Osobisty asystent podatkowy dla początkującego przedsiębiorcy, wprowadzenie elektronicznej bazy wiedzy, utworzenie centrów obsługi, w których będzie można składać podania i deklaracje oraz otrzymać zaświadczenia – takie m.in. zmiany wprowadza ustawa o administracji podatkowej, którą kilka dni temu podpisał ustępujący prezydent.
Przyjazna interpretacja przepisów, wprowadzenie zasady „co nie jest prawem zabronione jest dozwolone", a także zmienione regulacje związane z kontrolami - takie zapisy znajdą się w ustawie Prawo działalności gospodarczej. Nowe przepisy zostały przyjęte przez Rząd podczas ostatniego posiedzenia.
We wtorek Rząd przyjął ustawę Prawo działalności gospodarczej. Przepisy te mają służyć wzmocnieniu praw i gwarancji dla przedsiębiorców.
Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim relacji przedsiębiorców z organami władzy publicznej. Projektodawcy określili ponadto szczegółowe zasady działania organów administracji w dziedzinie gospodarki oraz wprowadza się nowe instytucje, które mają wzmocnić dialog między administracją a przedsiębiorcami – czytamy w uzasadnieniu.
Przez półtora roku mikroprzedsiębiorca będzie miał prawo do pomocy asystenta podatnika, który udzieli informacji o obowiązkach podatkowych. Takie rozwiązanie wprowadza uchwalona w piątek przez Sejm ustawa o administracji podatkowej.
Usprawnienie działania administracji podatkowej oraz ułatwienie obywatelom skorzystania z jej wsparcia taki jest cel uchwalonej na ostatnim posiedzeniu ustawy o administracji podatkowej.
Działalność gospodarczą będzie można rozpocząć już w momencie wpisu do KRS, ponieważ podatnik jednocześnie otrzyma REGON i NIP. Takie zmiany wprowadza ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która wejdzie w życie z dniem 1 grudnia.
W grudniu 2014 r., po dwóch miesiącach spadków, bieżąca ocena sytuacji biznesowej uległa nieznacznej poprawie. Rosną jednak obawy firm o przyszłość - tak pokazuje Indeks Optymizmu Przedsiębiorców, który powstaje na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych wśród członków Pracodawców RP.
Rząd chce wesprzeć przedsiębiorców, a dokładniej - chronić miejsca pracy w zakładach, w których nastąpiło przejściowe pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej, zwłaszcza w wyniku wprowadzenia rosyjskiego embarga. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 lutego 2015 r. Rada Ministrów przyjęła 16 grudnia 2014 r. projekt nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy.
Do końca 2016 roku będą obowiązywały obniżone minimalne progi dotyczące wielkości nakładów inwestycyjnych oraz liczba tworzonych miejsc pracy. Dzięki temu małe i średnie przedsiębiorstwa, które realizują inwestycje na mniejszą skalę będą miały łatwiejszy dostęp do terenów strefowych. Takie zmiany wynikają z przyjętej wczoraj przez Rząd nowelizacji rozporządzenia w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną.
Zmienione przepisy rozporządzenia łagodzą kryteria obejmowania gruntów prywatnych specjalną strefą ekonomiczną. Chodzi o obniżenie minimalnych progów dotyczących wielkości nakładów inwestycyjnych oraz liczby tworzonych nowych miejsc pracy. Znowelizowane przepisy mają na celu intensyfikację rozwoju nowych inwestycji.
Przedsiębiorca, który będzie chciał zgłosić działalność właściwemu organowi będzie mógł to zrobić elektronicznie. Odpowiedni dokument będzie można pobrać z centralnego repozytorium. Takie rozwiązania przewiduje ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych, która została już podpisana przez prezydenta.
Stworzenie ułatwień w komunikacji między przedsiębiorcami a administracją to główny cel ustawy. Zmienione przepisy mają doprowadzić do elektronizacji procedur administracyjnych. Będzie to możliwe dzięki standaryzacji wzorów pism stosowanych w administracji na terenie całego kraju oraz udostępnienie wzorów tych pism w formie dokumentu elektronicznego wnioskodawcom.
Dnia 10 czerwca 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Przyjęte rozwiązania to czwarty pakiet rozwiązań deregulacyjnych. Głównym celem projektu jest poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy będą mogli m.in. liczyć na ułatwienia w przekazywaniu informacji do ZUS oraz na uproszczenia w zakresie VAT.
Przedsiębiorca, który będzie chciał zgłosić działalność właściwemu organowi, czy też wysłać wniosek o wydanie zezwolenia będzie mógł pobrać elektroniczny dokument zamieszczony w centralnym repozytorium. Odpowiednie pismo będzie można wysłać przez internet. Takie rozwiązania przewiduje przyjęta w tym tygodniu przez Senat ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych.
Głównym celem zaproponowanych regulacji jest doprowadzenie do elektronizacji procedur administracyjnych. Będzie to możliwe dzięki standaryzacji wzorów pism stosowanych w administracji na terenie całego kraju oraz udostępnienie wzorów tych pism w formie dokumentu elektronicznego wnioskodawcom.
13 czerwca upływa termin na wprowadzenie w całej UE jednolitych przepisów dotyczących ustawy o prawach konsumenta. Osoby prowadzące np. sklepy internetowe muszą liczyć się z nowymi obowiązkami.
Podstawowym celem projektu, nad którym 22 maja pracował Senat jest wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Przepisy powinny wejść w życie najpóźniej 13 czerwca 2014 r.
Dyrektywy ujednolica i doprecyzowuje przepisy dotyczące umów konsumenckich zawieranych w okolicznościach typowych (w lokalu przedsiębiorstwa) oraz w okolicznościach nietypowych (poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość). Przyjęty przez senat projekt ściśle odzwierciedla rozwiązania, które zawiera dyrektywie. Przede wszystkim klienci kupujący w sieci zyskają większą ochronę. Przepisy zakładają, że klient – bez wskazania jakiegokolwiek uzasadnienia – będzie mógł odstąpić od umowy. Będzie miał na to 14 dni, a nie jak obecnie 10 dni. W sytuacji gdy przedsiębiorca nie poinformuje konsumenta o tym, że ma on prawo do rezygnacji, okres ten automatycznie się wydłuży do 12 miesięcy.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip