KseF

Podatnicy zwolnieni z VAT a KSeF

Podatnicy zwolnieni z VAT a KSeF: jak odbierać faktury od 1 lipca 2024 r.

Podatnicy zwolnieni będą mieć obowiązek stosowania KSeF od 1 stycznia 2025 r. A jak mają do tego czasu odbierać faktury od czynnych podatników VAT? Sprawdźmy, jakie są możliwe rozwiązania.

Od 1 lipca 2024 r. wejdą w życie przepisy określające obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: KSeF). Obowiązek ten będzie wynikał z dodawanego tego dnia art. 106ga ust. 1 ustawy o VAT.

Początkowo obowiązek ten nie będzie obciążał wszystkich podatników, gdyż w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. niektórzy podatnicy będą nadal uprawnieni do wystawiania „zwykłych” faktur elektronicznych lub faktur w postaci papierowej.

Będzie tak w przypadku podatników zwolnionych z VAT, tj.:

  1. podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, a więc podatników korzystających z tzw. zwolnienia podmiotowego (do wartości sprzedaży wynoszącej 200.000 zł),
  2. podatników wykonujących wyłącznie czynności przedmiotowo zwolnione od podatku (na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 ustawy o VAT lub przepisów wykonawczych).

(art. 145l ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Faktury korygujące w KSeF

Faktury korygujące w KSeF: Czy przepisy uproszczą zasady rozliczania

Do wdrożenia obowiązkowego KSeF zostało już kilka miesięcy. W praktyce pojawia się wiele problemów, z którymi warto już teraz się zmierzyć. Jednym z nich jest rozliczanie faktur korygujących w KSeF. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, aby bezbłędnie wystawiać korekty w KSeF.

Wydaje się, że nie ma co liczyć na odłożenie w czasie wejścia w życie przepisów o e-fakturowaniu. Zarówno MF, jak i niektórzy podatnicy poświęcili już sporo czasu i środków na wdrożenie KSeF. Poza tym należy przypomnieć, że system jako obligatoryjny dla polskich podatników wprowadzany jest na podstawie decyzji Rady Unii Europejskiej, która wydała terminową zgodę na takie rozwiązanie do końca grudnia 2026 r.

Oznacza to, że już za 8 miesięcy należy jednak spodziewać obowiązkowego KSeF Nie warto więc przerywać prac nad wdrożeniem, a tym bardziej odkładać samego wdrożenia na ostatnią chwilę.

KSeF: jakie mogą być problemy przy wdrożeniu

Wydaje się, że informatyczno-techniczne wdrożenie KSeF będzie sprawiać najwięcej trudności w organizacji. Należy zaznaczyć jednak, że wdrożenie systemu e-faktur, to nie tylko kwestia techniczna, ale też organizacyjna, wymagająca dostosowania wewnętrznych procesów i procedur w firmie, dostosowania umów, regulaminów i ustaleń z kontrahentami.

Warto również zweryfikować, jak zmieniają się przepisy o VAT, aby już na początku odpowiednio ustawić formuły i zasady dokumentowania.

Ksef w biurze

KSeF: Wyzwania dla biur rachunkowych

Zapraszamy do obejrzenia szkolenia online dotyczącego tego, jak biura rachunkowe powinny przygotować się do wejścia obowiązkowych przepisów w zakresie Krajowego Systemu e-Faktur. Skorzystaj z dużej dawki praktycznej wiedzy, którą wskazuje Patrycja Kubiesa, doradca podatkowy.