Problem: W lutym spółka z o.o., czynny podatnik VAT, wystawiła fakturę sprzedaży dla zagranicznego kontrahenta z błędnym NIP odbiorcy. Jak prawidłowo powinien być skorygowany ten błąd?
Artykuł 108 ustawy o VAT sankcjonuje konieczność zapłaty VAT w przypadku wystawienia faktury, na której jest on wykazany. Co jednak w sytuacji, gdy po wystawieniu faktury okaże się, że wykazana kwota jest błędna?
Jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza Unię Europejską.
Podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym wystawił fakturę korygującą, jeśli tylko spełni ustawowe warunki.
Pod koniec 2022 roku ma wejść w życie pakiet zmian w podatku od towarów i usług nazwany SLIM VAT 3. Jedna ze zmian zakłada dodanie przepisów wskazujących, jakie kursy przeliczeniowe należy stosować dla faktur korygujących wystawianych do faktur pierwotnych wystawionych w walucie obcej. Sprawdź szczegóły.
Korygowanie sprzedaży jest rzeczą normalną w biznesie. Powody korekty są różne – może to być pomyłka czy udzielony rabat. Niekiedy jednak sprzedawcy korygują faktury do zera i wystawiają nowy dokument. Sprawdźmy, czy takie postępowanie jest zawsze prawidłowe.
Pytanie: W jaki sposób można skorygować błędny NIP wprowadzony na fakturze sprzedaży wysłanej do kontrahenta? Pomyłka została zauważona przed sporządzeniem JPK_VAT z deklaracją.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip