Zdarzają się sytuacje, że nieuczciwi bądź dotknięci bankructwem pracodawcy nie wypłacili pracownikom wynagrodzenia za wykonaną pracę. Swoich racji osoby te muszą dochodzić na drodze sądowej, co może trwać przez kolejne lata. Czy w takiej sytuacji osoby te powinny samodzielnie opłacić podatek od domniemanego wynagrodzenia? W tej sprawie wypowiedziało się Ministerstwo Finansów. Poznaj szczegóły.
Załóżmy, że wynagrodzenie za październik jest płatne do 10. następnego miesiąca, czyli do 10 listopada. Kiedy złożyć deklarację i odprowadzić składki ZUS? - do 15 listopada, czy do 15 grudnia.
Przedsiębiorca zatrudnia w sklepach spożywczych pracowników na dwie zmiany. Wynagrodzenie wypłaca w stałej miesięcznej kwocie wraz nadgodzinami za pracę w soboty. Średnio pracownik przepracowuje tygodniowo 48 godz. Pierwsza zmiana rozpoczyna się o 6:14, a druga zmiana o 14:22. W związku z pandemią koronawirusa chcąc ograniczyć ryzyko zachorować i ewentualnego rozprzestrzeniania się wirusa firma chce wprowadzić przerwę w pracy sklepu (30 minut dzienne – 15 min. na dezynfekcję sklepu po pracy każdej ze zmian oraz czas na opuszczenie pracy przez pracowników pierwszej zmiany). W tym celu zmienił czas pracy zmian tak, że pierwsza zmiana pracuje od 6:00 do 14:15, a druga od 14:20 do 22:00. W kolejnym tygodniu pracownicy zamieniają się zmianami. W efekcie na koniec miesiąca część pracowników może nie wypracować miesięcznej liczby godzin pracy (różnica 5 minut w sumie miesięcznie może dać około 1 godz. nieprzepracowanej). Jak w takiej sytuacji wypłacić wynagrodzenie pracownikom?
Rozporządzenie ministra finansów z 20 lipca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych w egzekucji należności pieniężnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1314) wprowadziło nowy wzór zawiadomienia o zajęciu wynagrodzenia za pracę.
Parametry podatkowe, takie jak koszty uzyskania przychodów, stawka podatku, kwota zmniejszająca podatek, są stosowane w wysokościach obowiązujących w momencie uzyskania przez podatnika przychodu, a nie w okresie, za jaki ten przychód jest należny.
Pracodawca wypłacił dwojgu pracownikom zaliczki na wynagrodzenia brutto, przewyższające wartość wypłaty grudniowej brutto płatnej w styczniu. Czy powinny zostać naliczone koszty uzyskania przychodów, kwota wolna od podatku i składki na ZUS już od zaliczki grudniowej, a na liście głównej za miesiąc grudzień powinny zostać przyjęte wartości zerowe? Czy pracodawca powinien był dopiero w styczniu od różnicy między listami płac naliczyć ponownie koszty uzyskania przychodu, kwotę wolną od podatku i składki na ZUS?
Wynagrodzenie dla kuratora osoby częściowo ubezwłasnowolnionej powinno być finansowane z dochodów własnych gminy. Wypłacanie wynagrodzeń kuratorów nie jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej finansowanym z budżetu państwa.
Dobiegają końca prace nad ustawą o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Po zmianach dodatek za staż pracy nie będzie włączany do wynagrodzenia miesięcznego ustalanego na potrzeby porównania go z wynagrodzeniem minimalnym.
Od nowego roku wzrośnie minimalne wynagrodzenie za pracę oraz stawka godzinowa. Takie zmiany zakłada projekt rozporządzenia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip