JPK_VAT

Usługa polegająca na wydłużeniu okresu gwarancji – podpowiadamy, jak ująć w JPK

Pytanie: Jak zaksięgować fakturę za usługę od kontrahenta z Holandii? W których pozycjach JPK_VAT ją wykazać oraz z jaką datą? Chodzi o fakturę za gwarancję rozszerzoną na pojazd ciężarowy. Umowa jest na 2 lata, faktury będą wystawiane za okresy miesięczne. Pierwsza faktura dotyczy okresów: 3-30 czerwca 2024 r. oraz 1-31 lipca 2024. Termin płatności to 1 lipca br. Data wystawienia faktury to 3 czerwca 2024 r., natomiast data sprzedaży 31 lipca 2024 r. Poza tym na fakturze jest dopisek o odwrotnym obciążeniu.

Obowiązek w podatku VAT w związku z zakupem za granicą usługi powstaje zasadniczo z chwilą jej wykonania albo z chwilą upływu uzgodnionego okresu rozliczeniowego- jeśli usługa świadczona jest w okresach rozliczeniowych. W sytuacji, gdy przed wykonaniem usługi otrzymano (a w zasadzie przekazano usługodawcy) całość lub część zapłaty, VAT staje się wymagalny z chwilą przekazania usługodawcy płatności. 

Powyższe dowodzi, że data wystawienia lub otrzymania faktury potwierdzającej wykonanie usługi, nie jest w ogóle brana pod uwagę przy określaniu terminu zadeklarowania zaimportowanej usługi w pliku JPK_VAT. Liczy się wyłącznie moment wykonania usługi oraz data zapłaty za tą usługę. 

Rozliczenie otrzymanej faktury korygującej obniżającej

Pytanie: Mam pytanie dotyczące momentu uwzględnienia w JPK_V7M faktury korygującej dotyczącej zakupu. 7 maja 2024 r. otrzymałem, od firmy telekomunikacyjnej fakturę korektę, zmniejszającą VAT naliczony, czyli jest to korekta in minus. Faktura korygująca dotyczyła faktury za kwiecień za usługę dostępu do Internetu (abonament). Faktura ta została uwzględniona w pliku JPK_V7M za kwiecień, a plik ten został wysłany do US przed otrzymaniem faktury korygującej (tj. 2 maja). Czy fakturę korygującą mogę rozliczyć na bieżąco, tj. uwzględnić ją w pliku JPK_V7M za maj, który będzie wysłany w czerwcu, czy jednak powinno się skorygować JPK za kwiecień? Dostawca jako przyczynę korekty podał: „błędnie wyliczona wartość usług”. Dodam, że w związku z wypowiedzeniem umowy, nie otrzymam już żadnej faktury od tego dostawcy. Ponadto, prawdopodobnie w maju w ogóle nie będziemy dokonywać zakupów, a co za tym idzie rozliczenie ww. faktury korygującej w maju, oznaczać będzie, że w części ewidencyjnej i deklaracyjnej JPK-V7M za maj, po stronie podatku naliczonego będzie wykazana wartość ujemna.

Z art. 86 ust. 19a ustawy o VAT wynika, że:

  • w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14 ustawy o VAT, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione,
  • w przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione
  • jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Z przepisów nie wynika przy tym, aby konieczność uzgodnienia przez strony warunków obniżenia podstawy opodatkowania wyłączał fakt, że wartość usług została przez sprzedawcę błędnie wyliczona.

Opodatkowanie dostawy towarów transportowanych z Uzbekistanu do Portugalii – jak wykazać w JPK

Pytanie: Podatnik polski dokonuje sprzedaży towarów, który znajdują się w Uzbekistanie. Towar transportowany jest przez Turcję, a odbiorcą docelowym jest podatnik portugalski. Faktura wystawiona przez podatnika polskiego bezpośrednio na nabywcą w Portugalii. Podatnik portugalski dokonuje odbioru towaru bezpośrednio w porcie i rozlicza swoje nabycie jako import towarów. Podatnik polski odpowiada za towar do portu w Portugali zgodnie z warunkami umowy. W którym momencie rozpoznajemy sprzedaż poza terytorium kraju? Czy w momencie wystawienia faktury? Czy w momencie odbioru towaru przez kontrahenta z Portugalii? W jakim monecie wykazujemy tą transakcję w deklaracji VAT? Czy ta transakcja powinna być rozpoznana jako sprzedaż poza terytorium kraju?

W świetle polskich przepisów VAT dokonywane przez podatników dostawy towarów dzielą się na cztery rodzaje. Są to dostawy towarów na terytorium kraju, dostawy towarów poza terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów, eksport towarów.

Cechą charakterystyczną wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów oraz eksportu towarów jest wysyłanie lub transportowanie towarów między, odpowiednio, Polską a innym państwem członkowskim (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów – zob. art. 13 ust. 1 ustawy o VAT) oraz Polską a terytorium poza Unią Europejską (eksport towarów – zob. art. 2 pkt 8 ustawy o VAT).

Rozliczenie dostawy towarów wysyłanych poza Unię Europejską

Pytanie: Jak prawidłowo rozliczyć transakcję z punktu widzenia VAT, jeżeli faktura została wystawiona na kontrahenta z Niemiec (posiada NIP-UE), natomiast towar został bezpośrednio dostarczony z Polski do krajów afrykańskich. Jaką stawkę VAT zastosować? Czy to eksport towarów?

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest eksport towarów (zob. art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT), czyli – jak stanowi art. 2 pkt 8 ustawy o VAT – dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (tzw. eksport bezpośredni) albo przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (tzw. eksport pośredni), jeżeli towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony właściwy organ celny określony w przepisach celnych. Eksport towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 0%, o ile spełnione są warunki wynikające z przepisów art. 41 ust. 4 i nast. ustawy o VAT. Jeżeli warunki te nie są spełnione, eksport towarów jest opodatkowany podatkiem VAT według stawki krajowej.