Masz wątpliwości dotyczące księgowania kontraktów forward, nadwyżek magazynowych, kredytu w rachunku bieżącym czy not obciążeniowych? Sprawdź 6 najczęściej spotykanych problemów księgowych i ich praktyczne rozwiązania. Dowiesz się, jak prawidłowo ująć transakcje w księgach rachunkowych, uniknąć błędów oraz jak interpretować przepisy rachunkowe. Zyskaj pewność w ewidencjonowaniu skomplikowanych operacji – skorzystaj z naszego przewodnika!
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Na jakich kontach należy ująć zawarcie kontraktu forward na zakup i sprzedaż waluty?
Jakie są zasady księgowania kontraktów terminowych w księgach rachunkowych?
Dlaczego nie jest konieczne dodatkowe księgowanie nadwyżek magazynowych zbóż?
Dlaczego kredyt w rachunku bieżącym powinien być prezentowany jako zobowiązanie krótkoterminowe?
W jakich sytuacjach można utworzyć rezerwę zgodnie z ustawą o rachunkowości?
Na jakim koncie należy ująć należności dochodzone na drodze sądowej?
Polecamy też:
Unikaj błędów w sprawozdaniu finansowym. Sprawdź najczęstsze pułapki
Zdarzenia po dacie bilansu – praktyczne wskazówki i 4 przykłady księgowań
Rozwiązania 7 kluczowych problemów rachunkowych – nowe przepisy i praktyczne wskazówki
Oglądaj szkolenia:
Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe kosztów bierne - praktyczne przykłady księgowań cz. 1
Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe kosztów bierne - praktyczne przykłady księgowań cz. 2
Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe kosztów bierne - praktyczne przykłady księgowań cz. 3
Sporządzenie sprawozdania finansowego to wyzwanie, które wymaga precyzji i zgodności z przepisami. Nie pozwól, aby drobne przeoczenia wpłynęły na wiarygodność Twoich danych. Dowiedz się, jak unikać najczęstszych pułapek, i zyskaj pewność, że Twoje sprawozdanie spełni wszystkie wymagania. Sprawdź wskazówki eksperta i unikaj kosztownych błędów.
Sprawozdanie finansowe można uznać za rzetelne wówczas, gdy jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz wiernie ukazuje stan rzeczywisty, istniejący na dzień bilansowy. Aby uniknąć błędów, należy szczególną uwagę zwrócić na takie kwestie jak: zasada kontynuacji działalności, przeprowadzenie inwentaryzacji, prawidłowa wycena aktywów i zobowiązań, stosowanie właściwych stawek amortyzacyjnych oraz aktualizowanie wartości należności.
Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego przede wszystkim trzeba mieć na uwadze zasadę rzetelnego obrazu (art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Wynika z niej, że w księgach i sprawozdaniu finansowym należy rzetelnie i jasno przedstawiać sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki. A zatem ważne jest, aby przed sporządzeniem bilansu dokonać kontroli poprawności zapisów księgowych.
Innymi ważnymi zasadami są wiążące się z ustaleniem rzetelnego obrazu: zasada kontynuacji działalności i zasada ostrożnej wyceny, które odnoszą się do sposobu wyceny aktywów i pasywów w bilansie.
Pułapka 1 – Kontynuacja działalności
Zasada kontynuacji działalności mówi, że przy stosowaniu przyjętych zasad (polityki) rachunkowości przyjmuje się założenie, że jednostka będzie kontynuowała w dającej się przewidzieć przyszłości działalność w niezmniejszonym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym. Gdy założenie kontynuacji nie jest zasadne, trzeba stosować art. 29 uor. Zgodnie z nim, nie przyjmuje się ogólnych zasad wyceny bilansowej (art. 28 uor), tylko wycenia się aktywa po cenach sprzedaży netto możliwych do uzyskania, nie wyższych od cen ich nabycia albo kosztów wytworzenia, pomniejszonych o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.
Polecamy też:
Zmiany w ustawie o rachunkowości: Nowe limity dla jednostek mikro i małych w 2025 roku
Jak w sprawozdaniu za 2024 rok poprawić błąd z poprzednich lat
Sprawdź, jak naprawić błędy księgowe z poprzednich lat
Jakie można zastosować uproszczenia w sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2024 rok
Jak przygotować sprawozdanie finansowe za 2024 rok zgodnie z nowymi przepisami
Prawidłowe rozliczanie zdarzeń po dacie bilansu to klucz do rzetelnych sprawozdań finansowych. W tym artykule znajdziesz liczne przykłady oraz praktyczne wskazówki, jak rozpoznać zdarzenia korygujące i niekorygujące, a także jak uniknąć błędów w ich ujęciu. Skorzystaj z wiedzy, aby usprawnić swoje działania i zadbać o pełną zgodność z przepisami.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Oglądaj szkolenia dotyczące rachunkowości
Polecamy też:
Jak księgować zdarzenia po dniu bilansowym – wyjaśnienie na przykładzie
Korekta błędów w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym. Przykłady, wskazówki
Polecamy szkolenie w Akademii Portalu FK:
Ministerstwo Finansów zamierza zmodyfikować przepisy dotyczące sporządzania przez jednostki spoza sektora finansowego skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych. Odpowiedni projekt jest już gotowy. Poznaj planowane zmiany w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym grupy kapitałowej.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Rachunkowość instrumentów finansowych - od kiedy stosować nowe przepisy
Jakie można zastosować uproszczenia w sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2024 rok
Zmiany w ustawie o rachunkowości: Nowe limity dla jednostek mikro i małych w 2025 roku
Naucz się sporządzania rachunku przepływów pieniężnych w praktyce! Podczas szkolenia online poznasz różnice między krajowymi i międzynarodowymi standardami oraz nauczysz się obliczać kluczowe wskaźniki. Konkretne ćwiczenia na przykładach i praktyczne wskazówki pomogą Ci zwiększyć efektywność w pracy. Oglądaj szkolenie wynieś swoją wiedzę na wyższy poziom!
Korzyści z obejrzenia szkolenia:
Polecamy też:
Rachunek przepływów pieniężnych w praktyce
Polecamy inne szkolenia z rachunkowości:
Jak prawidłowo ujmować zobowiązania w bilansie - Praktyczne wskazówki z przykładami
Jak prawidłowo wykazywać rozrachunki w bilansie – praktyczne przykłady
Prawidłowe tworzenie odpisów aktualizujących wartość należności zgodnie z ustawą o rachunkowości
Rachunek przepływów pieniężnych to niezastąpione narzędzie w ocenie kondycji firmy, które pozwala na sprawdzenie jej płynności oraz rentowności. Szkolenie online wprowadzi Cię w szczegóły sporządzania cash flow, wyjaśni różnice między metodą pośrednią a bezpośrednią i pokaże, jak praktycznie wykorzystać te dane. Oglądaj szkolenie i wzmocnij swoją wiedzę finansową!
Oglądaj szkolenie i zacznij stosować zdobytą wiedzę już teraz!
Polecamy inne szkolenia z rachunkowości:
Rachunek przepływów pieniężnych w praktyce – szkolenie z analizą i ćwiczeniami
Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe kosztów bierne - praktyczne przykłady księgowań cz. 1
Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe kosztów bierne - praktyczne przykłady księgowań cz. 2
Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe kosztów bierne - praktyczne przykłady księgowań cz. 3
Zastanawiasz się, jak poradzić sobie z wyzwaniami rachunkowymi w nowym roku? Przygotowaliśmy odpowiedzi na 7 najczęściej pojawiających się problemów – od zmian w ustawie o rachunkowości po poprawne rozliczenie środków trwałych i produkcji niezakończonej. Sprawdź, jak usprawnić księgowość, uniknąć błędów i zapewnić zgodność z przepisami.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Poznaj praktyczne rozwiązania problemów rachunkowych
Polecamy też:
Nowe obowiązki w sprawozdawczości niefinansowej – przygotuj się na 2025 rok
7 przykładów dotyczących rozliczania kosztów na przełomie roku. Sprawdź skutki podatkowo-rachunkowe
Zdarzenia po dacie bilansu – praktyczne wskazówki i 4 przykłady księgowań
Unikaj błędów w sprawozdaniu finansowym. Sprawdź najczęstsze pułapki
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, do jakich okresów sprawozdawczych ma zastosowanie nowe rozporządzenie MF w sprawie rachunkowości instrumentów finansowych. Zmiany mają ułatwić stosowanie przepisów w tym zakresie przez podmioty będące ich adresatami. Poznaj szczegóły.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Elektroniczne księgi rachunkowe od 2025 roku: zyskaj gotowość do generowania plików JPK CIT
Jakie można zastosować uproszczenia w sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2024 rok
Nowelizacja ustawy o rachunkowości: kluczowe zmiany i nowe obowiązki sprawozdawcze
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Oglądaj szkolenie w Akademii Portalu FK:
Bezpieczna księgowość: zidentyfikuj i wyeliminuj najczęstsze błędy rachunkowe
Polecamy też:
Nowe obowiązki w sprawozdawczości niefinansowej – przygotuj się na 2025 rok
Jakie można zastosować uproszczenia w sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2024 rok
Zdarzenia po dacie bilansu – praktyczne wskazówki i 4 przykłady księgowań
Unikaj błędów w sprawozdaniu finansowym. Sprawdź najczęstsze pułapki
Zmiany w ustawie o rachunkowości: Nowe limity dla jednostek mikro i małych w 2025 roku
Już od 1 stycznia 2025 r. księgowi muszą zmierzyć się z nowymi obowiązkami wynikającymi z nowelizacji ustawy o rachunkowości. Raportowanie zrównoważonego rozwoju stanie się stałym elementem sprawozdawczości firm. Dowiedz się, kogo objęły zmiany, jakie wymogi należy spełnić i jak krok po kroku przygotować się do nowych regulacji. Nie czekaj na ostatnią chwilę – sprawdź, co musisz zrobić już teraz!
Zmiany w ustawie o rachunkowości (UoR), wprowadzone na podstawie ustawy z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (zwanej dalej: ustawą zmieniającą UoR lub nowelizacją UoR) zakładają, już od 1 stycznia 2025 r. zastosowanie nowych przepisów związanych z raportowaniem zrównoważonego rozwoju.
O co chodzi z raportowaniem zrównoważonym
Na wstępie warto wyjaśnijmy trzy podstawowe pojęcia, mianowicie:
a) zrównoważony rozwój to taki rozwój, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez szkody dla przyszłych pokoleń,
b) CSR (skrót od ang. corporate social responsibility) czyli społeczna odpowiedzialność biznesu – to takie podejście do zarządzania organizacją, które uwzględnia dobrowolne, odpowiedzialne stanowisko wobec spraw społecznych i środowiskowych.
c) ESG jest to zarządzanie organizacją w sposób społecznie odpowiedzialny, zapewniający zrównoważony rozwój, poprzez wdrożenie zasad i regulacji określonych dla obszaru środowiska (skrót E – ang. enviromental), spraw społecznych (skrót S – ang. social) i ładu organizacyjnego (skrót G – ang. governance).
Wraz z początkiem 2025 roku wskazane pojęcia będę stałym elementem związanym z rachunkowością i sprawozdawczością finansową.
Skąd wzięła się ta koncepcja? Czy ona musi być obowiązkowo stosowana?
We wrześniu 2015 r. przywódcy wszystkich 193 krajów członkowskich ONZ podpisali dokument „Przekształcania naszego świata: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030”. Agenta ta zawiera cele i działania właśnie w 3 wymiarach: środowiskowym, społecznym i gospodarczym[1]. Z drugiej strony w roku 2016 zostało podpisane a następnie ratyfikowane przez UE porozumienie paryskie, którego celem jest wdrażanie Konwencji Narodów Zjednoczonych (z 1992 roku) w sprawie zmian klimatu. Kolejnym krokiem do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku oraz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ było przyjęcie strategii Europejski Zielony Ład.
Komunikat w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu został opublikowany w grudniu 2019 r. Komisja Europejska przyjęła szereg aktów prawnych i strategii celem osiągnięcia założeń określonych w Agendzie ONZ2030, porozumieniu paryskim oraz Europejskim Zielonym Ładzie, a są to m. in. regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju i raportowania w tym zakresie.
Jaki wpływ mają te wszystkie koncepcje na rachunkowość? Otóż – wbrew pozorom - bardzo duży, ponieważ - nowe przepisy w zakresie raportowania zrównoważonego zrównują istotność informacji niefinansowych i finansowych.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.