stanowią element pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.
Ponadto należy zastrzec, że koszty i przychody związane ze zdarzeniami losowymi nie powinny wpływać na wartość początkową środków trwałych.
Do wartości początkowej środka trwałego nie zalicza się strat i szkód poniesionych w trakcie jego budowy oraz kosztów związanych z usuwaniem tych szkód. Przykładem są straty lub koszty usuwania skutków zdarzeń losowych poniesione podczas budowy środka trwałego przed jego przyjęciem do użytkowania (pożar, powódź itd.). Jak wcześniej wskazano obciążają one pozostałe koszty operacyjne.
Zobacz też inne teksty dotyczące rachunkowości:
Upadłość kontrahenta w księgach rachunkowych jednostki – przykłady księgowania
Podział wyniku finansowego – ujęcie księgowe podatkowe oraz możliwe korzyści podatkowe
Analogicznie nie zmniejszają wartości początkowej środków trwałych w budowie przychody uzyskane przez jednostkę w związku z wcześniej poniesionymi szkodami (np. wypłata odszkodowań przez zakład ubezpieczeń, kary zasądzone na rzecz jednostki). Takie przychody zalicza się do pozostałych przychodów operacyjnych.
Po przeczytaniu tekstu:
Polecamy też:
Straty wywołane pożarem w firmie – jakie skutki w PIT, CIT oraz VAT
Kradzież samochodu firmowego – sprawdź skutki podatkowe
Likwidacja środka trwałego – sprawdź, kiedy wycofać z ewidencji
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Jakie są różnice między remontem a modernizacją środka trwałego
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czytaj też:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.