Wraz z początkiem 2019 roku na niekorzyść podatników zmienią się m.in. zasady rozpoznawania kosztów podatkowych z tytułu wydatków poniesionych na nabycie i użytkowanie samochodów w firmie. Wprowadzone zmiany w głównej mierze obejmą tych przedsiębiorców, którzy wykorzystują pojazdy firmowe do celów prywatnych i służbowych, jak również całą rzeszę firm, które korzystają z najbardziej popularnej formy finansowania pojazdów, jaką jest leasing. Warto też pamiętać o kilku rozwiązaniach, które w efektywny sposób mogą zneutralizować wzrost obciążeń podatkowych związanych z użytkowaniem samochodów od 2019 r.
Rok 2019 oznacza nowe zasady rozliczania firmowych samochodów. Poznaj praktyczne wyjaśnienie ekspertów i postępuj zgodnie z nowymi przepisami.
Przedsiębiorca prowadzący spółkę z. o.o., będący podatnikiem CIT (VAT nie), wykorzystuje w swojej działalności samochody, które nie są na stanie firmy. W tym celu prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu. Wartość wynikająca z ewidencji przebiegu pojazdu wypłacana jest na konto osobiste prezesa zarządu, który jednocześnie otrzymuje wynagrodzenie za pełnienie swojej funkcji. Poza tym ta sama osoba świadczy stałe zlecenie za nadzór budowlany i ta sama osoba posługuje się tymi samochodami będącymi jej własnością i prowadzi wspomniane ewidencje przebiegu pojazdu. Dla tych ewidencji prezes nie przedstawia wydatków w postaci faktur. Wartość ewidencji wypłaconej zaliczana jest w koszty podatkowe firmy. Czy prawidłowo? Czy z tytułu dokonywanych wypłat należy naliczać PIT? Wszystkie wyjazdy są zamiejscowe i dotyczą dojazdów na budowy w całej Polsce.
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nabyła w 2013 r. samochód osobowy od innej firmy na fakturę VAT ze stawką „zw” (zwolnienie według art. 43 – sprzedaż używanego minimum 6 miesięcy). Nabyty samochód przez 5 lat był wykorzystywany w działalności gospodarczej. Czy w przypadku sprzedaży tego samochodu można zastosować procedurę VAT marża? W chwili obecnej wartość sprzedaży jest niższa niż cena zakupu sprzed 5 lat, więc nie wystąpi zysk.
Podatnik zakupił samochód na fakturę VAT marża, który był częściowo sfinansowany z dotacji z powiatowego urzędu pracy. Obecnie chce go sprzedać. Jest czynnym podatnikiem VAT. Zastanawia się, czy może skorzystać z procedury VAT marża? W jaki sposób ustalić marżę: czy od całej wartości zakupu, czy też pomniejszonej o dotacje?
Przedsiębiorca wziął w leasing samochód osobowy. Firma leasingowa to VW Leasing GmbH z Niemiec z oddziałem: VW Leasing GmbH Sp. z o.o. oddział w Polsce (w KRS – oddział zagranicznego przedsiębiorcy). Czy opłaty z tytułu leasingu podlegają podatkowi u źródła? Czy w przypadku uzyskania z firmy niemieckiej certyfikatu rezydencji oraz oświadczenia, że wypłacane należności są związane z działalnością położonego w Polsce zakładu, przedsiębiorca będzie zwolniony z poboru podatku?
Kiedy i jak stosować procedurę VAT marża przy sprzedaży samochodu osobowego? Na to i kilka innych pytań udziela odpowiedzi Samir Kayyali - doradca podatkowy.
Podatnik prowadzący jednoosobową działalność, będący VAT-owcem i rozliczający się na ogólnych zasadach w kwietniu 2013 r. kupił w salonie nowy samochód osobowy. Zapłacił gotówką i otrzymał fakturę VAT. Samochód został dopisany do środków trwałych, a podatnik odliczył 50% VAT ceny zakupu samochodu. W trakcie użytkowania samochodu odliczał 50% VAT z faktur kosztowych dotyczących tego samochodu (naprawy, paliwo itp.) Kwota do amortyzacji to 36.404,50 zł. Odpisy do stycznia 2018 r. wynoszą 33.977,53 zł. Pozostało 2.426,97 zł. Podatnik chciałby „zdjąć” samochód ze środków trwałych i używać go tylko do celów prywatnych. Jakie ewentualne opłaty musi ponieść? Czy musi zwracać VAT? Jak będzie wyglądała sytuacja, jeśli poczeka, aż samochód się zamortyzuje?
Przedsiębiorca kupił samochód osobowy w leasingu operacyjnym. Podatnik nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu, stąd nie przysługuje mu prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego od płatności wynikających z zawartej umowy. Jak podatnik powinien ujmować w PKPiR wydatki związane z pojazdami samochodowymi?
Podatnik wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane kupił we wrześniu 2017 r. samochód osobowy za kwotę 79.000 zł netto + 18.170 zł VAT. Podatnik odliczył całą kwotę podatku z faktury zakupu samochodu, gdyż samochód zamierzał wykorzystywać wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. Zgłosił samochód naczelnikowi urzędu skarbowego, składając informację VAT-26 i prowadził ewidencję przebiegu pojazdu. W lutym 2018 r. (czyli w 55. miesiącu, licząc od końca okresu korekty) podatnik zdecydował się na wykorzystywanie tego samochodu również do celów prywatnych. Co powinien zrobić? Jak dokonać korekty?
Przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą związaną z wynajmem biur. Praca wiąże się z częstymi podróżami i kontrolami w tych obiektach. W tych kontrolach pomaga mu współmałżonek będący emerytem, który nie jest u niego zatrudniony ani nie jest osobą współpracującą. Podatnik chce kupić samochód, którym jeździć będzie współmałżonek w jego sprawach służbowych. Czy zakupiony samochód może ująć w koszty działalności, amortyzować go i odliczać 50% VAT od paliwa?
Czy podatnik może zastosować indywidualną stawkę 40% dla samochodu osobowego, który został sprowadzony do Polski w grudniu 2017 r. i jest pierwszym użytkownikiem w Polsce tego samochodu? Rok produkcji samochodu, według karty pojazdu, to 2002. Czy do takiego samochodu można zastosować indywidualną stawkę amortyzacji?
Podatnicy, którzy chcą nabyć auta w innych krajach UE powinni pamiętać o tym, że od 1 października 2017 r. obowiązuje odrębna uproszczona deklaracja akcyzowa od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip