Pytanie: W jaki sposób można skorygować błędny NIP wprowadzony na fakturze sprzedaży wysłanej do kontrahenta? Pomyłka została zauważona przed sporządzeniem JPK_VAT z deklaracją.
Nowelizacja ustawy o VAT (w ramach pakietu SLIM VAT, który wszedł w życie 1 stycznia 2021 r.) wprowadziła brak konieczności uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktur korygujących in minus oraz uregulowanie rozliczania korekt zwiększających cenę. W konsekwencji w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania. Pewne wskazówki mogą także wynikać z opublikowanego przez resort finansów projektu objaśnień w sprawie SLIM VAT. Duże znaczenie przy ocenie danego przypadku będą miały z pewnością ogólne reguły dowodowe wynikające z Ordynacji podatkowej. Można by rzec, że nowe zasady mają właśnie również swoje „plusy i minusy”. Minusem jest użycie przez ustawodawcę pewnych ogólnych sformułowań. Z drugiej strony podatnicy mogą korzystać z różnych dodatkowych możliwości dowodzenia tego, jak w istocie przedstawiał się stan faktyczny.
Objaśnienia podatkowe Ministerstwa Finansów w sprawie faktur uproszczonych pojawiły się na stronie MF 20 października 2020 r. MF wyjaśniło w nich zasady uznawania paragonów fiskalnych z numerem NIP za faktury uproszczone oraz zasady ich ewidencjonowania w nowym pliku JPK od 1 października 2020 r. Zobacz, jakie ma to dla Ciebie praktyczne skutki.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip