wyłączenia z ksef

Faktury uproszczone a KSeF

Faktury uproszczone a KSeF. MF zmienia rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur

Resort finansów przygotował projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur, który dostosowuje przepisy do KSeF.  Projekt przewiduje trzy zmiany w treści niektórych szczególnych rodzajów faktur, z których dwie związane są z wprowadzanym obowiązkiem wystawiania faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Dowiedz się na czym polegają zmiany w wystawianiu faktur uproszczonych.

Na podstawie art. 106o ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych uprawniony jest do określania przypadków, w których faktury mogą zawierać zakres danych węższy niż określony w art. 106e ustawy o VAT. W oparciu o to upoważnienie wydane jest rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur.

Zwolnienie od VAT – jak wystawiać faktury po zmianach

Rozporządzenia określa między innymi zakres danych (węższy od standardowego) dla faktur dokumentujących dostawy towarów lub świadczenie usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2-6, 8-36 ustawy o VAT lub przepisów rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku VAT, jak również dla faktur wystawianych przez podatników korzystających z tzw. zwolnienia podmiotowego (zob. § 3 pkt 1 i 3 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur). Do danych tych obecnie numery VAT podatnika ani nabywcy.

Faktury dokumentujące transakcje zwolnienie z VAT a KSeF

W związku z wejściem w życie przepisów określających obowiązek wystawiania faktur przy użyciu KSeF pojawia się jednak potrzeba wskazywania numerów VAT podatnika i nabywcy na wskazanych fakturach.

Rozporządzenie w sprawie ksef

Jak korzystać z KSeF? MF doprecyzował zasady w nowym rozporządzeniu

Resort finansów przygotował nowe rozporządzenie w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Wydanie nowego rozporządzenia jest konieczne ze względu na wprowadzenie obowiązku wystawiania faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur od 1 lipca 2024 r. Projekt zawiera kilka nowości w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia. Poznaj szczegóły.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się m.in.:

Jak zmieni się katalog podmiotów uprawnionych do korzystania z KSeF;

Co się zmieni w przepisach określających sposoby uwierzytelniania;

Jak uzyskaćdostępu w KSeF do przesłanych faktur wystawianych w razie awarii KSeF oraz w tzw. trybie offline.

Polecamy też:

Oglądaj szkolenia online:

Awarie, niedostępności systemu i problemy techniczne a KSeF

Faktury zagraniczne a KSeF – wyjaśnienie na przykładach

Krajowy System e-Faktur: Pierwsze kroki w KSeF

KSeF nie działa? Pobierz przewodnik o tym, jak postępować w takiej sytuacji

KSeF nie działa? Pobierz przewodnik o tym, jak postępować w takiej sytuacji

Już od 1 lipca 2024 r. większość podatników będzie zobowiązania do wystawiania faktur za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wywiązanie się z tego obowiązku nie zawsze będzie jednak możliwe, np. w przypadku awarii tego systemu, prowadzonych prac serwisowych czy też przeszkód leżących po stronie podatnika. Nie oznacza to jednak, że w takich sytuacjach podatnicy całkowicie zostaną pozbawieni możliwości wystawiania faktur. Zasady fakturowania będą jednak inne. Na podatnikach ciążyć będą również dodatkowe obowiązki, których brak przestrzegania wiązać będzie się z negatywnymi konsekwencjami finansowymi. Skorzystaj ze wskazówek eksperta, aby wiedzieć, jak wystawiać faktury w czasie niedostępności KSeF.

Krok pierwszy – ustalenie przyczyny braku możliwości wystawienia faktury przy użyciu KSeF

W pierwszym kroku musimy ustalić, co spowodowało, że wystawienie faktury przy użyciu KSeF nie jest możliwe. Dostępne opcje przewidziane przez ustawodawcę są trzy:

  • awaria tego systemu,
  • czasowa niedostępność KSeF (np. związana z zaplanowanymi pracami serwisowymi tego systemu) oraz
  • przyczyny leżące po stronie podatnika.

O awarii KSeF oraz czasowej niedostępności tego systemu podatnik zostanie poinformowany

Jeżeli brak dostępu do KSeF będzie wynikał z awarii lub czasowej niedostępności tego systemu, minister finansów wyda komunikaty, które będą wyznaczać czas trwania tych okresów.

Komunikaty dotyczące awarii KSeF będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Ministerstwa Finansów lub za pomocą oprogramowania interfejsowego, a jeżeli opcje te będą niedostępne, będą one mogły również być zamieszczane w środkach społecznego przekazu.