Dieta

Obowiązki pracodawcy w związku z delegowaniem pracownika do innego kraju

Pytanie: Duża polska firma budowlano-remontowa podpisała ze mną umowę na wykonanie robót. Firma ta wykonuje kontrakt na rzecz innej polskiej firmy. Roboty mają być wykonywane na Litwie i w Holandii. Oprócz stawek za wykonywaną przez moją firmę usługę, w umowie jest zapis, że firma ta będzie pokrywać koszty zakwaterowania moich pracowników, całodzienne wyżywienie, szkolenie bhp oraz koszty dojazdu. Ja ponoszę koszty wynagrodzeń, składek ZUS oraz innych świadczeń należnych pracownikowi zgodnie z Kodeksem Pracy w stosunku do pracowników. Zatrudniłem na umowę o pracę na czas określony powyżej 20 pracowników i oddelegowałem ich do pracy na Litwę i do Holandii. Pobrałem z ZUS E-101 i z NFZ europejskie karty świadczeń zdrowotnych. Czy muszę na piśmie poinformować pracowników o oddelegowaniu do innego kraju (nie znam dokładnej daty zakończenia delegacji, ale raczej poniżej 180 dni)? Czy pracownikom należą się diety za każdy dzień pobytu zagranicą? Co z kosztami uzyskania pracowników (czy je podwyższać)? Jak obliczyć wynagrodzenie za czas delegacji (w umowie o pracę wpisano miesięczne wynagrodzenie i premię uznaniową na czas oddelegowania)? Jak obliczyć podatek dochodowy za tych pracowników i gdzie go płacić (w Polsce czy w miejscu wykonywania pracy)? Czy fakt, że ani ja, ani pracownik nie ponosi kosztów zakwaterowania i wyżywienia, wpływa na przychód do opodatkowania i ze stosunku pracy? Czy w świadectwie pracy muszę podać okres pobytu pracownika zagranicą? Nadmieniam, że po powrocie oddelegowanych pracowników, tych, którzy dobrze wykonywali powierzoną im pracę, chciałbym dalej zatrudniać w Polsce - pisze przedsiębiorca z Krakowa.