Załóżmy, że podatnik otrzymał dopłatę na środek trwały. Upewnij się, w którym momencie trzeba skorygować koszty podatkowe.
Rozliczenie zakupu i montażu klimatyzacji będzie zależało od rodzaju zamontowanych urządzeń klimatyzacyjnych. Jeśli zakupiony klimatyzator można potraktować jako odrębny środek trwały, to w zależności od jego wartości może być on albo jednorazowo zaliczony do kosztów podatkowych, albo rozliczany w kosztach poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych.
Pytanie: Otrzymaliśmy dotację z NFOŚ na wyposażenie pracowni do szkoleń. Zakupiliśmy m.in. pompy o wartości jednostkowej 8.000 zł. Dotację rozliczamy wydatkowaną i zapłaconą fakturą. Jak należy zaksięgować fakturę? Przyjąć te pompy na stan środków trwałych?
PYTANIE: Jednostka budżetowa zajmuje się zarządzaniem nieruchomościami. W ramach prowadzonej działalności realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą „Budowa Centrum Zdrowia Kobiety i Dziecka”. Zakres robót obejmował budowę szpitala wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Po zakończeniu robót budowlanych i odbiorze technicznym budynek szpitalny jako całość, zgodnie z zadaniem inwestycyjnym oraz sporządzonym dokumentem OT, został wprowadzony na stan środków trwałych. Czy postępowanie to było prawidłowe? Czy można wydzielić z tej wartości wartość parkingów do celów podatkowych?
Podatnik może wykorzystać w swoim biznesie mieszkania nabyte w związku z rozwiązaniem spółki osobowej, w której był wspólnikiem. Wartość początkowa tych lokali będzie taka sama, jak wykazana w ewidencji środków trwałych zlikwidowanej spółki, z uwzględnieniem dokonanych wcześniej odpisów amortyzacyjnych.
W sytuacji, gdy Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie parteru w budynku usługowym, podatnik może rozpocząć amortyzację tej części. Jest to możliwe nawet wtedy, gdy pozostałe piętra nie zostały jeszcze wykończone – wyjaśnił NSA.
Sprawa dotyczyła podatnika, który ramach spółki cywilnej prowadzi działalność gospodarczą, m.in. w zakresie wynajmu nieruchomości. W latach 2008–2010 wybudowano budynek usługowy z częścią mieszkalną. Podatnik otrzymał pozwolenie na użytkowanie pomieszczeń znajdujących się na parterze. Po odbiorze wprowadził budynek do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Następnie rozpoczął jego amortyzację. Wszystkie odebrane pomieszczenia były wynajmowane.
Jeśli przedsiębiorca zbywa odpłatnie nieruchomości lub ich części wykorzystywane w prowadzonym biznesie, które jednak nie są ujęte w ewidencji środków trwałych, sprzedaż taka nie wpływa na zwiększenie jego przychodu z działalności . Takie stanowisko zajął NSA w składzie 7 sędziów.
Tutaj znajdziesz wzór dowodu potwierdzającego przyjęcia przez pracownika środka trwałego do użytkowania. Zapoznaj się z nim.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip