Czy w ewidencji sprzedaży prowadzonej podatnik może wskazywać oznaczenie „MPP” w odniesieniu do wszystkich transakcji udokumentowanych fakturami VAT zawierającymi oznaczenie „mechanizm podzielonej płatności”, niezależnie od tego czy należność dotyczy MPP? W tej sprawie wypowiedział się organ podatkowy. Poznaj jego stanowisko.
Podatnik miał wątpliwość, jakie byłyby skutki sytuacji, gdyby nie dokonywał płatności za towary (objęte obowiązkowym MPP) w formie gotówkowej lub przelewem na rachunek bankowy, lecz w to miejsce wystawiałby weksel własny (solaweksel) na mocy porozumienia wekslowego ze sprzedawcą. Ewentualnie dokonywałby płatności na rzecz podmiotu trzeciego, tzw. wyręczyciela (czyli inny podmiot niż sprzedawca, będący wierzycielem wekslowym) kwoty zobowiązania wekslowego przelewem bankowym na rachunek wskazany przez tego wyręczyciela. Przy czym weksle byłyby wystawiane w taki sposób, aby możliwe było zidentyfikowanie konkretnego weksla z poszczególnymi fakturami dokumentującymi dostawy towarów.
Nawet gdy wartość części samochodowych przekracza koszt robocizny, to przyjmuje się, że w przypadkach napraw i serwisu samochodów mamy do czynienia z kompleksową usługą naprawy pojazdów. Zatem mimo że nowa ewidencja powinna zawierać m.in. oznaczenia dostawy pojazdów oraz części samochodowych (o kodach wyłącznie CN 8701-8708 oraz CN 8708 10), jak i oznaczenie „MPP” (tam, gdzie obowiązkowy split payment ma miejsce) – przy naprawach dochodzi zwykle do świadczenia kompleksowego, gdzie prym wiedzie usługa i to na usłudze zależy klientowi najbardziej.
Stosowanie MPP w praktyce wciąż sprawia sporo problemów. Jeden z nich dotyczy tego, czy każdą fakturę oznaczać dopiskiem „mechanizm podzielonej płatności”, nawet jeśli nie ma takiego obowiązku. W tej sprawie wypowiedział się ostatnio organ podatkowy. Sprawdź szczegóły.
Pomyłkowo przedsiębiorca przekazał należność z faktury podlegającej split payment (olej napędowy grzewczy, kwota ponad 15.0000 zł brutto) przelewem zwykłym. Jakie są konsekwencje wykonania błędnego przelewu? Czy należy poprosić kontrahenta o zwrot błędnie przekazanej kwoty i wykonać przelew jeszcze raz, zgodnie z zasadą split payment?
Do celów ustalenia transakcji objętych tzw. białą listą przy usługach długoterminowych powinno się brać pod uwagę każdą usługę oddzielnie, a nie wartość płatności wynikającą z umowy.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip