zakład budżetowy

Nadwyżka środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym – sprawdź księgowanie

Pytanie: Jak prawidłowo zaksięgować nadwyżkę środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym w księgach rachunkowych i jak ująć to zdarzenie w Rb-30S, pod jaką datą?

Samorządowe zakłady budżetowe zobowiązane są do wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych, ustalonej na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

W świetle art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, tworząc samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa terminy i sposób ustalania zaliczkowych wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez zakład do budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz sposób i terminy rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu.

Faktyczny stan środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku ustala się jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością a sumą opłaconych kosztów, zobowiązań i nieponiesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków własnych, ujętych w zatwierdzonym planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego.

  Amortyzacja środków trwałych po przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego w spółkę komunalną

Amortyzacja środków trwałych po przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego w spółkę komunalną

Sprawdź, czy spółka komunalna powstała z <a >przekształcenia samorządowego zakładu budżetowegomoże amortyzować środki trwałe, które wcześniej były użytkowane przez zakład budżetowy.   

Gospodarka komunalna może być prowadzona przez gminę w formie samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Organ stanowiący gminy może łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe. W szczególności zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.

W takim przypadku następuje likwidacja zakładu w znaczeniu zaprzestania wykonywania działalności przez zakład, połączoną z wniesieniem mienia tego zakładu na pokrycie wkładu w spółce prawa handlowego jednostki samorządu terytorialnego. Spółka powstała w wyniku takiego przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.    

Na płaszczyźnie prawnopodatkowej do przekształceń samorządowych zakładów budżetowych znajdują odpowiednie stosowanie przepisy dotyczące następców prawnych i podmiotów przekształconych. W konsekwencji, spółka komunalna staje się sukcesorem praw i obowiązków samorządowego zakładu budżetowego. Wstępuje ona we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki zakładu gospodarki komunalnej.  

Rozliczenie refaktur usługi instalatorskiej w zakładzie budżetowym – czy konieczna korekta VAT

Pytanie:  Pytanie dotyczy korekty VAT. Jesteśmy zakładem budżetowym, w październiku 2020 roku doszło do awarii w kotłowni dostarczającej gaz do przedszkola oraz budynku gminnego, gdzie mieszczą się m.in. GOPS, nasz zakład, lokale użytkowe gabinetów lekarskich. Nasz zakład dokonuje refaktur i not dla odbiorców gazu za ich dostarczanie na podstawie otrzymanej faktury z zakładu gazowniczego. Usługa instalatorska - wymiana zaworu mieszającego została wykonana przez firmę zewnętrzną w 28 października 2020 r. Gmina nie otrzymała oryginału faktury, 27 listopada 2020 r. otrzymała duplikat/oryginał faktury z datą wystawienia:26 listopada 2020 r., datą sprzedaży: 28 października 2020 r., datą wystawienia oryginału faktury 28 października 2020 roku, natomiast nota księgowa wystawiona dla naszego zakładu jest z 8 grudnia 2020 r. Otrzymaliśmy ją 10 grudnia 2020 r. tytułem zwrotu za usługę (wymiana zaworu mieszającego w kotłowni). Nasz zakład będzie wystawiał noty i refaktury dla odbiorców gazu w tym dla przedszkola, GOPS i gminy oraz pozostałych odbiorców wynajmujących lokale użytkowe w budynku gminnym. Z jaką datą należy wystawić refaktury i noty księgowe za wykonaną usługę naprawy kotłowni na poszczególnych odbiorców. Czy jeżeli wystawimy refaktury oryginalnej faktury z  28 października 2020 r. należy skorygować VAT za październik 2020 roku.

Usługa wykonana przez gminny zakład budżetowy a mechanizm odwrotnego obciążenia

Pytanie:  Jesteśmy zakładem budżetowym, którego organem założycielskim jest gmina. Przedmiotem działania zakładu jest świadczenie usług w zakresie: administrowania i utrzymania w należytym stanie technicznym budynków i urządzeń komunalnych stanowiących własność komunalną gminy, wywóz nieczystości płynnych, produkcja i dostawa wody, odbiór i oczyszczanie ścieków, świadczenie usług na rzecz ludności i innych podmiotów gospodarczych powszechnie dostępnych na rynku w kraju, wykonywanie innych doraźnych robót bądź usług zleconych przez wójta, wykonywanie innych doraźnych robót bądź usług powszechnie dostępnych na rynku w kraju, które zaspokoją potrzeby ludności zamieszkującej na terenie Gminy, zawieranie i wykonywanie umów dotyczących wykonywania zadań. W ramach swojej działalności zakład posiada koparko-ładowarkę, którą wykonuje wykopy pod instalacje wodno-kanalizacyjne i inne, które zgodnie z ustawą o VAT zaliczane są do usług budowlanych załącznik nr 14. Usługę koparko-ładowarką wykonaliśmy na terenie gminy firmie, która wykonuje usługi budowlano-elektroinstalacyjne. Firma za wykonaną usługę poprosiła o wystawienie faktury z odwrotnym obciążeniem. Jako zakład jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Czy prawidłowo postąpiliśmy wystawiając taką fakturę? Odwrotnym obciążeniem objęte są usługi budowlane wykonywane pomiędzy firmami. Ustawa o VAT przewiduje mechanizmem odwrotnego obciążenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 wśród nich są roboty wykonywania różnego rodzaju instalacji. Wydaje mi się, że wykonanie wykopów koparko-ładowarką i przygotowanie terenu do zainstalowania różnych instalacji należy do usług budowlanych. W przypadku, gdy zarówno usługodawca, jak i usługobiorca są czynnymi podatnikami VAT, a usługodawca jest podwykonawcą można zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia.