Przedsiębiorca, który zamierza zawiesić działalność gospodarczą, nie musi płacić zaliczek na PIT. W czasie takiej przerwy nie ma też obowiązku składania deklaracji VAT. Jednak odpoczynek od firmy nie ma wpływu na podatek od nieruchomości, a to oznacza, że podatnik nie uniknie płacenia daniny według najwyższych stawek.
Wielu przedsiębiorców prowadzi biznes sezonowy i po wakacjach zawiesza działalność.
Firmę może zawiesić przedsiębiorca niezatrudniający pracowników na okres od 30 dni do 24 miesięcy
Wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej trzeba złożyć na formularzu CEIDG-1. W części 14 Informacja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej należy podać datę rozpoczęcia zawieszenia, która nie może być wcześniejsza niż dzień jego złożenia. We wniosku można podać datę, do której będzie trwało zawieszenie, jednak nie jest to konieczne. Jeśli jednak przedsiębiorca to zrobi, to po tym dniu nastąpi automatycznie wznowienie działalności. Wniosek o zawieszenie działalności można złożyć elektronicznie lub w formie pisemnej. W przypadku przedsiębiorców, którzy podlegają wpisów do KRS wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej składa się na formularzu KRS-Z62.
Pamiętajmy, że zawieszenie działalności gospodarczej nie oznacza braku jakichkolwiek obowiązków podatkowych w tym czasie.
Zawieszenie prowadzenia działalności przez organizację pozarządową zwalnia ją z odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. Organizacja pozarządowa nie musi w tym przypadku składać deklaracji VAT. Jeżeli jednak organizacja formalnie nie zawiesiła działalności gospodarczej, będzie musiała wywiązać się z tego obowiązku.
Podatnik, który zawiesił na jakiś czas prowadzenie biznesu, nie musi oddawać ulgi na kasę. Co innego, jeżeli po takiej przerwie zdecyduje się na likwidację firmy.
W określonych przepisami sytuacjach (chodzi o art. 111 ust. 6 ustawy o VAT oraz § 6 rozporządzenia w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących) podatnicy zobowiązani są do zwrotu tzw. ulgi na zakup kas. Konieczne jest to –– jeżeli w okresie trzech lat od rozpoczęcia ewidencjonowania:
Jeden z podatników skorzystał z ulgi na zakup kasy fiskalnej i zawiesił działalność po 2 latach aktywności. Likwidacja działalności nastąpiła po okresie 4 lat od daty rozpoczęcia działalności. W trakcie zawieszenia działalności, ale jeszcze przed jej zamknięciem, podatnik sprzedał towary będące w magazynie ze względu na obniżanie się cen i wartości tego towaru dla zmniejszenia strat, rejestrując tę sprzedaż na kasie. Czy w tej sytuacji trzeba zwrócić ulgę na zakup kas?
Biznesmen może zawiesić na kilka miesięcy działalność handlową prowadzoną sezonowo. W tym czasie w dalszym ciągu ma prawo do odliczenia VAT z faktur za media.
Podatniczka prowadzi działalność handlową od maja do września. W okresie zawieszenia działalności gospodarczej, tj. od października do kwietnia, otrzymuje faktury VAT dotyczące dzierżawy gruntu pod pawilon handlowy i rozliczenia za media. Osoba ta chciała wiedzieć, czy ma prawo do odliczania podatku od zakupów w okresie zawieszenia działalności i składania w tych okresach deklaracji podatkowych VAT-7.
Podmiot, który przez cały ubiegły rok miał zawieszoną działalność gospodarczą, nie ma możliwości sporządzania sprawozdania i składania go do rejestru KRS. Wyjątkiem jest sytuacja gdy - mimo zawieszenia działalności - wystąpiły zdarzenia gospodarcze wymagające ujęcia w księgach rachunkowych.
Opodatkowanie dochodów osiąganych z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym, wyklucza możliwość wspólnego rozliczania męża i żony. Nie zmienia tego również fakt, że przedsiębiorca zawiesił prowadzenie firmy.
Zawieszenie działalności gospodarczej nie jest tożsame z likwidacją czy też ze zmianą przeznaczenia używanych towarów. Zatem zaprzestanie używania samochodu w związku z zawieszeniem prowadzenia biznesu nie powoduje obowiązku sporządzenia korekty odliczonego podatku.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip