Jakie są zasady ujmowania i rozliczania kosztów w księgach rachunkowych na przełomie roku? Poznaj wskazówki eksperta i skorzystaj z przykładów, w których znajdziesz przykłady księgowań.
1. Pojęcie kosztów oraz ich ewidencja
Aby właściwie kwalifikować i rozliczać koszty, należy najpierw przypomnieć ich definicję. Co istotne, ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji zawartych w ustawach podatkowych. I tak przez koszty rozumie się uprawdopodobnione zmniejszenia w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzą do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru w inny sposób niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli (art. 3 ust. 1 pkt 31 ustawy o rachunkowości).
Często na przełomie roku obrotowego jednostki gospodarcze ponoszą różnego rodzaju koszty, które głównie dotyczą zużycia energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych (w tym rozmowy telefoniczne i\lub abonament, internet), różnego rodzaju ubezpieczeń, ale również prenumerat czasopism branżowych.
Kwalifikując koszty bilansowe do danego roku obrotowego należy kierować się nadrzędnymi zasadami rachunkowości, w tym przede wszystkim zasadą memoriału oraz zasadą współmierności przychodów i kosztów, a także zasadą istotności (art. 6 ust. 1 i 2, art. 4 ust. 4 i 4a, art. 8 ust. 1 ustawy o rachunkowości).
Polecamy też:
Elementy sprawozdania finansowego. Jak przygotować sprawozdanie za 2023 rok
Wycena aktywów i pasywów – poznaj metody, aby prawidłowo sporządzić sprawozdanie
Jak ujmować koszty operacyjne podstawowej działalności gospodarczej w wariancie porównawczym
Czy umowę leasingu na sprzęt komputerowy trzeba ująć w bilansie
Dane finansowe a prawa i obowiązki z ustawy o rachunkowości - zestawienie
Do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić wszystkie zdarzenia, które nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym (art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Okresem sprawozdawczym natomiast jest ten okres, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub inne sprawozdania sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych.
Koszty ewidencjonujemy w księgach rachunkowych w roku obrotowym, którego one dotyczą, niezależnie od tego, kiedy nastąpi zapłata.
Zasada memoriału
Zasada memoriału określona została w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z zasadą memoriału w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Dla prowadzących księgi rachunkowe wiąże się to z obowiązkiem ujęcia w księgach rachunkowych i w sprawozdaniu finansowym wszystkich zdarzeń gospodarczych, jakie wystąpiły w danym roku obrotowym, bez względu na to, czy zostały one zafakturowane oraz czy zostały zapłacone.
Przykład 1.
Jednostka sprzedała towary pod koniec listopada, zgodnie z umową sprzedaży zapłata nastąpi dopiero w przyszłym roku obrotowym. Przychody ze sprzedaży jednostka ujmie w tym miesiącu, w którym nastąpiła sprzedaż – czyli w listopadzie.
Wynagrodzenia za grudzień
Ta sama zasada dotyczy również ujmowania kosztów. Przykładem mogą być koszty wynagrodzeń za grudzień. Wynagrodzenia te będą kosztami grudnia nawet w sytuacji, gdy zostaną wypłacone w kolejnym miesiącu.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też porady eksperta:
Rozliczanie kosztów z przełomu roku
Wspólnikami spółki jawnej są tylko osoby fizyczne, spółka nie przekracza limitu 2 mln euro. Czy w tej sytuacji trzeba zawiadamiać urząd skarbowy, że spółka nie będzie prowadzić pełnej księgowości? Czy do KRS też trzeba złożyć jakieś dokumenty informujące o tym, że spółka nie będzie sporządzać sprawozdania finansowego? Sprawdźmy.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
czy trzeba składać oświadczenie o braku obowiązku sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego;
Polecamy też:
Elementy sprawozdania finansowego. Jak przygotować sprawozdanie za 2023 rok
Obowiązek badania sprawozdania finansowego za 2023 rok – sprawdź, kogo dotyczy
Wycena aktywów i pasywów – poznaj metody, aby prawidłowo sporządzić sprawozdanie
Podstawowym celem badania rocznego sprawozdania finansowego jest wydanie przez biegłego rewidenta raportu zawierającego opinię o tym, czy sprawozdanie finansowe jest prawidłowe, rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową oraz finansową, jak też wynik finansowy badanej jednostki. Wydana opinia biegłego rewidenta podnosi wiarygodność zbadanego sprawozdania finansowego. Sprawdź, jakie jednostki mają obowiązek poddania badaniu sprawozdanie finansowe za 2023 r.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy w Portalu FK:
Wycena aktywów i pasywów – poznaj metody, aby prawidłowo sporządzić sprawozdanie
Elementy sprawozdania finansowego. Jak przygotować sprawozdanie za 2023 rok
Nie przegap terminów związanych ze sprawozdaniem finansowym - praktyczne zestawienie
Oglądaj szkolenia online:
Jak krok po kroku wysłać sprawozdanie do KRS
Aby prawidłowo przygotować sprawozdanie finansowe, musisz znać zasady wyceny aktywów i pasywów. Skorzystaj z praktycznego podsumowania metod. Wyjaśnienie znajdziesz na przykładach.
Ustawa o rachunkowości określa ogólne zasady wyceny aktywów i pasywów celem przygotowania poprawnego sprawozdania finansowego tj.:
- wiarygodności (rzetelności) - przyjęte do wyceny aktywów i pasywów metody mają odzwierciedlać ich stan rzeczywisty.
- ostrożności – zobowiązuje do dokonywania wyceny wszystkich składników aktywów i pasywów sprawozdania finansowego w oparciu o rzeczywiście poniesione koszty (cenę), z uwzględnieniem zmniejszenia wartości.
- indywidualnej wyceny - wartość składników aktywów i pasywów, przychodów oraz kosztów ustala się oddzielnie i jest zakaz kompensowania wartości różnych
- istotności - należy zapewnić wyodrębnienie w księgach rachunkowych wszystkich zdarzeń istotnych do oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki, przy uwzględnieniu zasady ostrożności.
- kontynuacji działalności - należy stosować w sposób ciągły dokonując w kolejnych okresach sprawozdawczych wyceny aktywów i pasywów na tych samych zasadach, w tym także należy zachować kontynuację metod dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, w celu zachowania porównywalności sprawozdań finansowych.
Metody wyceny aktywów i pasywów zgodnie z ustawą o rachunkowości wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy w sposób przedstawiony w tabeli.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Faktoring w księgach rachunkowych sprawdź ewidencję księgową i wskazówki dotyczące rozliczeń
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.