deklaracja VAT

Stawka VAT na dostawę budynków

Pytanie:  W 2005 roku użytkowaliśmy w działalności gospodarczej obcy środek trwały (budynki przemysłowe wraz z placem), w których dokonaliśmy ulepszeń na kwotę 276 tys. zł, odliczając VAT od zakupów związanych z ulepszeniami. Jeszcze w 2005 roku rozpoczęliśmy amortyzację inwestycji. W 2006 roku aktem notarialnym zakupiliśmy użytkowane budynki wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu za kwotę 933 tys. zł, w tym prawo użytkowania wieczystego 598 tys., budynek wraz z infrastrukturą 335 tys. zł. W akcie notarialnym zaznaczono prawo do zwolnienia od VAT sprzedaży nieruchomości, której budynki pochodziły z lat 70-tych, z powołaniem się na przepisy, obowiązujące w 2006 roku, a uprawniające do zwolnienia tej sprzedaży z opodatkowania VAT. Przyjęliśmy nieruchomość w użytkowanie dokumentem OT, zwiększając wartość z aktu notarialnego o niezamortyzowaną część nakładów inwestycyjnych z 2005 roku, co dało wartość początkową budynków 587 tys. zł. W 2016 roku dokonaliśmy kolejnego ulepszenia budynków o wartość 112 tys. zł. Obecnie zamierzamy sprzedać całą nieruchomość wraz prawem wieczystego użytkowania gruntu. Czy w sytuacji poniesienia nakładów na ulepszenie zakupionej inwestycji powinniśmy: opodatkować zamierzoną sprzedaż stawką VAT 23%, z racji poniesienia nakładów na ulepszenie przekraczającą 30% wartości inwestycji (sprzed zakupu 252 tys. zł + 112 tys. nakłady z 2016 roku), czy skorzystać ze zwolnienia sprzedaży na podstawie art 43 ust. 1 pkt 10  i 10a ustawy o VAT z racji braku prawa do odliczenia VAT przy zakupie nieruchomości oraz niskiej wartości ulepszeń poniesionych po zakupie nieruchomości w 2016 roku?

Zmiany w VAT od września: Dokonywanie płatności na rachunki z wykazu podatników VAT

Pytanie:  Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, w związku ze zmianą przepisów wprowadzonych ustawą z 12 kwietnia 2019 r. o podatku VAT mam pytania. 1. Czy zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 13 ustawy z 12 kwietnia 2019 r. podatnik (spółka) ma obowiązek sprawdzić w urzędzie skarbowym numery rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe? 2. Czy podatnik (spółka) zarejestrowany w urzędzie skarbowym, który na podstawie zawartej umowy za dostawę materiałów, towarów lub wykonanych usług (udokumentowanych fakturą) dokona zapłaty przelewem za ww. świadczenia (w kwocie równej 15.000 zł lub wyższej) ma obwiązek sprawdzić nr rachunku rozliczeniowego kontrahenta w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT od 1 września 2019 r., a jeżeli nr rachunku rozliczeniowego kontrahenta (dostawcy) na dany dzień zapłaty nie będzie prawidłowy, to jak wówczas spółka ma postąpić?3. Kontrahenci (na podstawie zawartych umów) świadczą usługi ciągłe na rzecz spółki i na koniec każdego miesiąca w danym roku wystawiają faktury (w kwocie nie przekraczającej 15.000 zł), zapłata następuje przelewem, czy wówczas spółka ma obwiązek sprawdzić nr rachunku rozliczeniowego (dostawcy usługi) w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT od 1 września 2019 r.? 4. Kontrahenci świadczą na rzecz spółki usługi na podstawie faktury (bez umowy zgodnie z przyjętymi zasadami polityki kontroli biznesowej w spółce) w kwocie nieprzekraczającej 15.000 zł zapłata następuje przelewem, czy wówczas spółka ma obwiązek sprawdzić nr rachunku rozliczeniowego (dostawcy usługi) w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT od 1 września 2019 r.?