Pytanie: Jak powinnam zakwalifikować wydatki na zakup dyplomów dla klientów i czy można odliczyć od nich VAT? Firma, którą rozliczam, zajmuje się sprzedażą sprzętu elektronicznego i telewizji przemysłowej. Dyplomy, o których mowa w pytaniu, zostały przekazane dla najlepszych klientów naszej firmy (w ramach podziękowania za współpracę). Wartość ich wynosi 81,98 zł netto, 100,02 zł brutto.
Pytanie: Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu pisklętami i obsługą wstawień dla hodowców/opieka weterynarza i dostawa leków. Zatrudniam lekarza weterynarii. Czy ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej lekarza weterynarii stanowi koszt uzyskania przychodu mojej firmy? Czy jeżeli ubezpieczenie obejmuje okres od kwietnia 2007 r. do kwietnia 2008 r., to jest kosztem w całości 2007 r., czy należy ją podzielić na dwa lata podatkowe proporcjonalnie?
Pytanie: Duża polska firma budowlano-remontowa podpisała ze mną umowę na wykonanie robót. Firma ta wykonuje kontrakt na rzecz innej polskiej firmy. Roboty mają być wykonywane na Litwie i w Holandii. Oprócz stawek za wykonywaną przez moją firmę usługę, w umowie jest zapis, że firma ta będzie pokrywać koszty zakwaterowania moich pracowników, całodzienne wyżywienie, szkolenie bhp oraz koszty dojazdu. Ja ponoszę koszty wynagrodzeń, składek ZUS oraz innych świadczeń należnych pracownikowi zgodnie z Kodeksem Pracy w stosunku do pracowników. Zatrudniłem na umowę o pracę na czas określony powyżej 20 pracowników i oddelegowałem ich do pracy na Litwę i do Holandii. Pobrałem z ZUS E-101 i z NFZ europejskie karty świadczeń zdrowotnych. Czy muszę na piśmie poinformować pracowników o oddelegowaniu do innego kraju (nie znam dokładnej daty zakończenia delegacji, ale raczej poniżej 180 dni)? Czy pracownikom należą się diety za każdy dzień pobytu zagranicą? Co z kosztami uzyskania pracowników (czy je podwyższać)? Jak obliczyć wynagrodzenie za czas delegacji (w umowie o pracę wpisano miesięczne wynagrodzenie i premię uznaniową na czas oddelegowania)? Jak obliczyć podatek dochodowy za tych pracowników i gdzie go płacić (w Polsce czy w miejscu wykonywania pracy)? Czy fakt, że ani ja, ani pracownik nie ponosi kosztów zakwaterowania i wyżywienia, wpływa na przychód do opodatkowania i ze stosunku pracy? Czy w świadectwie pracy muszę podać okres pobytu pracownika zagranicą? Nadmieniam, że po powrocie oddelegowanych pracowników, tych, którzy dobrze wykonywali powierzoną im pracę, chciałbym dalej zatrudniać w Polsce - pisze przedsiębiorca z Krakowa.
Pytanie: Spółdzielnia, której jestem księgową, zajmuje się produkcją opakowań tekturowych. Dysponujemy pomieszczeniami, które zamierzamy oddać w najem. Czy ogłoszenie w gazecie w sprawie wynajmu pomieszczeń można zaliczyć do kosztów reklamy?
Pytanie: Jesteśmy prywatną uczelnią wyższą, działamy w oparciu o ustawę o szkolnictwie wyższym. Czy podlegamy badaniu bilansu w oparciu o ustawę o rachunkowości? Czy zasądzone odszkodowanie za niezgodne z przepisami rozwiązanie umowy o pracę, zasądzone koszty zastępstwa procesowego, koszty postępowania w pierwszej instancji stanowią koszty uzyskania przychodów? Jesteśmy jednostką zwolnioną przedmiotowo na podstawie art.17.1.ust.4 ustawy o updop. Czy dochód powstały w wyniku nieuznania wydatku za koszt uzyskania przychodu podlega opodatkowaniu updop? Jaki status prawny ma niepaństwowa uczelnia wyższa? - pyta księgowa z Warszawy.
Pytanie: Czy zgodnie z nowymi przepisami podatnicy prowadzący księgę przychodów i rozchodów powinni księgować faktury za telefon, energię elektryczną, wywóz nieczystości z datą ich otrzymania, czy datą wystawienia faktury, czy może z datą płatności? Problem też pojawił się w sytuacji, kiedy fakturę otrzymano 4 stycznia 2007 r. - data wystawienia była 30 grudnia 2006 r., a termin płatności 15 stycznia 2007 r. Faktura za abonament telefoniczny dotyczyła stycznia 2007 r., a rozmowy były za grudzień 2006 r. To samo pytanie dotyczy ewidencji VAT - z jaką datą ująć w ewidencji? - pyta księgowa z Torunia.
Pytanie: Zauważyłam, że w 2005 r. za grudzień nie zostały ujęte składki na ubezpieczenia społeczne zapłacone za pracowników przez pracodawcę. Jest to kwota około 3,5 tys. zł. Firma osiąga przychody ok. 5 mln w skali roku. Jak postąpić w takiej sytuacji? - pyta księgowa z Gorzowa Wielkopolskiego.
Pytanie: Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada lokal użytkowy, który wynajmuje innej firmie. W celu zabezpieczenia się na wypadek rezygnacji klienta z wynajmu zlecono firmie specjalistycznej opracowanie alternatywnej koncepcji zagospodarowania i użytkowania tego lokalu. Czy ten wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu? Jeśli tak, to czy jest to koszt jednorazowy, czy podlega odpisom amortyzacyjnym?
Pytanie: Czy przy usługowym prowadzeniu ksiąg w biurze rachunkowym występują pozycje "materiały" podlegające wpisowi w kolumnie 10 KPiR? Jeżeli tak, to proszę o kilka przykładowych pozycji, np. jak klasyfikować zakup papieru do wydruków lub zakup innych materiałów biurowych? – pyta księgowa z Łodzi.
Pytanie: Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą: catering, gastronomia. Rozliczam się na PKPIR i jestem płatnikiem VAT. W styczniu 2007 r. zakupiłam nowy punkt gastronomiczny - firmę i podpisałem akt notarialny (środki trwałe 25.000, wyposażenie 20.000, 5 pracowników, lokal - wartość firmy 150.000 zł). Proszę o pilną odpowiedź, jak zewidencjonować, zaksięgować i rozliczyć podatkowo to zdarzenie. Czy ta czynność podlega PCC, jeżeli tak, to w jakiej wysokości i kto odprowadza: ja czy notariusz? – pyta przedsiębiorca z Mrągowa.
Pytanie: Pracownik otrzymuje wynagrodzenie w ostatnim dniu roboczym każdego miesiąca. W grudniu 2006 r. wynagrodzenie nie zostało wypłacone pracownikowi ze względu na brak środków pieniężnych na rachunku firmy. Wypłaty dokonano dopiero 2 stycznia 2007. Jakie koszty uzyskania przychodów powinny być potrącone, czy ustalone na 2006 r.? Czy w PIT-11 za 2006 r. należy wykazać niewypłacone wynagrodzenie za grudzień oraz koszty uzyskania przychodów za 12 miesięcy? – pyta księgowa z Torunia.
Pytanie: Jak ująć w księgach rachunkowych fakturę dotyczącą kosztów reprezentacji w 2007 r.? - pyta księgowa z Rzeszowa.
Pytanie: Proszę o podanie sposobu wyliczenia kwoty, którą należy przekazać do komornika (zajęcie komornicze inne niż alimentacyjne - 1/2 wynagrodzenia). Pracownik otrzymuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości 1.300 zł brutto – pisze księgowa z Raszyna.
Pytanie: Firma zajmuje się obsługą samochodów naszych klientów. Klient, który oddaje Nam samochód do naprawy, dostaje od nas samochód zastępczy. My wynajmujemy samochód dla klienta od firmy zewnętrznej i otrzymujemy na to fakturę. Koszty tego samochodu doliczamy do faktury za całość usługi dla klienta. Czy możemy w kosztach uwzględnić całość kwoty za najem? Czy musimy też prowadzić kilometrówkę do tego samochodu - a właściwie nie my, a klient? Czy możemy odliczać całość VAT od najmu tego samochodu, czy tylko 60% (jest to samochód osobowy)?- pyta księgowa z Warszawy.
Pytanie: Jakie muszą być spełnione warunki zaliczenia w koszty i w związku z tym odliczenia VAT z faktury stanowiącej refakturę za energię elektryczną? Czy podatnik, który otrzymał taką refakturę musi posiadać tytuł prawny do lokalu?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip