Kopie faktur, faktur korygujących, a także not korygujących można przechowywać w formie elektronicznej. Jest to możliwe, o ile system archiwizacji tych dokumentów zapewni autentyczność, integralność i czytelność ich treści.
Podatnicy muszą przechowywać wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie – w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Ponadto na żądanie organu podatkowemu lub organu kontroli skarbowej trzeba bezzwłocznie zapewnić dostępu do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.
Do obowiązków podatnika należy też określenie sposobu zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. W praktyce nie zawsze jest jasne, jak należy rozumieć ten wymóg.
Osoba wystawiająca fikcyjną fakturę ma obowiązek zapłacić wykazany w niej VAT. Może również odpowiadać karnie. Ten dualizm nie jest sprzeczny z konstytucją – uznał Trybunał Konstytucyjny we wczorajszym wyroku.
We wniosku do ministra finansów przedsiębiorca może pytać o to, czy wprowadzony przez niego sposób otrzymywania faktur w wersji elektronicznej, ich weryfikowania oraz przechowywania spełnia wymagane przepisami wymogi. Takie wnioski płyną z wyroku NSA.
Zaliczka w euro omyłkowo przelana na konto złotówkowe zamiast walutowe nie odzwierciedla zdarzenia gospodarczego. W konsekwencji w takiej sytuacji przedsiębiorca nie wystawia faktury zaliczkowej.
Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy zajmującego się sprzedażą koksu. Firma umówiła się ze swoim kontrahentem, że ten wpłaci zaliczkę w euro na rachunek walutowy spółki. Omyłkowo partner biznesowy przelał pieniądze na rachunek przedsiębiorcy prowadzony w złotówkach, zamiast na walutowy.
Jeżeli otrzymana zaliczka i zrealizowana sprzedaż odbywa się w tym samym miesiącu, przedsiębiorca może zrezygnować z wystawiania faktury zaliczkowej.
Fakturę wystawia się odpowiednio nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, jak również nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty (jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty).
W jaki sposób firma powinna postępować z fakturami, które wpływają pocztą elektroniczną na adres przeznaczony wyłącznie do takiej korespondencji. Czy po ich wydrukowaniu i zaksięgowaniu trzeba je jakoś specjalnie archiwizować?
Podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Wynika to z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
W sytuacji gdy zamówione przez spółkę usługi reklamowe w rzeczywistości nie zostały wykonane, to nie ma ona prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur – orzekł WSA w Rzeszowie.
Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy, który prowadził trzy restauracje na podstawie umów franchisowych. Umowy zawierały postanowienia odnośnie prowadzenia kampanii reklamowych, na podstawie których franczyzobiorca miał obowiązek wpłacać minimum 4,5% wartości sprzedaży brutto do wykorzystania w krajowej działalności reklamowej i promocyjnej. Spółka musiała też prowadzić własną działalność promocyjno-reklamową o wartości minimum 1% rocznej sprzedaży restauracji brutto.
Kontrola skarbowa ujawniła, że spółka zaewidencjonowała 20 faktur VAT wystawionych przez klub rajdowy za usługi reklamowe. Organy zakwestionowały jednak prawo do odliczenia podatku należnego z kilku faktur.
Zamienne użycie na fakturze sformułowania data sprzedaży, co odpowiada dacie dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, nie skutkuje uznaniem takiego dokumentu za wadliwy.
Podarowany żonie towar handlowy, przy nabyciu których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia, podlega opodatkowaniu VAT.
Aby możliwe było wdrożenie procedury samofakturowania z wykorzystaniem faktur elektronicznych, konieczne jest spełnienie określonych warunków. Jednym z nich jest zawarcie umowy. Muszą się tam znaleźć postanowienia dotyczące zatwierdzania i akceptacji poszczególnych faktur.
W przypadku anulowania faktury sprzedawca powinien posiadać w swojej dokumentacji zarówno kopię, jak i oryginał dokumentu sprzedaży. Konieczna jest też adnotacja unieważniającą fakturę, która uniemożliwi powtórne wydanie i wykorzystanie.
Faktura VAT jedynie sporządzona, a nie dokumentująca rzeczywistych zdarzeń gospodarczych oraz nie wprowadzona do obrotu prawnego, nie jest zatem fakturą wystawioną w rozumieniu ustawy o VAT. Nie stanowi zatem podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego. W konsekwencji anulowania faktury VAT podatnik nie wykazuje wartości w niej zawartych w deklaracji VAT – wyjaśnił dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip