Wprowadzone od tego roku przepisy dotyczące rozliczania firmowych aut wciąż powodują wiele wątpliwości. Jak dobrze wywiązać się z nowych obowiązków?
Obowiązujące od 2019 roku przepisy ograniczyły możliwość zaliczania do kosztów podatkowych wydatków związanych z samochodami. Sprawdźmy, jak rozliczać koszty w przypadku wynajmowanego auta i czy konieczna jest ewidencja przebiegu.
Samochód osobowy do celów mieszanych był użytkowany w firmie na podstawie umowy leasingowej przez 3 lata. Następnie został wykupiony od leasingodawcy i przyjęty do ewidencji środków trwałych w wartości początkowej około 50.000 zł. Czy można w tym przypadku zastosować indywidualną stawkę amortyzacji 40% na 30 miesięcy?
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, w której wykorzystuje samochód osobowy (PKPiR i VAT). Samochód był wprowadzony do ewidencji środków trwałych kilka lat temu za przysłowiową złotówkę i w ciągu czasu użytkowania kosztem były wydatki na naprawy, ubezpieczenie, paliwo itd. Teraz podatnik chce sprzedaż auto. Czy sprzedaż samochodu jest przychodem z działalności, pomimo braku amortyzacji? Jak sprzedaż rozliczyć w PKPiR?
Dwie osoby fizyczne będące wspólnikami w spółce jawnej w październiku 2018 r. podpisały umowę leasingową dotyczącą samochodu osobowego – umowa jest umową leasingu operacyjnego. Leasingodawcą jest firma: Volkswagen Leasing Gmbh. Na fakturach jako sprzedawca występuje: Volkswagen Leasing GmbH, Gifhorner Str. 57 38112 Brunszwik, Niemcy. Widnieje także NIP – 1070028292 oraz VAT UE: PL1070028292. Faktura jest wystawiana z VAT. Na fakturze znajduje się informacja: „Płatności należy dokonać na nasze konto w: Volkswagen Bank GmbH Sp. z o.o. oddział w Polsce. Czy podatnicy powinni jako spółka jawna płacić z tego tytułu podatek u źródła?
Podatnik prowadzący firmę usługową, niezatrudniający pracowników, 31 grudnia 2018 r. zawiesił działalność gospodarczą. W czerwcu 2016 r. podpisał umowę na leasing samochodu osobowego, za którego pierwszą wpłatę oraz miesięczne raty ujmował w kosztach łącznie z 50% VAT, a drugie 50% VAT rozliczał z urzędem skarbowym jako VAT naliczony do odliczenia. Zgodnie z umową leasing kończy się w maju 2019 r. i wówczas może wykupić samochód za 5.000 zł. Wobec tego, że od 1 stycznia 2019 r. działalność firmy jest zawieszona, czy może spłacić z prywatnego konta pozostałe raty (brutto) oraz ratę wykupu i odebrać samochód oraz zarejestrować na siebie, traktując dotychczasowe raty jako koszty wypożyczenia samochodu? Czy musi dokonywać dodatkowego rozliczenia z urzędem skarbowym np. z tytułu VAT?
Wraz z początkiem 2019 roku na niekorzyść podatników zmienią się m.in. zasady rozpoznawania kosztów podatkowych z tytułu wydatków poniesionych na nabycie i użytkowanie samochodów w firmie. Wprowadzone zmiany w głównej mierze obejmą tych przedsiębiorców, którzy wykorzystują pojazdy firmowe do celów prywatnych i służbowych, jak również całą rzeszę firm, które korzystają z najbardziej popularnej formy finansowania pojazdów, jaką jest leasing. Warto też pamiętać o kilku rozwiązaniach, które w efektywny sposób mogą zneutralizować wzrost obciążeń podatkowych związanych z użytkowaniem samochodów od 2019 r.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip