sprawozdanie finansowe

Rozliczanie kosztów na przełomie roku – przykłady

6 przykładów dotyczących rozliczania kosztów na przełomie roku. Sprawdź skutki podatkowo-rachunkowe

Jakie są zasady ujmowania i rozliczania kosztów w księgach rachunkowych na przełomie roku? Poznaj wskazówki eksperta i skorzystaj z przykładów, w których znajdziesz przykłady księgowań.

1. Pojęcie kosztów oraz ich ewidencja

Aby właściwie kwalifikować i rozliczać koszty, należy najpierw przypomnieć ich definicję. Co istotne, ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji zawartych w ustawach podatkowych. I tak przez koszty rozumie się uprawdopodobnione zmniejszenia w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzą do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru w inny sposób niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli (art. 3 ust. 1 pkt 31 ustawy o rachunkowości).

Często na przełomie roku obrotowego jednostki gospodarcze ponoszą różnego rodzaju koszty, które głównie dotyczą zużycia energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych (w tym rozmowy telefoniczne i\lub abonament, internet), różnego rodzaju ubezpieczeń, ale również prenumerat czasopism branżowych.

Kwalifikując koszty bilansowe do danego roku obrotowego należy kierować się nadrzędnymi zasadami rachunkowości, w tym przede wszystkim zasadą memoriału oraz zasadą współmierności przychodów i kosztów, a także zasadą istotności (art. 6 ust. 1 i 2, art. 4 ust. 4 i 4a, art. 8 ust. 1 ustawy o rachunkowości).

Polecamy też:

Elementy sprawozdania finansowego. Jak przygotować sprawozdanie za 2023 rok

Wycena aktywów i pasywów – poznaj metody, aby prawidłowo sporządzić sprawozdanie

Jak ujmować koszty operacyjne podstawowej działalności gospodarczej w wariancie porównawczym

Czy umowę leasingu na sprzęt komputerowy trzeba ująć w bilansie

Dane finansowe a prawa i obowiązki z ustawy o rachunkowości - zestawienie

Do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić wszystkie zdarzenia, które nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym (art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Okresem sprawozdawczym natomiast jest ten okres, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub inne sprawozdania sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych.

Koszty ewidencjonujemy  w księgach rachunkowych w roku obrotowym, którego one dotyczą, niezależnie od tego, kiedy nastąpi zapłata.

Zasada memoriału

Zasada memoriału określona została w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z zasadą memoriału w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Dla prowadzących księgi rachunkowe wiąże się to z obowiązkiem ujęcia w księgach rachunkowych i w sprawozdaniu finansowym wszystkich zdarzeń gospodarczych, jakie wystąpiły w danym roku obrotowym, bez względu na to, czy zostały one zafakturowane oraz czy zostały zapłacone.

Przykład 1.

Jednostka sprzedała towary pod koniec listopada, zgodnie z umową sprzedaży zapłata nastąpi dopiero w przyszłym roku obrotowym. Przychody ze sprzedaży jednostka ujmie w tym miesiącu, w którym nastąpiła sprzedaż – czyli w listopadzie.

Wynagrodzenia za grudzień

Ta sama zasada dotyczy również ujmowania kosztów. Przykładem mogą być koszty wynagrodzeń za grudzień. Wynagrodzenia te będą kosztami grudnia nawet w sytuacji, gdy zostaną wypłacone w kolejnym miesiącu.

Korzyści 

Po przeczytaniu  tekstu dowiesz się:

  • Jak ewidencjonować koszty na przełomie roku;
  • Na czym polega zasada memoriału w rachunkowości;
  • Jakie są przykładowe zdarzenia występujące na przełomie roku i jak je ujmować zgodnie z zasadą memoriału:
  • Co oznacza zasada istotności;
  • Z jakich uproszczeń może skorzystać jednostka;
  • Jak ujmować wynagrodzenia z grudnia;
  • Jak określać próg istności;
  • Jak rozliczać w czasie koszty dotyczące przyszłych okresów.

Sprawdź też porady eksperta:

Rozliczanie kosztów z przełomu roku

Jak rozliczać faktury i korekty z przełomu roku

Faktury kosztowe otrzymane z opóźnieniem - jak księgować

Wycena aktywów i pasywów – metody

Wycena aktywów i pasywów – poznaj metody, aby prawidłowo sporządzić sprawozdanie

Aby prawidłowo przygotować sprawozdanie finansowe, musisz znać zasady wyceny aktywów i pasywów. Skorzystaj z praktycznego podsumowania metod. Wyjaśnienie znajdziesz na przykładach.

Ustawa o rachunkowości określa ogólne zasady wyceny aktywów i pasywów celem przygotowania poprawnego sprawozdania finansowego tj.:

 - wiarygodności (rzetelności) - przyjęte do wyceny aktywów i pasywów metody mają odzwierciedlać ich stan rzeczywisty.

- ostrożności – zobowiązuje do dokonywania wyceny wszystkich składników aktywów i pasywów sprawozdania finansowego w oparciu o rzeczywiście poniesione koszty (cenę), z uwzględnieniem zmniejszenia wartości.

- indywidualnej wyceny - wartość składników aktywów i pasywów, przychodów oraz kosztów ustala się oddzielnie i jest zakaz kompensowania wartości różnych

 - istotności - należy zapewnić wyodrębnienie w księgach rachunkowych wszystkich zdarzeń istotnych do oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki, przy uwzględnieniu zasady ostrożności.

- kontynuacji działalności - należy stosować w sposób ciągły dokonując w kolejnych okresach sprawozdawczych wyceny aktywów i pasywów na tych samych zasadach, w tym także należy zachować kontynuację metod dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, w celu zachowania porównywalności sprawozdań finansowych.

Metody wyceny aktywów i pasywów zgodnie z ustawą o rachunkowości wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy w sposób przedstawiony w tabeli.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jakie są metody wyceny aktywów i pasywów;
  • Jak wyceniać poszczególne składniki aktywów i pasywów;
  • Czym jest cena nabycia;
  • Kiedy mamy do czynienia z trwałą utratą wartości;
  • Czym jest wartość godziwa.

Polecamy też:

Faktoring w księgach rachunkowych sprawdź ewidencję księgową i wskazówki dotyczące rozliczeń

   Sprawozdanie finansowe za rok 2023. Jak je prawidłowo przygotować

Sprawozdanie finansowe za rok 2023. Jak je prawidłowo przygotować

Sprawozdanie finansowe ma na celu pokazanie sytuacji majątkowej i finansowej firmy. Na podstawie zatwierdzonego sprawozdania finansowego ustala się wielkość zysku. Dowiedz się, jak przygotować sprawozdanie.

Elementy sprawozdania finansowego

Podstawowe elementy sprawozdania finansowego to:

1) bilans,

2) rachunek zysków i strat,

3) informacja dodatkowa,

oraz dodatkowe elementy sprawozdania finansowego dla wybranych jednostek:

4) zestawienie zmian w kapitale własnym,

5) zestawienie zmian w aktywach netto,

6) rachunek przepływów pieniężnych,

7) zestawienie lokat,

8) zestawienie informacji dodatkowych o alternatywnej spółce inwestycyjnej.

Do sprawozdania finansowego dołącza się też sprawozdanie z działalności.

Zamknięcie ksiąg rachunkowych

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Dniem zamknięcia ksiąg rachunkowych (według art. 12 ust. 2 ustawy o rachunkowości, dalej: uor) jest:

1) dzień kończący rok obrotowy,

2) dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego,

3) dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,

4) dzień połączenia związany z przejęciem jednostki przez inną jednostkę,

5) dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka,

6) dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,

7)i nny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami.

Księgi rachunkowe zamyka się wstępnie nie później niż 3 miesiące od określonego dnia zamknięcia. Zamknięcie ksiąg rachunkowych polega na wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów w zbiorach stanowiących księgi rachunkowe. Ostateczne zamknięcie ksiąg danego roku i otwarcie ksiąg nowego roku powinno nastąpić 15 dni od zatwierdzenia sprawozdania finansowego.